لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۲

تلاش نتانیاهو برای ناکام ماندن یائیر لاپید در تشکیل دولت بعدی اسرائیل


یائیر لاپید ۵۷ ساله از سابقه طولانی فعالیت سیاسی برخوردار است و بیش از دو دهه در صحنه سیاست اسرائیل حضوری پررنگ داشته است.
یائیر لاپید ۵۷ ساله از سابقه طولانی فعالیت سیاسی برخوردار است و بیش از دو دهه در صحنه سیاست اسرائیل حضوری پررنگ داشته است.

همزمان با آغاز رسمی تلاش یائیر لاپید، رهبر حزب «یِش آتید»، برای تشکیل ائتلاف دولت جدید در اسرائیل، بنیامین نتانیاهو که در تحقق وظیفه تشکیل دولت شکست خورد، به مردم و سیاستمداران کشورش نسبت به «مخاطرات دولتی که با مشارکت چپگرایان به روی کار آید»، «هشدار» داد.

رسانه‌های اسرائیل گزارش می‌دهند که آقای لاپید بعد از دریافت نامه رسمی از سوی رئوون ریولین، ر‌ئیس‌جمهوری اسرائیل، که او را در مقام رهبر حزب «یش آتید» به تشکیل دولت «مکلف» کرد، تیمی از اعضای حزب خود را برای مذاکره با احزابی که ممکن است با او ائتلاف کنند، تشکیل داده است.

تیم مذاکرات از بامداد پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت دیدار و گفت‌وگو با احزاب مختلف را آغاز کرده است.

با ناکامی بنیامین نتانیاهو، ۵۶ نماینده از ۱۲۰ عضو کنست به ریولین توصیه کرده بودند که وظیفه تشکیل دولت را این بار بر دوش آقای لاپید بگذارد. با وجود این، یائیر لاپید هنوز به حمایت دستکم پنج نماینده دیگر نیاز دارد تا به حد نصاب دستکم ۶۱ نماینده، نصف به علاوه یک، از اعضای مجلس برسد.

به نظر می‌رسد که او بتواند با جلب حمایت گروهی از عرب‌های ساکن اسرائیل که در مجلس نماینده دارند، دولت را تشکیل دهد.

با وجود این، تحلیلگران در رسانه‌های اسرائیل احتمال می‌دهند که مشکلات اصلی یائیر لاپید در تشکیل دولت، از ائتلاف حزب او با حزب راستگرای «یامینا» به رهبری نفتالی بنت ناشی شود.

آقای لاپید ظاهرا دو سال از دوران چهار ساله نخست‌وزیری در یک دولت را به نفتالی بنت پیشنهاد کرده تا او را به ورود به ائتلاف دولت خود تشویق کند؛ به گزارش رسانه‌های اسرائیل، در صورت تشکیل ائتلاف میان آن‌ها، نفتالی بنت در دو سال اول نخست‌وزیر خواهد بود نه یائیر لاپید.

این در حالی است که حزب «یامینا» تنها هفت کرسی دارد و یک نماینده آن نیز به نام عامی‌خای شیکلی، پیشاپیش گفته که از این ائتلاف حمایت نخواهد کرد.

به نوشته وای.نت، بنیامین نتانیاهو همچنین به آویر کارا، یک نماینده دیگر «یامینا»، وعده داده که اگر از این حزب جدا شود، او را در دولت بعدی خود وزیر خواهد کرد.

آقای نتانیاهو که ظاهرا احتمال تشکیل دولت در نتیجه ائتلاف احزاب رقیب را جدی تشخیص داده است، از چهارشنبه شب با انتشار کلیپ‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، گفته که «دولت چپگرا» اسرائیل را با «مخاطرات جدی» روبرو می‌کند.

آقای نتانیاهو نفتالی بنت را نیز فرا خواند که از ائتلاف با احزاب میانه و چپ دوری کرده و به ایدئولوژی جناح راست، پایبند بماند.

او همزمان با ادامه تلاش برای جلوگیری از شکل‌گیری ائتلاف بین احزاب رقیب، می‌خواهد شرایط به گونه‌ای پیش برود که برگزاری انتخابات دیگری در آینده نزدیک اجتناب‌ناپذیر شود.

در حالی که تکرار چهار انتخابات طی دو سال، امری بی‌سابقه در اسرائیل بوده، بنیامین نتانیاهو امیدوار است که در صورت برگزاری پنجمین انتخابات، حزب «لیکود» به حساب فروپاشی احزاب کوچک، قوی‌تر شود.

بنیامین نتانیاهو از حزب «صهیونیسم دینی» که مانع از تشکیل ائتلاف با حزب عربی «الموحده» شد، ناخشنود است. اما رهبر «صهیونیسم دینی» گفته است که این ناکامی، به ورود به ائتلاف با اعرابی که «حامی تروریست‌ها» هستند، ترجیح دارد.

در این میان، این احتمال نیز مطرح هست که یائیر لاپید به دلیل توقعات بالای احزاب دیگری که او به حمایت آنها برای تشکیل دولت نیاز دارد، در هدف خود موفق نباشد. در آن صورت، تکرار انتخابات حتمی خواهد بود.

یائیر لاپید، ۵۷ ساله، از سابقه طولانی کار سیاسی برخوردار است و بیش از دو دهه در صحنه سیاست کشورش حضوری پررنگ داشته است. او در دهه گذشته، در دولتی که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر آن بود، وزیر دارایی بود.

آقای لاپید با رویکرد ستیزه‌جویانه آقای نتانیاهو در قبال دولت جو بایدن، از جمله بر سر مسئله ایران، به شدت مخالفت کرده و پس از انتخابات روز سوم فروردین با سفر به آمریکا، با شماری از سناتورهای حزب دمکرات دیدار کرد.

یائیر لاپید در اسرائیل به عنوان یک روزنامه‌نگار باتجربه و صاحب سبک شهرت داشته که دارای سابقه حدودا ۴۰ ساله در عرصه مطبوعات، انتشار کتب و نگارش سناریو است. ۱۲ کتاب او پرفروش بوده و با نقدهای مثبت روبرو شده است. همسر او نیز یک سناریست و نویسنده مشهور است.

آقای لاپید، فرزند تومی لاپید، یک سیاستمدار و وزیر دولت‌های پیشین اسرائیل است؛ تومی لاپید در دولت اسحاق رابین، قائم مقام نخست‌وزیر بود. حزب او به نام «شینویی» در زمان خود با مذهبیون و افراطی‌تر شدن جامعه اسرائیل به سختی مقابله می‌کرد.

XS
SM
MD
LG