لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۱

وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه مدعی «دستگیری عوامل اصلی» حمله پهپادی در اصفهان شدند


عکس مربوط به حمله پهپادها به ساختمانی در اصفهان است که وزارت دفاع جمهوری اسلامی آن را «مجتمع کارگاهی» معرفی کرد
عکس مربوط به حمله پهپادها به ساختمانی در اصفهان است که وزارت دفاع جمهوری اسلامی آن را «مجتمع کارگاهی» معرفی کرد

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و سازمان اطلاعات سپاه در یک اطلاعیه‌ مشترک که جمعه شب، ۲۱ بهمن‌ماه، منتشر شد مدعی شدند که «عوامل اصلی» حمله پهپادی به یک مرکز وزارت دفاع در اصفهان بازداشت شده‌اند.

در این اطلاعیه در عین تاکید بر دستگیری «عوامل اصلی»، با تکرار اظهارات پیشین مقامات جمهوری اسلامی آمده که تاکنون «دخالت» اسرائیل در این حمله اثبات شده، اما به دلیل «ادامه‌دار بودن جریان تحقیقات» اطلاعات تکمیلی بعدتر منتشر خواهد شد.

دو بازوی اطلاعاتی جمهوری اسلامی در بیانیه مشترک خود که همزمان با ۴۴ سالگی حکومت منتشر شده به تعداد افراد بازداشت‌شده و هویت آنها اشاره‌ای نمی‌کنند.

در ادامه این اطلاعیه با اشاره به «ناکام» ماندن حمله پهپادی اخیر، بر واکنش متقابل ایران به اسرائیل تأکید شده است.

شامگاه هشتم بهمن یکی از تاسیسات نظامی جمهوری اسلامی در شهر اصفهان هدف یک حمله پهپادی قرار گرفت و مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی شدند که این حمله تلفات جانی نداشت و آسیب زیادی نیز برجای نگذاشت.

در پی انتشار این خبر، وزارت دفاع ایران اعلام کرد که هدف حمله یکی از «مجتمع‌‌های کارگاهی وزارت دفاع» بوده است.

یک روز پس از آن، روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال از قول منابع آگاه در ایالات متحده گزارش داد که حمله روز هشتم بهمن به یک تاسیسات نظامی در اصفهان کار اسرائیل بوده است.

این اولین بار نیست که حملات به مراکز نظامی و هسته‌ای جمهوری اسلامی به اسرائیل منتسب می‌شود.

در اواخر مهرماه نیز سیمای جمهوری اسلامی بخشی از «اعتراف» افرادی را پخش کرد که ادعا می‌کردند اعضای کومله، یک گروه کرد مستقر در کردستان عراق، هستند و پس از آموزش توسط موساد قصد داشتند به تاسیسات هوافضا در اصفهان حمله کنند.

در پی انتشار این گزارش‌ها پس از حمله پهپادی، امیرسعید ایروانی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، نیز به‌ طور رسمی این حمله را «تروریستی» و مسئول آن را اسرائیل خواند و بر «پاسخ قاطع» جمهوری اسلامی تأکید کرد.

با وجود اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر «جزئی» بودن صدمه‌های این حمله، روزنامه‌ جروزالم پست اسرائیل به‌نقل از منابع اطلاعاتی غربی این حمله را «بسیار موفقیت‌آمیز» خوانده بودند.

XS
SM
MD
LG