لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

درخواست‌های پناهندگی در اتحادیه اروپا با ۱۸ درصد افزایش به ۱.۱۴ میلیون مورد رسید


پناهجویان در مرز مقدونیه و یونان
پناهجویان در مرز مقدونیه و یونان

آمارهای تازه آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که درخواست‌های پناهندگی در این اتحادیه در سال ۲۰۲۳ با ۱۸ درصد افزایش به ۱.۱۴ میلیون رسیده که بالاترین سطح از زمان بحران مهاجران در سال‌های ۲۰۱۶–۲۰۱۵ است.

بر اساس گزارش سالانه این آژانس که روز چهارشنبه نهم اسفند منتشر شد، سوری‌ها و افغان‌ها همچنان بزرگ‌ترین گروه‌های متقاضی پناهندگی هستند.

اما در یک روند جدید، شهروندان ترکیه در سال گذشته میلادی سومین گروه بزرگ از پناهجویان در اتحادیه اروپا را تشکیل دادند و تعداد درخواست‌های پناهندگی آنها ۸۲ درصد بیشتر از سال قبل از آن بوده است..

آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا همچنان خبر می‌دهد که تعداد فلسطینی‌هایی که پس از جنگ غزه درخواست پناهندگی کرده‌اند به رقم بی‌سابقه ۱۱۶۰۰ نفر افزایش یافته است.

بنابر گزارش‌ها، آلمان بار دیگر مقصد اصلی پناهجویان در اتحادیه اروپا بوده و نزدیک به یک سوم کل درخواست‌ها در سال ۲۰۲۳ را دریافت کرده است.

با ادامه این روند، اوج‌گیری محبوبیت راست افراطی از سال گذشته در نظرسنجی‌های این کشور و نتیجه برخی انتخابات محلی، نگرانی و سردرگمی در صحنه سیاسی آلمان را وارد مرحله تازه‌ای کرده است.

آمارهای تازه آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا یک ماه پس از آن منتشر می‌شود که آژانس حفاظت از مرزهای اتحادیه اروپا، فرانتکس، بالاترین افزایش عبور غیرقانونی از مرز را از سال ۲۰۱۶ ثبت کرد.

چنین آمارهای بالایی بحث در مورد چگونگی مهار مهاجرت را برانگیخته و بسیاری از مقامات محلی کشورهای مرزی اروپا می‌گویند که توان مقابله با چنین موجی از پناهجویان را ندارند.

رأی‌گیری‌های محلی و ملی متعددی در سراسر قاره و همچنین انتخابات پارلمان اروپا در ماه ژوئن در راه است و تحلیلگران از احتمال تأثیر این آمارهای جدید به روی آوردن رأی‌دهندگان به احزاب راست افراطی سخن می‌گویند.

اتحادیه اروپا از زمان بحران ۲۰۱۶–۲۰۱۵ مرزهای خارجی و قوانین پناهندگی خود را سخت‌تر کرده و توافقاتی را در خاورمیانه و شمال آفریقا منعقد کرده است تا پناهجویان بیشتری در آنجا بمانند.

این اتحادیه همچنین در ماه دسامبر به توافقی مهم در مورد تقسیم هزینه و کار میزبانی از مهاجران به‌طور مساوی‌تر و محدود کردن تعداد افرادی که وارد می‌شوند، دست یافت.

اما برخی از احزاب می‌گویند این قوانین به اندازه کافی «سختگیرانه» نیست.

در حالی که درخواست‌های پناهندگی برای سال ۲۰۲۳ کمی کمتر از سطوح سال ۲۰۱۶ است، اما این رقم به ۴.۴ میلیون اوکراینی که از تهاجم روسیه به اوکراین در اتحادیه اروپا پناه گرفته‌اند اضافه می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا و رادیو فردا؛ پ.پ./ب.ب.
XS
SM
MD
LG