لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

افت بازارهای آسیا در پی «افزایش نگرانی از تنش‌های اقتصادی»


اکثر بازارهای مالی و بورس در شرق آسیا، روز سه‌شنبه پنجم تیر ماه را با افت ارزش آغاز کردند. بنا بر برآوردها، نگرانی‌ها از افزایش تنش‌های اقتصادی میان ایالات متحده و چین، دو اقتصاد گسترده جهان، دلیل اصلی این تلاطم‌ها است. ارزش دلار آمریکا در برابر ین ژاپن نیز کاهش یافته‌است.

صبح روز سه‌شنبه شاخص سهام نیکی در بازار بورس ژاپن نیم درصد سقوط کرد، در حالی‌که «کوسپی» کره جنوبی حدود یک درصد، شاخص هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۱.۲ درصد و شاخص اس‌اس‌ای در بورس شانگهای ۰.۶ درصد کاهش یافت.

آن‌طور که گزارش خبرگزاری‌ها نشان می‌دهد وضعیت شب دوشنبه در بازارهای عمده ایالات متحده نیز بهتر از بازارهای آسیا نبود. «اس‌اند‌پی ۵۰۰»، ۱.۴ درصد سقوط کرد، که به گفته اسوشیتدپرس، بدترین روز برای آن از شـشم آوریل تا کنون است. شاخص داوجونیز نیز برای نهمین بار طی ده روز گذشته سقوط کرد.

رویترز می‌گوید نشانه‌های ضد و نقیض فعلی، بازارها را دستخوش تلاطم کرده‌است؛ استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا دیروز گفت طرح تازه محدودیت‌های آمریکا، نه فقط در مورد چین که مربوط به «همه کشورهایی‌ست که تلاش می‌کنند فناوری ما را بدزدند». اما پیتر ناوارو، مشاور امور بازرگانی و تولید رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته است هر محدودیت تازه‌ای که دولت دونالد ترامپ اعمال کند، تنها محدود به چین خواهد بود و نه دیگر کشورها.

روز سوم تیر ماه روزنامه وال‌استریت‌جورنال، گزارش داده بود وزارت خزانه‌داری آمریکا در حال آماده‌سازی قوانین و مقررات تازه‌ای‌ست که محدودیت‌های مشخصی علیه سرمایه‌گذاری چین در شرکت‌های امور فناوری ایالات متحده، اعمال خواهد کرد. البته این طرح هنوز نهایی نشده و بنا بر این گزارش شرکت‌های آمریکایی فرصت خواهند داشت تا در مورد آن اظهار نظر کنند. وال‌استریت‌جورنال در عین حال گفته شورای امنیت ملی آمریکا و وزارت بازرگانی آن کشور، در حال طرح‌ریزی تمهیداتی برای «افزایش» کنترل صادرات هستند تا جلوی انتقال محصولات شرکت‌های آمریکایی مهم در زمینه فناوری به چین را بگیرند.

اظهار نظرهای آقایان منوچین و ناوارو در مورد این طرح نیز پس از انتشار گزارش وال‌استریت‌جورنال مطرح شده‌است.

دونالد ترامپ روز ۲۵ خرداد، ۲۵ درصد تعرفه بر ۵۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از کشور چین وضع کرد و گفت اگر پکن دست به اقدام تلافی‌جویانه بزند، دولت او در صدد وضع تعرفه‌های بیشتری برخواهد آمد. چین اما دست به تلافی زد. پس از آن رئیس‌جمهوری آمریکا تهدید کرد ۱۰ درصد تعرفه تازه بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی وضع خواهد کرد و چین نیز بار دیگر تاکید کرد دست به «اقدام متقابل شدیدی» خواهد زد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، اسوشیتدپرس و خبرگزاری فرانسه|ت.ت
XS
SM
MD
LG