لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۴

دست‌کم ۲۴ نیروی امنیتی افغانستان در حمله خودی کشته شدند


 اسد الله خالد، وزیر دفاع افغانستان، می‌گوید نیروهای امنیتی افغان در حالت «آماده باش دفاعی» باقی خواهند ماند
اسد الله خالد، وزیر دفاع افغانستان، می‌گوید نیروهای امنیتی افغان در حالت «آماده باش دفاعی» باقی خواهند ماند

به گفته مقامات محلی ولایت زابل در جنوب شرقی افغانستان دست‌کم ۲۴ نیروی دولتی بر اثر حمله خودی به پایگاه آنها کشته شدند.

رحمت الله یارمل، والی زابل گفت چندین مهاجم «نفوذی» به سوی همقطاران خود که در خواب بودند آتش گشودند.

این مرگبارترین حمله به نیروهای دولتی افغانستان از امضای توافق بین دولت آمریکا و گروه طالبان در ۹ اسفند است.

عطا جان حق بیان، رییس شورای ولایتی زابل نیز عنوان کرد: «در این حمله ۱۴ پرسنل ارتش و ۱۰ مامور پلیس کشته شدند و چهار پرسنل دیگر مفقود هستند.»

به گفته او، «مهاجمان با گروه طالبان ارتباط داشتند.»

مهاجمان به وسیله چند خودروی نظامی و با مقداری سلاح و مهمات از پایگاه محل وقوع حمله گریختند. گروه طالبان تاکنون در مورد این حمله اظهار نظر نکرده است.

این حمله پس از آن اتفاق می‌افتد که اسد الله خالد، وزیر دفاع افغانستان گفت طالبان برای کمک به مبارزه با شیوع ویروس کرونا باید حملات خود را متوقف کند.

وزیر دفاع افغانستان در سخنرانی تلویزیونی خود در روز پنجشنبه ۲۹ اسفند گفت با توجه به اختلاف در مورد آزادی اسرای طالبان و سایر موارد مربوط به توافق صلح بین طالبان و دولت آمریکا نیروهای امنیتی افغان در حالت «آماده باش دفاعی» باقی خواهند ماند.

نهادهای بهزیستی افغانستان تاکنون ۲۲ مورد از ابتلا به ویروس کرونا را گزارش داده‌اند ولی در جمعیت ۳۵ میلیونی این کشور تاکنون فقط چند صد تست انجام شده است.

ایران، همسایه غربی افغانستان با حدود ۱۸ هزار مورد ابتلا و بیش از هزار و چهارصد مورد مرگ و میر یکی از کانون‌های اصلی شیوع ویروس کرونا در منطقه است و کارشناسان هشدار می‌دهند که بازگشت تعداد زیادی از مهاجران افغان از ایران به کشور خود ممکن است به شیوع این ویروس در افغانستان منجر شود.

یک روز قبل از سخنرانی وزیر دفاع افغانستان دولت آمریکا تاکید کرد که دولت افغانستان و گروه طالبان باید روند آزادی زندانیان را «هر چه زودتر» آغاز کنند و شیوع جهانی ویروس کرونا هم بر اضطرار این موضوع افزوده است.

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه دولت آمریکا در مذاکرات با طالبان در توئیتی نوشت: «به دلیل شیوع ویروس کرونا آزادی زندانیان عاجل‌تر و زمان بسیار مهم است.»

طبق توافق دولت آمریکا و گروه طالبان قبل از شروع مذاکرات مستقیم بین افغانی، حدود ۵ هزار زندانی طالبان و حدود هزار اسیر نیروهای دولتی باید توسط دو طرف آزاد شوند.

دولت افغانستان ابتدا آزادی بخشی از زندانیان طالبان را به شروع مذاکرات مستقیم با این گره مشروط کرد ولی در روزهای اخیر اعلام کرده که برای بررسی دقیق‌تر سوابق زندانیان این اقدام به تاخیر خواهد افتاد.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG