لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۶

بشار اسد حضور و تثبیت نظامیان ایرانی در سوریه را تکذیب کرد


بشار اسد، رئیس جمهور سوریه
بشار اسد، رئیس جمهور سوریه

رئیس جمهور سوریه می‌گوید، «روشن است که ایران از سوریه حمایت می‌کند؛ کارشناس نظامی می‌فرستد و با نیروهای سوری همکاری دارد و در کنار ارتش سوریه ایستاده است» اما ادعای استقرار و تثبیت حضور نظامیان ایرانی در سوریه «کذب» است.

بشار اسد در گفت‌وگویی با رسانه روسی اسپوتنیک که روز پنج‌شنبه ۱۷ مهر منتشر شده، به‌طور تلویحی اسرائیل و آمریکا را عامل انتشار «اکاذیب» در خصوص استقرار و تثبیت نظامیان ایرانی در سوریه دانسته است.

به ادعای وی، «طرح مسئله حضور ایران، بهانه‌ای برای ادامه اشغال خاک سوریه و حمایت‌شان از تروریست‌ها است».

رهبران اسرائیل تأیید کرده‌اند که کشورشان در سال‌های اخیر با هدف جلوگیری از «تثبیت نظامی» ایران و متحدینش در سوریه، بارها اهدافی را در سوریه بمباران کرده و این رویه را کماکان دنبال خواهد کرد.

بشار اسد مدعی شده است که «هیچ نظامی ایرانی» در نزدیکی اسرائیل نبوده و نیروهای مستشاری ایرانی نیز با نرمش پذیرفتند که اصولاً در فاصله ۸۰ کیلومتری مرز با ارتفاعات «جولان اشغالی» نباشند اما آمریکا وعده خود را برای خروج از منطقه تنف در شرق سوریه، در برابر نبود حضور ایرانی‌ها تا ۸۰ کیلومتری مرز، عملی نکرد.

آقای اسد در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ که دستور کشتن او را صادر کرده بود، گفته است این امر برای او «تازگی نداشته است.»

دونالد ترامپ سه هفته پیش گفت در بهار سال ۲۰۱۷ که ارتش سوریه با سلاح شیمیایی به غیرنظامیان در منطقه ادلب حمله کرد، او فرمان داد که نیروهای آمریکا بشار اسد را از بین ببرند اما ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع وقت، مخالفت کرد.

آقای ترامپ به فاکس‌نیوز گفت بشار اسد «انسان بدی» است و از صدور دستور برای کشتن او «اصلاً پشیمان نیست».

بشار اسد در همین حال گفته است که «همواره انتظار روبرو شدن با برنامه‌هایی برای کشته شدن خود را دارد».

رئیس جمهوری سوریه در این مصاحبه همچنین خبر داده که «به زودی» با رئیس جمهوری روسیه دیدار خواهد کرد.

بشار اسد جزئیاتی در خصوص ملاقاتش با ولادیمیر پوتین ارائه نکرده اما به‌نظر می‌رسد که گفت‌وگوی او با رسانه روسی در آستانه چنین ملاقاتی و هم‌زمان با تشدید کوشش‌های ارتش سوریه برای کنترل دوباره بر منطقه راهبردی ادلب انجام شده است.

بشار اسد حضور روسیه برای یاری دادن به سوریه را از پاییز سال ۲۰۱۵، «یک نقطه تحول» در مسیر جنگ داخلی سوریه نامیده است.

سوریه با حمایت روسیه، ایران، شبه‌نظامیان حزب‌الله و سایر گروه‌های متحد با ایران، به‌ویژه در دو سال اخیر بخش‌های وسیعی از خاک خود را که در حدود ۱۰ سال جنگ در دست جنگجویان گروه‌های متعدد بود، بازپس گرفت.

ارتش سوریه از پیشروی برای بازپس‌گیری منطقه ادلب بازمانده اما بشار اسد گفته است که «یک طرح کامل» برای پیشبرد اولویت‌های جنگی و میدانی دارد.

رئیس جمهوری سوریه در اشاره به توافق‌های اخیر امارات متحده عربی و بحرین برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل، هر نوع احتمالی در خصوص مذاکرات صلح میان سوریه و اسرائیل را با قاطعیت رد کرده است.

آقای اسد همچنین مدعی شده است که هیچ سیاستمداری در صحنه اسرائیل وجود ندارد که بتواند یا بخواهد «ولو یک قدم برای صلح بردارد» و شرط اکید سوریه را برای بازپس دادن اراضی اشغالی سوری عملی کند.

بخش وسیعی از ارتفاعات جولان که در ۵۳ سال اخیر در دست اسرائیل بوده، از سوی این کشور رسماً به خاکش منضم شده و دونالد ترامپ نیز یک سال و نیم پیش این مناطق را به عنوان بخشی از اسرائیل به رسمیت شناخت.

XS
SM
MD
LG