لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶

طوفان شديد در هند حداقل ۱۱۶ قربانی گرفت


بر اثر صاعقه و وزش طوفان شن شدید در سراسر هند حداقل ۱۱۶ نفر کشته و بیش از ۲۵۰ نفر زخمی شده‌اند. روز پنجشنبه هواشناسان هشدار دادند که هوای نامتعادل ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ابرهای گرد و غبار بخش گسترده‌ای از شمال هند را در تاریکی فرو برد و بر اثر وزش بادهایی با سرعت بیش از ۱۳۰ کیلومتر در ساعت تعداد زیادی از خانه‌های گلی هنگامی که ساکنان آنها در خواب بودند فرو ریخت.

در ایالت‌های اوتار پرادش، راجستان و پنجاب دیوار و سقف خانه‌ها فرو ریختند و تعداد زيادی از درختان و تیرهای برق افتادند. مقامات مسئول می‌گویند به احتمال زیاد شمار تلفات در این مناطق افزایش خواهد یافت.

پس از وزش این طوفان شدید صاعقه و باران از راه رسید. بر اثر وزش طوفان‌هایی از این دست هر ساله صدها نفر در هند جان خود را از دست می‌دهند ولی طوفان امسال شدیدترین مورد در دهه‌های اخیر بوده است.

طبق تازه‌ترین گزارش‌ها در طول روز چهارشنبه ۶۵ نفر در ایالت اوتار پرادش واقع در شمال هند، ۳۵ نفر در ایالت کویری راجستان در غرب و دو نفر در ایالت پنجاب جان خود را از دست داده‌اند.

بر اثر وزش طوفان در روز سه شنبه نیز حداقل ۱۴ نفر در ایالت آندرا پرادش واقع در جنوب هند کشته شده بودند. مسئولین نهادهای امداد در این ایالت گفتند ظرف چند ساعت بیش از ۴۱ هزار مورد صاعقه روی داده است.

ناحیه آگرا در ایالت اوتار پرادش بیش از هر نقطه دیگری از وزش طوفان شن آسیب دیده و بر اثر آن بیش از ۴۰ نفر کشته شده‌اند.

تاج محل در شهر آگرا واقع شده ولی نهادهای مسئول اعلام کردند این بنای تاریخی آسیب ندیده است.

خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند که ماه گذشته بر اثر وزش طوفان مشابهی حداقل ۱۵ نفر در اوتار پرادش کشته شدند و دو مناره یکی از ساختمان‌های ورودی به تاج محل آسیب دید.

به گفته مقامات مسئول، اکثر قربانیان این طوفان هنگام خواب و بر اثر فرو ریختن دیوار و سقف خانه‌ها و یا افتادن درخت و تیرهای برق جان خود را از دست داده‌اند.

روز پنجشنبه هنوز عملیات امداد و تجسس برای افرادی که زیر آوار مانده‌اند ادامه داشت.

مسئول امداد رسانی در ایالت اوتار پرادش به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما می‌توانیم مرگ حداقل ۶۵ نفر در چهل ناحیه از ایالت را تایید کنیم.» او همچنین افزود که شمار قربانیان این طوفان در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

منبع: خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG