لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

«بازداشت ۱۳ نفر در ارتباط با انفجار اتوبوس سپاه پاسداران»


تصویری از بقایای اتوبوس حامل نیروهای سپاه پاسداران
تصویری از بقایای اتوبوس حامل نیروهای سپاه پاسداران

رئیس دادگستری سیستان و بلوچستان خبر داد که تاکنون ۱۳ نفر از جمله دو زن در ارتباط با انفجار اتوبوس سپاه پاسداران بازداشت شده‌اند و یکی از این زنان نیز آزاد شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ابراهیم حمیدی، روز شنبه ۴ اسفند، گفت که برخی از این افراد «مظنون» به ارتباط با این حادثه هستند و برخی نیز «ارتباطشان با حادثه کاملا مشخص است».

وی همچنین خبر داد که یکی از دو زن بازداشت شده در ارتباط با این حادثه آزاد شده است. آقای حمیدی به نام این زن و دیگر بازداشت شدگان اشاره نکرده است.

در همین حال کانال تلگرامی «کمپین فعالان بلوچ» خبر داد فریبا قلندری‌نژاد که در ارتباط با این انفجار بازداشت شده بود، روز سوم اسفند آزاد شده است.

بر اساس این گزارش، جاسم قلندری‌نژاد ۲۵ ساله و مسلم قلندری‌نژاد ۲۶ ساله، از اقوام خانم قلندری‌نژاد همچنان در بازداشت هستند.

پیش از این عبدالله حاجی صادقی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، گفته بود که یک زن در ارتباط با حادثه بازداشت شده و «سر‌نخ خوبی بوده» است.

با این حال به گفته کانال تلگرامی «کمپین فعالان بلوچ»، به نظر می‌رسد «سرنخی» که آقای حاجی صادقی از آن سخن گفته، تلفن همراهی است که دست این زن و به نام فردی بوده است که مقامات امنیتی از وی به عنوان «عامل انتحاری» یاد کرده‌اند.

این کانال در عین حال به نقل از یک منبع «مطلع» نوشت، فریبا قلندری‌نژاد این سیم کارت را حدود ۱۰ سال پیش از «برادر شوهرش خریده بود» و ارتباطی با این حادثه نداشته است.

این کانال به هویت فردی که از او به عنوان «عامل انتحاری» انفجار اتوبوس سپاه پاسداران یاد می‌شود، اشاره نکرده است.

محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه ۳۰ بهمن گفته بود که «عامل انتحاری» این حمله «فردی به نام حافظ محمدعلی از پاکستان بود» و «یک فرد دیگر نیز از پاکستان» نیز در این حمله حضور داشته است.

کانال تلگرامی «کمپین فعالان بلوچ» همچنین از امیر جهاندیده و حبیب شاملو به عنوان دو فرد دیگر بازداشت شده نام برده است.

به گفته این کانال تلگرامی، یک زن دیگر به نام «دختر نور الله گمشادزهی» نیز بازداشت شده است.

چهارشنبه گذشته در پی «حمله انتحاری» به اتوبوس حامل اعضای سپاه پاسداران در مسیر خاش – زاهدان، ۲۷ عضو سپاه کشته شدند و ۱۲ زخمی بر جای ماند.

مقامات جمهوری اسلامی گروه «جیش العدل» را که مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است، یک گروه «تروریستی» می‌خوانند.

این گروه اما هدف از اقدامات خود را دفاع از حقوق اهل سنت سیستان و بلوچستان ذکر کرده است.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران اعلام کرده که در ازای هر یک از افراد کشته شده در انفجار اتوبوس این نهاد، نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ۱۰ نفر از افراد گروه‌های مسلح مخالف حکومت در سیستان و بلوچستان را خواهند کشت.

با استفاده از خبرگزاری‌های تسنیم و میزان، کانال تلگرامی «کمپین فعالان بلوچ» و رادیو فردا/ ا. م/ س.ن
XS
SM
MD
LG