لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

پایتخت اوکراین بار دیگر هدف حمله پهپادی روسیه قرار گرفت


ساکنان محلی پس از حمله پهپادی در کی‌یف در روز دوشنبه در حال فرار هستند.
ساکنان محلی پس از حمله پهپادی در کی‌یف در روز دوشنبه در حال فرار هستند.

پایتخت اوکراین، صبح روز دوشنبه، ۲۵ مهر بار دیگر هدف حمله پهپادی روسیه قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در پی این حمله که با پهپادهای انتحاری مملو از مواد منفجره صورت گرفته است، چندین ساختمان در کی‌‌یف آتش گرفته است و شهروندان به پناهگاه‌ها فرستاده شده‌اند.

بنا بر اعلام ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف در حمله صبح دوشنبه، منطقه مرکزی «شوچنکو» هدف قرار گرفته و علام بر آسیب به چند مجتمع آپارتمانی، یک ساختمان غیر مسکونی در آتش سوخته است.

تاکنون خبری از تلفات جانی احتمالی و اهداف مورد نظر پهپادها منتشر نشده است، اما در حملات هفته گذشته روسیه به پایتخت اوکراین بیش از همه زیرساخت‌ها از جمله تاسیسات برق آسیب دیده بود.

در همین حال عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که یکی از پهپادها را با بال مثلثی‌شکل و کلاهک نوک‌تیز آن آشکارا در آسمان مشاهده کرده است. ویدئوهایی نیز از پرواز این پهپادها بر فراز کی‌‌یف در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین در پستی در سرویس پیام‌رسان «تلگرام» اعلام کرده است که نیروهای روسی با پهپادهای ایرانی به نام «شاهد» کی‌یف را مورد حمله قرار داده‌اند.

وزارت دفاع اوکراین عصر جمعه اعلام کرد روسیه تقریباً ۳۰۰ پهپاد ایرانی دیگر در زرادخانه خود دارد اما قصد دارد هزاران پهپاد دیگر هم بخرد.

اُلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین گفت: «آنها [روس‌ها] قصد دارند چندین هزار پهپاد دیگر بخرند، اما ما می‌دانیم که چگونه آنها را ساقط کنیم. مشغول این کار هستیم و بر روی آنها هم مطالعه می‌کنیم.»

با وجود این گزارش‌ها، مقام‌های ایرانی همچنان فروش هرگونه سلاح به مسکو را برای استفاده در حمله به اوکراین را رد می‌کنند.

روسیه در هفته‌های گذشته بارها از هواپیماهای بدون سرنشین برای هدف قرار دادن مراکز شهری و زیرساخت‌های اوکراین از جمله نیروگاه‌های این کشور استفاده کرده است.

حمله روسیه به پایتخت اوکراین در چند ماه گذشته و پس از شکست نیروهای روسی در تصرف این شهر از آغاز جنگ به‌ندرت صورت می‌گرفت، اما حملات دوباره به این شهر از هفته گذشته آغاز شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه حملات هفته گذشته به پایتخت و شهرهای بزرگ اوکراین را تلافی انفجار پلی عنوان کرده بود که شبه‌جزیره کریمه را به روسیه متصل می‌کرد. انفجار این پل باعث توقف تردد روی پل و کاهش توانایی مسکو برای ارسال تجهیزات نظامی به مناطق اشغالی جنوب اوکراین شده است.

حمله دوباره به کی‌یف در حالی صورت گرفته است که درگیری‌ها در مناطق شرقی دونتسک و لوهانسک در روزهای اخیر ادامه داشته و ضد حمله اوکراین در مناطق خرسون و زاپوریژیا شدت گرفته است.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین عصر یکشنبه، ۲۳ مهر گفت که درگیری شدید در اطراف شهرهای باخموت و سولدار در منطقه دونتسک جریان دارد. مناطق دونتسک و لوهانسک بخش بزرگی از منطقه صنعتی موسوم به دونباس را تشکیل می‌دهند و دو منطقه از چهار منطقه‌ای است که در ماه گذشته با نقض قوانین بین‌المللی به روسیه ملحق شدند.

XS
SM
MD
LG