لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۳

ترور یک عضو سپاه؛ چه کسی به سراغ چه کسی رفت؟


تنها ساعتی پس از انتشار خبر کشته شدن یک سرهنگ پاسدار با پنج گلوله مقابل خانه‌اش در تهران، رسانه‌های جمهوری اسلامی او را حسن صیاد خدایی و از نیروهای نظامی موسوم به «مدافع حرم» در سوریه معرفی کردند.

برخی منابع نیز از حسن صیاد خدایی به عنوان یکی از اعضای کلیدی نیروی قدس سپاه پاسداران نام بردند و منابع اسرائیلی نیز اعلام کردند که او هماهنگ‌کننده یک رشته «حمله تروریستی» علیه اسرائیلی‌ها در سراسر جهان بوده است.

این واقعه اما در شبکه‌های اجتماعی چگونه بازتاب داشت؟

کاربران نزدیک به جمهوری اسلامی با ستایش فعالیت‌های این عضو سپاه پاسداران وعده انتقام دادند و کانال منتسب به سپاه پاسداران در تلگرام خود خطاب به اسرائیل نوشت «به سراغتان می‌آییم».

زینب سلیمانی، فرزند قاسم سلیمانی فرمانده‌ پیشین سپاه قدس نیز در حساب کاربری توئیتر خود با نقل قولی از بنیانگذار جمهوری اسلامی و پدرش نوشت که «بکشید ما را، ملت ما بیدارتر می‌شود» و «ما ملت شهادتیم».

اما جدا از چنین واکنش‌هایی، برخی دیگر از کاربران حامی جمهوری اسلامی از اینکه در عمل سپاه پاسداران و حکومت نمی‌تواند در مقابل اقدام‌های احتمالی اسرائیل علیه اعضای سپاه پاسداران یا «کارشناسان هسته‌ای» پاسخ متقابل دهد، لب به گلایه گشودند.

علی شاعری در توئیتی نوشت که تقریباً هر سال به تعبیر او از بلندپایه‌ترین فرماندهان سپاهی ترور می‌شوند اما مسئولان جمهوری اسلامی به تعبیر این کاربر «فقط لب و دهانند».

در مقابل این دیدگاه‌ها، منتقدان و مخالفان و حکومت نگاه‌های متفاوتی داشتند؛ آرش صادقی، فعال و زندانی سیاسی پیشین در پاسخ به تهدید‌های سپاه پاسداران علیه اسرائیل، در توئیتی نوشت: «نهایت قدرت شما، شلیک به مردم معترض و بدون دفاع و بی سلاح است».

مسیح علی‌نژاد، کنشگر مدنی و روزنامه‌نگار نیز در توئیتر خود نوشت: «می‌خواستند مدافع حرم در سوریه باشند، اما از حریم خانه خود نیز نمی‌توانند دفاع کنند. پول مردم خرج کشتار شد و به دروغ گفتند، امنیت داریم!»

علاوه بر این واکنش‌ها، وجود حفره‌های بزرگ امنیتی در جمهوری اسلامی نیز موضوع دیگری بود که برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی چه مدافع نظام و چه مخالف به آن اشاره دارند.

  • 16x9 Image

    بنیامین صدر

    بنیامین صدر از سال ۱۳۸۰ فعالیت حرفه‌ای خود را در روزنامه‌های مختلف ایران آغاز کرد. او از سال ۱۳۹۲ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا علاوه بر تهیه و اجرای برنامه‌های رادیویی، تهیه‌کننده و مجری برنامه تلویزیونی فرداگرام نیز بوده است.

XS
SM
MD
LG