لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

اصغر فرهادی: از منابع غیررسمی شنیده‌ام که در ایران ممنوع‌الکار هستم


اصغر فرهادی گفته قصد دارد پیش از آغاز فیلمبرداری فیلم خود در آمریکا، به ایران بازگردد
اصغر فرهادی گفته قصد دارد پیش از آغاز فیلمبرداری فیلم خود در آمریکا، به ایران بازگردد

اصغر فرهادی، کارگردان شناخته‌شده سینما و برنده دو جایزه اسکار، به نشریه ورایتی گفت به طور رسمی از ممنوعیت کار خود در ایران اطلاع ندارد، اما به طور غیر رسمی این موضوع را شنیده است.

او همچنین افزود که به طور غیر رسمی با خبر شده که در صورت بازگشت به ایران «ممنوع‎‌الخروج» خواهد شد.

به گفته وی، تنها ممنوعیتی که به طور رسمی از آن مطلع است، «ممنوع‌المعامله» بودن است.

با این حال، اصغر فرهادی که از مدتی پیش برای پیشبرد یک پروژه جدید سینمایی در آمریکا زندگی می‌کند و این روزها به شهر تورین رفته، به نشریه ورایتی گفت که قصد دارد پیش از آغاز فیلمبرداری فیلم خود در آمریکا، به ایران بازگردد.

او اظهار داشت که حاضر است مخاطره بازگشت به کشور را بپذیرد حتی اگر اطمینان صد در صدی نسبت به اجازه کار در کشور و خروج خود از ایران نداشته باشد.

فرهادی اقامتش در دوره اخیر در لس‌آنجلس را «موقت» نامید و گفت در گذشته نیز برای ساخت فیلم‌هایی در فرانسه و اسپانیا مدتی در آن کشورها سکونت داشت.

آقای فرهادی از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» پس از مرگ مهسا امینی به ایران بازنگشته است. او شهریور سال گذشته در روزهای بروز اعتراضات ایران، برای شرکت در جشنواره فیلم زوریخ در سوییس به سر می‌برد.

اصغر فرهادی در پاسخ از طریق ای‌میل به پرسش‌های نشریه ورایتی در مورد وضعیت کنونی ایران، با تأکید بر اظهارنظرهای ماه‌های گذشته خود، افزود که «وضعیت به حالت قبل بازنخواهد گشت» و «اعتراضات هرگز متوقف نشده است».

او با ابراز امیدواری نسبت به تحقق مطالبات اعتراضات جاری، آن را دارای مشروعیتی «فوق‌العاده» نامید و گفت «ذات این به‌پاخیزی مبتنی بر تمایل انسان» است.

اصغر فرهادی از آغاز اعتراضات خشونت نیروهای حکومتی با معترضان را محکوم کرده و در حمایت از سینماگران و بازیگران ایرانی که در کنار معترضان ایستاده و از راه‌های متعدد حکومت را به چالش کشیدند، سخن گفته بود.

او به ورایتی گفت نسل جدید ایران «فوق‌العاده قدرتمند است، می‌داند هدفش چیست و دقیقا چه می‌خواهد...چیزی متوقف نشده و مردم به پیگیری مطالبات به‌حق و مشروع خود ادامه می‌دهند...و همبستگی بی‌نظیر مردم را به خواسته خود می‌رساند».

او همچنین سطح بالای همدلی در دوره اخیر میان ایرانیان داخل و خارج را «بسیار دلگرم‌کننده» دانست.

اصغر فرهادی، ۵۱ ساله، در تورین جایزه ورایتی را برای یک عمر دستاورد هنری دریافت می‌کند. یازده سال پیش جایزه اسکار برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» و شش سال پیش دومین اسکار برای فیلم «فروشنده» به او اهدا شد.

فیلم دیگرش، «قهرمان»، که دو سال پیش نامزد دریافت سومین اسکار بود، تحسین شد ولی جایزه هیئت داوران جشنواره کن را دریافت کرد.

از زمان آغاز اعتراضات در ایران، شمار زیادی از سینماگران، به دلیل همراهی با مردم یا برداشتن حجاب از سر، بازداشت و زندانی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG