لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

حمله لباس شخصی‌ها به گردشگران در اوپرت؛ یک گردشگر «فلج شد»


تصویری که از افراد زخمی شده در حمله به اوپرت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است
تصویری که از افراد زخمی شده در حمله به اوپرت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است

چند روز پس از حمله افراد لباس شخصی مسلح به گروهی از گردشگران در روستای اوپرت در استان سمنان، یکی از این گردشگران که می‌گوید از نزدیک شاهد این حمله بوده، اعلام کرد یکی از همراهانش بر اثر ضربه شوکر به کمرش «برای همیشه فلج شده است».

این گردشگر که نامش فاش نشده، روز دوشنبه دوم مرداد به وبسایت خبری فراز گفت حمله‌کنندگان «تقریباً همه‌شان ۱۸ یا ۱۹ ساله بودند. شلوار ۶ جیب چریکی پوشیده بودند و صورت‌هاشان را با چفیه پوشانده بودند».

او افزود: «زن‌ها را هم کتک می‌زدند اما بیشتر، مردها را زدند. هم‌تیمی ما به دلیل خوردن شوکر توی کمرش برای همیشه فلج شده است.»

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، شامگاه پنجشنبه ۲۹ تیر گروهی از گردشگران در منطقه ییلاقی و کوهستانی اوپرت در مرز استان‌های سمنان و مازندران، هدف حمله گروهی ناشناس قرار گرفته‌اند.

همچنین بر اساس گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، حمله‌کنندگان مجهز به سلاح گرم و شوکر بوده‌اند و گفته‌اند این حمله به‌دلیل «طبیعت‌گردی در شب سوم ماه محرم» رخ می‌دهد.

بر اساس تصاویر منتشر شده، چندین نفر بر اثر این حمله دچار جراحت و کبودی شده‌اند.

روزنامهٔ «هم‌میهن» چاپ تهران به‌نقل از یکی از این گردشگران نوشته است که یکی از مهاجمان و ضاربان، گفته است: «ما با داعشی‌ها جنگیدیم و شکست‌شان دادیم، حالا حریف شما نشویم؟»

این روزنامه همچنین از انتشار تصاویری از اعزام مجروحان این یورش با آمبولانس به بیمارستان خبر داده است. ضمن آن‌که تعدادی از این گردشگران تصاویری منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد وسایل آن‌ها در این حمله تخریب شده است.

گردشگری که با فراز گفت‌وگو کرده، ادامه داد که حمله‌کنندگان «چادرها را با چاقو پاره می‌کردند و وسایل را بیرون می‌ریختند. یعنی نمی‌گفتند این چاقو ممکن است به افرادی که داخل چادر خوابیده‌اند اصابت کند؟ ۸ نفری می‌ریختند سر یک نفر و با شوکر و باتون و قنداق اسلحه کتک می‌زدند. توی دست یکی‌شان چوبی بود که سرش میخ زده‌اند. از کمپ کناری صدای شلیک آمد.»

پیشتر یکی از گردشگران حاضر در این منطقه گفته بود که حمله‌کنندگان «ساعت ۶ یک بار آمدند و با لحن خیلی بدی حجاب تذکر دادند و رفتند.»

بر اساس اظهارات یکی از گردشگران، این افراد لباس‌های سپاه پاسداران را پوشیده بودند و خودروهایی با آرم سپاه داشتند.

رادیوفردا قادر به تأیید این جزئیات نیست و هنوز مقام‌های دولتی، نیروی انتظامی یا قضایی به این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده‌اند.

با این حال، در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از محدودیت‌ها علیه گردشگران و طبیعت‌گردان ایرانی منتشر شده است.

حمله اخیر همزمان با ادامهٔ فشارهای حکومت برای رعایت حجاب اجباری است.

در تازه‌ترین مورد، به‌دنبال انتشار تصاویر بدون حجاب کارکنان شرکت دیجی‌کالا، مأموران انتظامی عصر یکشنبه ساختمان اداری این فروشگاه‌ آنلاین را پلمب کردند و همزمان قنادی «فرانسه» یکی از مشهورترین کافه- قنادی‌های تهران نیز اعلام کرد که «تعطیل» شده است.

فشارهای حکومت علیه مردم همزمان با آغاز ماه محرم بیشتر شده است.

رئیس پلیس فتای تهران روز دوشنبه از بازداشت ۱۲ نفر به اتهام فروش لباس‌های به‌گفتهٔ او «نامتعارف و توهین‌آمیز در ارتباط با محرم و ائمه اطهار» خبر داد و گفت این افراد این لباس‌ها را در اینستاگرام به فروش می‌رساندند.

با این حال، موج بی‌اعتنایی زنان به حجاب اجباری که پس از کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس گشت ارشاد آغاز شد و در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» اوج گرفت، همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های ایران و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب
XS
SM
MD
LG