لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

بازداشت دوباره ده‌ها نفر تحت عنوان «اراذل و اوباش» در تهران


پلیس ایران می‌گوید برای «عبرت» دیگر «اشرار»، مجرمان را در خیابان‌ها می‌گرداند، اقدامی که با انتقادهای داخلی و خارجی مواجه شده است
پلیس ایران می‌گوید برای «عبرت» دیگر «اشرار»، مجرمان را در خیابان‌ها می‌گرداند، اقدامی که با انتقادهای داخلی و خارجی مواجه شده است

رئیس پلیس تهران روز چهارشنبه، ۲۶ مردادماه، از بازداشت ۳۰۴ نفر از افرادی که آنها را «اراذل و اوباش سطح‌دار» نامید خبر داد.

«اراذل و اوباش سطح‌دار» افرادی هستند که بیش از یک‌ بار اقدام «مجرمانه» انجام داده‌اند و بر اساس میزان تخلفات خود در سطوح یک تا سه طبقه‌بندی می‌شوند.

این افراد روز چهارشنبه در قالب سومین طرح «اقتدار پلیس اطلاعات، امنیت و فتا» بازداشت شده و به گفته حسین رحیمی، رئیس پلیس، آنها «عاملان تخریب اموال مردم و عاملان نزاع و درگیری» بوده‌اند.

آقای رحیمی افزود، ماموران پلیس امنیت در این طرح، ۱۶۵ مزاحم نوامیس، ۴۴ فروشنده مواد مخدر، ۸ نفر توزیع مشروبات الکلی، ۲۴ نفر از حمل‌کنندگان سلاح غیرمجاز و ۶۳ نفر از عاملان تخریب و شرارت و نزاع را بازداشت کردند.

آن‌ طور که رئیس پلیس تهران اعلام کرده، ماموران پلیس در این طرح، ۵۱ قبضه سلاح از جمله جنگی و بادی به همراه ۱۹۲۴ فشنگ و صدها قبضه سلاح سرد کشف کردند.

ضبط پنج دستگاه خودرو و پلمب ۸۷ واحد صنفی و پاتوق اشرار و نیز انهدام چهار باند جعل مدارک و گذرنامه و قاچاق انسان نیز از دیگر اقدامات پلیس در این طرح گزارش شده است.

به گفته حسین رحیمی، ماموران پلیس در ادامه این طرح، سه «شرور خطرناک» را که یک آمر به معروف را در شرق تهران هدف ضرب و جرح قرار داده بودند، دستگیر کردند.

این اخبار پس از آن منتشر می‌شود که روز ۲۴ مرداد، سعید راستی، معاون عملیات پلیس اطلاعات و امنیت عمومی تهران از بازداشت هشت نفر از «اراذل و اوباش خطرناک» جنوب تهران و گرداندن چهار نفر از آنها در خیابان مرتضوی خبر داد.

خبرگزاری تسنیم نوشته است که مأموران پلیس امنیت، این چهار نفر را که در خیابان مرتضوی «شرارت» کرده، به مردم آسیب رسانده و ایجاد رعب و وحشت کرده بودند، برای «درس عبرت دیگر اشرار» به محل مورد نظر منتقل کردند.

گرداندن مجرمان در خیابان‌ در ایران، تراشیدن موی سر آنها و برخورد تحقیرآمیز و کتک‌ زدن آنها در ملاء عام بارها انتقادهای داخلی و خارجی را برانگیخته است.

در حالی که مقام‌های پلیس ادعا می‌کنند با این اقدامات، دیگر بزهکاران «درس عبرت» می‌گیرند، اما بازداشت دوباره تعداد زیادی از آنها تحت عنوان «اراذل و اوباش» نشان‌دهنده موثر نبودن این سیاست است.

مقام‌های پلیس در اظهارات خود مشخص نکرده‌اند در استان تهران چه تعداد «اراذل و اوباش» هست که هر چند ماه یک‌ بار، پلیس از بازداشت ده‌ها تن از آنها خبر می‌دهد.

این بازداشت‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که در ماه‌های اخیر و همزمان با افزایش فشارهای اقتصادی و گسترش فقر در ایران، گزارش‌های فراوانی از کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره خفت‌گیری خشن از خود، خانواده یا دوستان‌شان منتشر شده است.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری‌های تسنیم و فارس/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG