لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

سازمان حقوق بشر ایران: دستکم ۴۴۸ نفر تا کنون در اعتراضات ایران کشته‌ شده‌اند


سازمان حقوق بشر ایران که در نروژ مستقر است روز سه‌شنبه هشتم آذر گزارش داد که از شروع اعتراضات جاری ایران تاکنون دستکم ۴۴۸ نفر کشته شده‌اند.

این سازمان می‌گوید که آمار یاد شده، حداقلی است و تنها مواردی را شامل می‌شود که محققان سازمان حقوق بشر ایران اسنادی مانند گواهی فوت یا شهادت کادر درمان را ثبت کرده یا دو منبع مستقل از یکدیگر، خبر را تایید کرده باشند.

بر اساس گزارش یاد شده، تنها طی هفته گذشته بیش از ۱۶ نفر در ایران به‌دست ماموران سرکوبگر کشته شدند که بیش از ۱۲ تن از آن‌ها در مناطق کردنشین بوده‌اند. تعدادی از کشته‌شدگان هفته‌های پیشتر نیز پس از تایید به این آمار افزوده شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید دست‌کم ۶۰ تن از کشته‌شدگان زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند که ۹ تن از این کودکان دختر بوده‌اند. هنوز برای تمام آن‌ها شناسنامه و اسنادی که نشانگر سن دقیق ایشان باشد، دریافت نشده است.

سازمان حقوق بشر ایران در ادامه گفته که «کشته‌شدگان تا امروز از ۲۶ استان مختلف گزارش شده‌اند و بیشترین کشته‌ها به ترتیب از استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی، تهران، مازندران و کرمانشاه بوده‌اند».

مقام‌های دولت جمهوری اسلامی در بیش از دو ماهی که از اعتراضات سراسری در ایران می‌گذرد در مورد آمار کشته‌شدگان سکوت کرده‌اند، ولی روز هفتم آذر، امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران برای نخستین بار تایید کرد که بیش از «۳۰۰ تن» در این اعتراضات کشته شده‌اند.

پیشتر نیز گروه دیده‌بان حقوق بشر که از نیویورک فعالیت می‌کند، آخرین رقم کشته‌های اعتراضات را ۴۵۱ تن و شمار بازداشتی‌ها را بیش از ۱۸ هزار نفر اعلام کرد. یک نهاد دیگر شمار بازداشتی‌ها را تا ۲۳ هزار تن هم تخمین زده است.

رادیو فردا تاکنون توانسته است هویت ۳۰۹ تن از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری را شناسایی و تایید کند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل روز سوم آذر به تشکیل یک هیات حقیقت‌یاب برای انجام تحقیقات در مورد گزارش‌های «نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اعتراضاتی که پس از ۲۵ شهریور آغاز شد» رای مثبت داد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در واکنش به این تصمیم اعلام کرد که تهران با هیات حقیقت‌یاب همکاری نخواهد کرد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، روز سه‌شنبه با اشاره به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت: «مقامات جمهوری اسلامی به‌خوبی می‌دانند که در صورت همکاری با هیات حقیقت‌‌یاب سازمان ملل ابعادی بسا گسترده‌تر از جنایات‌شان آشکار خواهد شد و به‌همین دلیل، عدم همکاری حکومت با این هیات حقیقت‌یاب قابل انتظار است».

او افزود: «بنابراین اطلاع‌رسانی و مستندسازی موارد نقض حقوق‌بشر و ‌جنایات حکومت توسط شهروندان در داخل ایران و رساندن این موارد به نهادهای حقوق بشری و هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل بسیار مهم است».

سازمان حقوق بشر ایران در گزارش خود گفته که آمار واقعی کشته‌شدگان اعتراضات جاری بیش از آمار ۴۴۸ نفر برآورد می‌شود و به تحقیقات خود در این زمینه ادامه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG