لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۷

برخی عطاری‌ها در ایران به سمت «تولید مواد مخدر» رفته‌اند


معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می‌گوید، برخی عطاری‌ها در ایران به سمت تولید «مواد مخدر» رفته‌اند و فعالیت برخی از این مراکز به همراه آرایشگاه‌ها و باشگاه‌ها «خطرناک» شده است.

به گزارش ایسنا٬ امید عبدی روز پنجشنبه (۱۲ مرداد) در جمع خبرنگاران از اینکه «این مراکز از عملکرد اصلی خود که تحویل گیاهان دارویی است» خارج شده‌اند٬ اظهار تاسف کرده است.

آقای عبدی گرایش این عطاری‌ها به تولید «مواد مخدر و به ویژه شیشه» را مایه تاسف خواند و گفت که آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی نیز «به مراکز ضد سلامت تبدیل» شده‌اند.

وی با اشاره به عرضه قرص، دارو و انواع مکمل‌ها در عطاری‌ها هم گفت که «عرضه این اقلام در عطاری‌ها غیرمجاز است.»

آن‌طور که این مقام مسئول اعلام کرده در حال حاضر «وی‌ترین عطاری‌ها گیاهان دارویی است و در پشت پرده انواع مواد مخدر عرضه می‌شود.»

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزوده که این عطاری‌ها «ترکیبات شیشه و مواد روانگردان در عطاری‌ها به عنوان داروهای لاغری و چاقی به افراد» عرضه می‌کنند.

به گفته وی عطاری‌ها از آنجا که «زیر نظر وزارت بهداشت نیستند، نظارت بر آن‌ها سخت است و باید نظارت‌ها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تشدید شود.»

عبدی همچنین افزود که «۵۰ درصد صاحبان عطار‌ها «فاقد» تحصیلات دانشگاهی هستند٬ اما «دارو، مکمل‌ها و سایر اقلام سلامت محور» تجویز می‌کنند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت «خطرناک» آرایشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی و عطاری‌ها اشاره کرد و گفت که «متاسفانه این مراکز از فعالیت اصلی خود خارج شده‌اند.»

به گفته وی «برخی مربیان ورزشی مدرک سیکل هم ندارند برای جوانان داروهای سلامت‌محور و مکمل‌ تجویز می‌کنند که مصرف این اقلام در جوانان موجب افزایش موارد سکته مغزی و نازایی شده است.»

اظهارات وی در حالی بیان شده که خبرگزاری مهر٬ روز گذشته به نقل از رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو در کرمانشاه از پلمب ۱۸۰ عطاری غیر مجاز در استان خبر داده بود.

در پی گران شدن انواع مواد مخدر در ایران٬ آن‌دسته از معتادانی که توان پرداخت هزینه مواد مخدر را ندارند با مراجعه به عطاری‌ها اقدام به تهیه مواد مشابه می‌کنند که در این زمینه نیز گزارش‌هایی از عوارض این داروها منتشر شده‌ است.

فعالیت عطاری‌ها در پی عرضه برخی ترکیبات جایگزین مواد مخدر در ایران با افزایش پلمب این مراکز در این کشور مواجه شده است.

خردادماه سال ۱۳۹۵ نیز جلال غفارزاده٬ معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان البرز از پلمب ۳۸ عطاری و بازداشت ۹ نفر در این استان به اتهام فروش نوشیدنی‌های الکلی خبر داده بود.

غفارزاده افزوده بود که در حال حاضر برخی عطاری‌ها در ایران به «تهدید جدی برای سلامت و فرهنگ جامعه» تبدیل شده‌اند.

به گفته مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی استان البرز این عطاری‌ها «انواع مخدر و ترکیبات روان‌گردان صنعتی» عرضه می‌کنند.

XS
SM
MD
LG