لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

تاکید نخست وزیر عراق بر حفاظت از اماکن دیپلماتیک؛ حملات راکتی به فرودگاه اربیل


مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق،
مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق،

منابع امنیتی در اقلیم کردستان عراق می‌گویند، شامگاه چهارشنبه چند راکت به نزدیکی فرودگاه بین المللی اربیل اصابت کرده است.

رویترز می گوید این حملات تنها ساعاتی پس از اظهارات مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، در خصوص ضرورت حفاظت از اماکن دیپلماتیک انجام شد.

در همین حال، سازمان ضد تروریسم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای وابسته به حشد الشعبی، مجموعه شبه نظامیان شیعه عراق مورد حمایت ایران، شش راکت به سوی محل استقرار نیروهای نیروهای بین المللی به رهبری آمریکا در نزدیکی فرودگاه اربیل شلیک کردند.

سازمان ضد تروریسم کردستان عراق می‌گوید، چهار راکت به نزدیک فرودگاه اصابت کردند و دو راکت دیگر منفجر نشدند.

در همین زمینه، وزارت کشور اقلیم کردستان عراق نیز حملات راکتی به نزدیکی فرودگاه اربیل را محکوم کرد، اما به نقش حشد الشعبی در این حملات اشاره‌ای نکرد. وزارت کشور اقلیم کردستان عراق می‌گوید این حملات ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه انجام شده است.

سرهنگ وین ماروتو ، سخنگوی ائتلاف تحت رهبری آمریکا نیز گفته است، گزارش‌های اولیه حاکی از آن است كه این راکت‌ها به محل استقرار نیروهای ائتلاف در اربیل اصابت نکردند.

وی اضافه کرد: «این حملات راکتی هیچ خسارتی و تلفاتی نداشته و حادثه در دست بررسی است.»

در همین حال، یک سخنگوی حشد الشعبی هرگونه دخالت در این حملات را تکذیب کرده و گفته است که این حملات از منطقه‌ای در نزدیکی نیروهای پیشمرگه انجام شده است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته است. ساعاتی پیش‌تر مصطفی کاظمی در نشستی با دیپلمات‌های خارجی در بغداد بر ضرورت حفاظت از اماکن دیپلماتیک تاکید کرد و گفت، اطمینان حاصل خواهد شد که دسترسی به اسلحه در کشور محدود می‌شود.

نخست وزیر عراق در نشستی با ۲۵ دیپلمات خارجی از جمله سفیر آمریکا در بغداد تاکید کرد، هدف کسانی که به اماکن دیپلماتیک حمله می‌کنند، بی ثبات کردن عراق و تخریب روابط بین المللی و منطقه‌ای عراق است.

در شبکه‌های اجتماعی، گزارش‌های از به صدا در آمدن آژیر هشدار در پایگاه نظامی محل استقرار نیروهای نظامی آمریکا در اربیل منتشر شده است.

رویترز به نقل از منابع محلی می‌گوید، یکی از این راکت‌ها به نزدیکی مقر یک گروه مخالف حکومت جمهوری اسلامی در اربیل اصابت کرد.

یک منبع امنیتی کردستان عراق هم به رویترز گفته است،‌ این راکت‌ها از استان نینوا در شمال عراق شلیک شده‌اند.

این حمله در حالی انجام شد که گفته می‌شود، دولت آمریکا حدود یک هفته پیش هشدار داده در صورتی که دولت عراق برای جلوگیری از شلیک موشک توسط شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران و سایر گروه‌های شورشی به سوی سفارت و اهداف آمریکایی اقدامات موثری انجام ندهد سفارت خود را در بغداد تعطیل خواهد کرد.

وزیر خارجه عراق هم روز چهارشنبه گفت این کشور امیدوار است که آمریکا در تصمیم خود برای تعطیل کردن سفارت این کشور در بغداد «تجدیدنظر» کند.

منابع رویترز و رادیو فردا

XS
SM
MD
LG