لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۵

«اجبار» متهمان پرونده‌ «جوانان محلات ارومیه» به اعتراف علیه همدیگر


برشی از فیلم خبرگزاری صداوسیما از بازداشت‌شدگان پرونده «جوانان محلات ارومیه»
برشی از فیلم خبرگزاری صداوسیما از بازداشت‌شدگان پرونده «جوانان محلات ارومیه»

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان از «پرونده‌سازی» برای ۱۶ نفر در ارتباط با بازداشت «جوانان محلات ارومیه» خبر داد.

خبرگزاری دولتی ایرنا، روز ۲۶ آبان اعلام کرد که ۲۵ نفر در پرونده‌ای موسوم به «جوانان محلات ارومیه» در آذربایجان غربی دستگیر شده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از یک «منبع آگاه» مدعی شد، بیشتر این افراد که «بزرگسال و هشت نفر از آن‌ها زن» بوده‌اند با «سازمان‌های جاسوسی» ارتباط داشته‌اند و «اقدام به فریب و تحریک جوانان و نوجوانان از طریق شبکه‌های اجتماعی» برای پیوستن به اعتراضات می‌کردند.

پس از گذشت حدود دو ماه و نیم از اعلام این خبر، کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان با انتشار گزارشی در روز یک‌شنبه، دوم بهمن اعلام کرد که بر خلاف ادعای رسانه‌ها و نهادهای وابسته به جمهوری اسلامی، تعداد قابل توجهی از بازداشت‌شدگان در پرونده جوانان محلات ارومیه، «دانش‌آموز» و «کم‌سن» بوده‌اند و در بین آن‌ها حتی یک دختر ۱۵ ساله هم وجود دارد.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر ۱۶ نفر در ارتباط با این پرونده تحت پیگرد قضائی هستند و برخلاف ادعاهای مطرح‌شده مبنی «تشکیلاتی» بودن فعالیت این افراد، «هیچ یک از آن‌ها با یکدیگر آشنایی قبلی نداشتند و هنگام بازجویی به دلیل فشارهای وارده از جمله ضرب و شتم و تهدید به تجاوز، ناچار به اعتراف علیه همدیگر شدهاند.»

بر اساس اعلام کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، پرونده بیشتر بازداشت‌شدگان پرونده «جوانان محلات ارومیه» در حالی در دادگاه انقلاب ارومیه در جریان است که شماری از آن‌ها زیر ۱۸ سال دارند و مطابق قانون، پرونده آن‌ها باید در دادگاه اطفال مورد رسیدگی قرار گیرد.

از زمان آغاز اعتراضات سراسری در ایران در پی کشته شدن مهسا امینی توسط ماموران گشت‌ ارشاد، صفحاتی به نام «جوانان محلات» در شهرهای مختلف ایران ایجاد شدند که با انتشار فراخوانهایی در مورد تجمعات اطلاعرسانی میکردند.

در واکنش به فعالیت این صفحات، رسانه‌های حکومتی همواره سعی کرده‌اند که فعالیت آن‌ها را به سازمان‌های جاسوسی وابسته به کشورهای دیگر ربط و هر از گاهی از بازداشت شماری از آن‌ها در شهرهای مختلف با اتهام رهبری کردن اعتراضات خبر ‌دهند.

قوه قضائیه ایران برای شماری از این افرادی که آنها را با این اتهام بازداشت کرده، احکام سنگینی از جمله اعدام صادر کرده است که از آن جمله می‌توان به مهدی محمدی‌‌فرد و عرشیا تکدستان، هر دو ۱۸ ساله از معترضان بازداشت‌شده در نوشهر اشاره کرد.

سایت حقوق بشری هرانا از زمان آغاز اعتراضات سراسری در ایران از ۲۶ شهریور تا دوم بهمن از بازداشت بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ معترض خبر داده است. به گزارش این سایت ۱۱۰ نفر از بازداشت‌شدگان در معرض اتهامات مرگ‌آور قرار دارند. تاکنون حکم اعدام چهار معترض اجرا شده است.

XS
SM
MD
LG