لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

شرایط جسمانی آرمیتا گراوند همچنان در ابهام است؛ تداوم محدودیت‌ها علیه خانواده او


 آرمیتا گراوند
آرمیتا گراوند

بر اساس گزارش منابع حقوق بشری و برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی، آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۶ ساله‌ای که پس از بیهوشی در واگن مترو تهران به بیمارستان منتقل شد، «همچنان در کما به سر می‌برد» و نیروهای امنیتی از ملاقات خانواده او جلوگیری می‌کنند.

پایگاه حقوق بشری هه‌نگاو شامگاه یکشنبه ۱۶ مهر در حساب خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «آرمیتا گراوند همچنان در کما به سر می‌بَرد و از روز جمعه و متعاقب انتقال وی توسط نیروهای امنیتی به مکان نامشخص در همان بیمارستان (فجر)، حتی پدر و مادر وی نتوانسته‌اند وی را ببینند.»

این پایگاه حقوق بشری ادامه داد: «تیم پزشکی آرمیتا نیز از بدو بستری شدن وی تا کنون هیچ اظهارنظری در خصوص وضعیت وی نکرده‌اند که این موجبات نگرانی زائد‌الوصف نسبت به آخرین وضعیت آرمیتا فراهم آورده است.»

با این وجود، وزیر کشور ایران روز دوشنبه ۱۷ مهر، در اولین موضع‌گیری درباره وضعیت آرمیتا گراوند، مدعی شد این مسئله «کاملاً شفاف و روشن» است و در ادامه آن را «حادثه و اتفاقی» عنوان کرد که «ممکن است هر روز در هر جای کشور اتفاق بیفتد.»

احمد وحیدی بدون توضیح درباره علت بازداشت موقت مریم لطفی، خبرنگار شرق که سعی در تهیه گزارش از وضعیت آرمیتا گراوند داشت، و بدون توضیح در مورد علت ایجاد جو امنیتی شدید در بیمارستان محل بستری شدن این دانش‌آموز و ابهام درباره وضعیت سلامتی او گفت «دشمنان» تلاش می‌کنند از «هر اتفاقی یک حادثه و ماجرا بسازند.»

او همچنین ادعا کرد که «پدر و مادر این دختر جوان نیز به روشنی سخن گفتند.» این در حالی است که مشخص نیست دو مصاحبه پخش شده با پدر و مادر آرمیتا گراوند در چه شرایطی ضبط شده است.

پیشتر یک منبع در بیمارستان فجر به رادیو فردا گفته بود که خانواده آرمیتا «تنها در حضور نیروهای امنیتی و از پشت شیشه اجازه دیدن فرزندشان را برای دقایقی کوتاه دارند و به مادر و پدر او اجازه ورود به اتاق آی‌سی یو که آرمیتا آن‌جا بستری است داده نمی‌شود».

آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۶ ساله و ساکن تهران، روز ۹ مهرماه پس از بیهوشی در واگن مترو به بیمارستان منتقل شد.

سه روز بعد، ۱۲ مهر، رادیوفردا از طریق منابعی مطلع شد که او به‌دلیل «خون‌ریزی مغزی و خون‌ریزی در جمجمه» دچار افت فشار و بیهوشی شده و به همین دلیل در کُماست.

بر اساس ویدئوهایی که از دوربین‌های مداربسته تاکنون منتشر شده، آرمیتا به‌هنگام ورود به ایستگاه مترو حجاب اجباری مورد نظر حکومت را بر سر نداشته است.

به کما رفتن این دانش‌آموز موجی از واکنش‌های خارجی از سوی دولت‌ها و سازمان‌های حقوق بشری را برانگیخت.

عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مقامات جمهوری اسلامی باید به یک هیئت بین‌المللی مستقل، شامل کارشناسان سازمان ملل، برای بررسی شرایطِ منجر به بستری‌شدن آرمیتا گراوند، اجازه ورود بدهند.

این بیانیه که روز جمعه ۱۴ مهرماه در سایت این نهاد بین‌المللی منتشر شده، می‌افزاید «شواهد فزاینده‌ای» از بیهوشی و به کُما رفتن آرمیتا در مترو تهران به خاطر «خشونت مجریان قوانین حجاب»، همچنین «پنهانکاری» جمهوری اسلامی از «واقعیت‌های» این ماجرا وجود دارد.

کمیته مستقل حقیقت‌یاب سازمان ملل نیز اعلام کرده که درباره ماجرای به «کُما رفتن» آرمیتا گراوند که یک سال پس از جان‌باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد رخ داد، تحقیق می‌کند.

در داخل ایران نیز این موضوع نگرانی‌های بسیاری برانگیخته است.

بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی، طی روزهای گذشته، تعدادی از دانش‌آموزان بلوچ دست‌نوشته‌هایی را در حمایت از آرمیتا گراوند با خود حمل کردند و در برابر دوربین‌ها قرار دادند.

روز جمعه گذشته، مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در واکنش به ماجرای آرمیتا گراوند، از حکومت خواست که در این زمینه «بررسی دقیق» انجام داده و با «مأمور متخلف» برخورد کند.

در مقابل، رسانه‌های وابسته به حکومت نظیر صداوسیما به طور یک‌طرفه روایت‌های خود را ارائه می‌دهند.

شباهت آن‌چه که برای آرمیتا گراوند رخ داده با اتفاقی که در بازداشت گشت ارشاد برای مهسا ژینا امینی افتاد و به مرگ او منجر شد به پرسش‌های بسیار دامن زده است.

به‌ویژه آن که این رخداد جدید کمتر از یک ماه پس از سالگرد مهسا پیش آمده است.

بر اساس گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ م.خ / پ.پ
XS
SM
MD
LG