لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

«دست‌کم ۲۰ غیرنظامی» در حملاتی در شمال یمن کشته شده‌اند


حملات در روستانیی در شمال یمن در منطقه حجه رخ داده است
حملات در روستانیی در شمال یمن در منطقه حجه رخ داده است

در جریان حملاتی در شمال یمن، دست‌کم ۲۰ غیرنظامی از جمله زنان و کودکان جان خود را از دست داده‌اند. رسانه‌های عربستان سعودی و رسانه‌های وابسته به شبه‌نظامیان حوثی، دیگری را مسئول این حملات معرفی کرده‌اند.

شبکه تلویزیونی المسیره، وابسته به حوثی‌ها، می‌گوید ائتلاف به رهبری عربستان «در جریان حملات هوایی به منطقه کشر» واقع در شمال غرب حجه، «۲۳ غیرنظامی» را کشته‌است.

المسیره مدعی شده ۱۸ نفر نیز در این «حمله هوایی» زخمی شده‌اند.

شبکه تلویزیونی عربستان سعودی، العربیه، اما می‌گوید حوثی‌ها شماری از اعضای عشیره حجور را که در نبردها علیه این گروه دست داشته‌اند، کشته‌اند.

این شبکه تلویزیونی به نقل از منبعی که نامش را فاش نکرده می‌گوید دست‌کم ۲۰ زن و کودک از دو خانواده عشیره حجور، در حملات حوثی‌ها کشته شده‌اند.

العربیه مدعی‌ست مجموعا ۴۰ نفر در جریان واقعه کشته شده‌اند.

خبرگزاری رویترز که گزارشی به نقل از هر دو منبع منتشر کرده می‌گوید مستقلا قادر نیست درستی این گزارش‌ها را تائید یا رد کند. در عین حال مشخص نیست این حمله یا حملات دقیقا در چه زمانی رخ داده‌اند.

بنا بر ارزیابی تازه‌ای که «پروژه جمع‌آوری اطلاعات و مکان‌یابی درگیری‌های مسلحانه»، گروهی مستقل در بریتانیا، در پایان سال ۲۰۱۸ انجام داد، جنگ یمن بیش از ۶۰ هزار کشته برجای گذاشته‌است؛ رقمی که شش بار بیشتر از برآوردهای پیشین سازمان ملل متحد است.

در کنار این‌ها موسسه امدادرسانی «سیو د چیلدرن» نیز می‌گوید از سال ۲۰۱۶ به این سو، شماری در حدود ۸۵ هزار نفر به‌دلیل گرسنگی و قحطی ناشی از جنگ جان خود را از دست داده‌اند.

شبه‌نظامیان حوثی که از حمایت ایران برخوردار هستند، نزدیک به پنج سال پیش علیه دولت عبد ربه منصور هادی، که از حمایت عربستان برخوردار است، شوریدند. هادی از صنعا خارج شد، به عدن و سپس ریاض رفت.

اندکی بعد عربستان سعودی ائتلافی ایجاد کرد و برای بازگرداندن قدرت به هادی و دولت او وارد نبردهای یمن شد.

دولت هادی همچنان صاحب نمایندگی یمن نزد سازمان ملل متحد است.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر هر دو طرف درگیر در نبردهای یمن را متهم به نقض حقوق بشر و جرایم جنگی کرده‌اند.

ائتلاف به رهبری ریاض با انتقادهایی در مورد حملات هوایی مرگبار و «فله‌ای» به غیرنظامیان روبه‌رو است. شماری از قانون‌گذاران ایالات متحده در تلاش برای قطع حمایت واشینگتن از این ائتلاف در جریان نبردها در یمن هستند. دولت آمریکا با هشدار دادن در مورد این تلاش‌ها بر اهمیت راهبردی اتحاد میان ایالات متحده و عربستان سعودی، از جمله برای جلوگیری از گسترش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه تاکید کرده‌است.

العربیه، المسیره، رویترز، تلگراف|ت|خ
XS
SM
MD
LG