لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

بازداشت چهار عضو کانون معلمان یک روز پیش از تجمع سراسری، احضار «ده‌ها نفر»


محمد حبیبی (راست) و رسول بداقی
محمد حبیبی (راست) و رسول بداقی

یک روز پیش از برگزاری یکی دیگر از تجمعات سراسری معلمان معترض، ماموران امنیتی در تهران روز شنبه، دهم اردیبهشت، به خانه پنج معلم و عضو کانون صنفی معلمان یورش برده و دست‌کم چهار نفر از آنها را بازداشت کرده‌اند.

کانون شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران تا حوالی ظهر روز شنبه از بازداشت علی‌اکبر باغانی، رسول بداقی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی از فعالان فرهنگی خبر داده و اعلام کرد که ماموران با یورش به خانه شهرام حیدری، دیگر فعال فرهنگی، اقدام به ضبط وسایل الکترونیک او کرده‌اند.

اسکندر لطفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، روز شنبه در پیامی نوشت: «رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی، علی‌اکبر باغانی از جمله کسانی هستند که صبح امروز بازداشت شده‌اند و ده‌ها همکار دیگر از نقاط مختلف کشور احضار شده‌اند.»

به گفته آقای لطفی، سه نفر از بازداشت‌شدگان به بازداشتگاه زندان اوین منتقل شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، بازداشت این معلمان با خشونت همراه بوده است. از جمله پنج مامور پلیس امنیت به زور وارد خانه رسول بداقی شده و بعد از «شکستن شیشه با پتک و پس از به هم ریختن بخش‌هایی از خانه» اقدام به بازداشت او کرده‌اند.

کانون شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی روز شنبه همچنین گزارش داد که ماموران امنیتی با یورش به خانه محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان، و پس از شکستن وسایل خانه و ضبط لوازم الکترونیک آقای حبیبی و همسرش، این فعال صنفی را با خود برده‌اند.

بازداشت این معلمان یک روز پیش از برگزاری یکی دیگر از تجمع‌های اعتراضی سراسری معلمان که قرار است روز یک‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت، برگزار شود، رخ می‌دهد.

معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته سراسر ایران روز پنج‌شنبه، یکم اردیبهشت، نیز در اعتراض به آیین‌نامه ناقص رتبه‌بندی معلمان، اجرا نشدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و سرکوب «مستمر و سیستماتیک» فعالان صنفی در چندین شهر تجمع کردند.

این تجمع با بازداشت دست‌کم ۴۰ نفر از معترضان همراه بود که بعدا به گفته محمد حبیبی، معلم و فعال صنفی، در اواسط روز پنج‌شنبه آزاد شدند.

در روزهای گذشته گزارش‌های متعددی از احضار و بازداشت ده‌ها معلم دیگر در نقاط مختلف ایران منتشر شده است، موضوعی که اسکندر لطفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، روز شنبه در پیام خود به آن اشاره کرده است.

آقای لطفی در ادامه این پیام نوشته است: «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان متشکل از تشکل‌های قانونی و برآمده از آرای معلمان اقصا نقاط کشور است که بنا به اراده جامعه معلمان برای طرح خواسته‌های به حق آنان فراخوان تجمع اعتراض داده است. این شورا بار دیگر تاکید می‌کند جنبش اعتراضی معلمان قائم به هیچ شخصی نیست و اعتراضات معلمان متاثر از خواست و اراده تک‌تک جامعه فرهنگیان است.»

در بیش از یک سال گذشته معلمان بارها در اعتراض به وضعیت معیشتی خود و بی‌توجهی حکومت به خواسته‌هایشان تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌اند.

تصویب ناقص طرح رتبه‌بندی معلمان، اجرا نشدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و سرکوب «مستمر و سیستماتیک» فعالان صنفی از جمله موضوع‌های اعتراض‌های معلمان در یک سال گذشته بوده است.

XS
SM
MD
LG