لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

وزیر خارجه امارات متحده عربی با بشار اسد در دمشق دیدار کرد


 بشار اسد در دمشق با شیخ عبدالله بن زاید دیدار کرد.
بشار اسد در دمشق با شیخ عبدالله بن زاید دیدار کرد.

به گفته دفتر ریاست جمهوری سوریه، وزیر خارجه امارات متحده عربی روز سه‌شنبه ۱۸ آبان در دمشق با بشار اسد در دمشق دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر وزیر خارجه امارات به دمشق که اولین سفر یک مقام ارشد این کشور به سوریه از زمان شروع جنگ داخلی است نشانه‌ای از بهبود مناسبات دو کشور تلقی می شود.

امارات متحده عربی از جمله کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بود که در اولین سال‌های جنگ داخلی از شورشیان مخالف حکومت سوریه حمایت می‌کردند.

به گزارش رویترز دفتر ریاست جمهوری سوریه در بیانیه‌ای گفت شیخ عبدالله بن زاید در راس هیئتی عالی رتبه از مقامات امارات متحده عربی در زمینه مناسبات و همکاری‌های دوجانبه با همتایان سوری خود گفتگو کرد. این بیانیه افزود که محور اصلی گفت‌وگوها بررسی راه‌های توسعه همکاری بین دو کشور و تقویت سرمایه گذاری‌های مشترک در زمینه‌های گوناگون بود.

شبکه تلویزیونی «المنار» وابسته به حزب الله لبنان که یکی از حامیان مهم رژیم بشار اسد است، گزارش داد که در مسیر فرودگاه تا ساختمان‌های دولتی در شهر دمشق اقدامات امنیتی شدیدی به اجرا گذاشته شده است.

امارات متحده عربی پیشگام عادی سازی مناسبات بین سوریه و سایر کشورهای عربی بوده و چند ماه پیش خواستار پذیرش مجدد این کشور به اتحاديه عرب (اتحادیه کشورهای عرب) شد. امارات حدود سه سال پیش سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد.

کشورهای اردن و مصر نيز که از جمله متحدان آمریکا در منطقه محسوب می‌شوند در مسیر عادی سازی مناسبات با سوریه گام‌هایی برداشته‌اند.

ایالات متحده آمریکا تاکید کرده تا زمانی که راه حل سیاسی برای پایان بحران سوریه به مراحل نهایی نرسیده از عادی سازی مناسبات با بشار اسد و مشروعیت بخشیدن به حکومت او حمایت نخواهد کرد. واشنگتن در عین حال اعلام کرده که تحریم‌ها علیه سوریه از جمله مصادره و مسدود کردن دارایی افراد حقیقی و حقوقی فارغ از ملیت آنها که با دمشق معامله می‌کنند را لغو نخواهد کرد.

کارشناسان امور منطقه معتقدند که حکومت امارات متحده عربی از دولت سوریه خواسته است که به دلیل حساسیت‌های موجود و به خصوص مناسبات این کشور با آمریکا، در مورد این سفر تبلیغ نکند.

ماه گذشته ملک عبدالله پادشاه اردن پس از حدود یک دهه برای اولین بار با بشار اسد تلفنی گفت‌وگو کرد و مرزهای دو کشور برای تردد تجاری بازگشایی شد. وزیر خارجه مصر نیز در ماه سپتامبر با همتای سوری خود دیدار کرد که اولین تماس در سطوح عالی بین دو کشور از زمان شروع جنگ داخلی در سوریه بود.

برخی از کارشناسان منطقه می گویند از نگاه مصر و امارات متحده عربی حکومت بشار اسد عامل مهمی در برابر گسترش اسلامی گرایی افراطی در سطح منطقه است. به گفته آنها در صورت پذیرش مجدد سوریه در اتحاديه عرب به احتمال فراوان سرمایه گذاری کشورهای عربی در سوريه افزایش خواهد یافت هر چند شرکت‌های خصوصی منتظر خواهند ماند تا واکنش واشینگتن به این تحولات مشخص شود.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG