لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

دادستان کل ایران: تصمیمی برای مسدودسازی کلاب‌هاوس اتخاذ نشده است


محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، می‌گوید درباره مسدودسازی شبکه اجتماعی جدید کلاب‌هاوس در ایران در حال حاضر «تصمیمى» گرفته نشده است.

خبرگزاری رسمی قوه قضائیه ایران روز سه‌شنبه، ۱۷ فروردین، در عین حال به نقل از آقای منتظری نوشت: «اقدامات لازم برای رفع فیلتر یوتیوب برای برخی دستگاه‌ها هم انجام شده است.»

وی اضافه کرد: «مدت‌هاست بحث فیلترینگ و رفع آن براى دستگاه‌ها تصویب شده و اعلام کردیم و دستگاه‌ها باید نیاز‌های خود را اعلام کنند.»

اظهارات وی پس از آن مطرح می‌شود که با راه‌اندازی شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس، شماری از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران برنامه‌های مختلفی که برخی از آنها کارکرد انتخاباتی دارد، در این شبکه برگزار می‌کنند.

این شبکه اجتماعی هنوز در ایران فیلتر نشده و حضور برخی فعالان سیاسی، وزرا و نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران در آن، در روزهای اخیر خبرساز بوده است.

با آن که دادستان کل ایران اعلام کرده که هنوز تصمیمی برای مسدودسازی این شبکه اجتماعی در ایران اتخاذ نشده، اما در چندین جلسه کلاب‌هاوس، از جمله یک گفت‌و‌گو با حضور محمدجواد ظریف و محمدجواد آذری جهرمی، وزاری خارجه و ارتباطات، به خبرنگاران ایرانی خارج از کشور اجازه طرح سوال داده نشد.

نگرانی از امکان بازداشت در داخل کشور نیز باعث شده کاربرانی که از داخل ایران در برخی جلسات شرکت می‌کنند، تاکید کنند که به رعایت قوانین جمهوری اسلامی پایبند هستند.

شماری از تحلیلگران از این اقدام به عنوان «فیلترینگ هوشمند» جمهوری اسلامی در این شبکه‌ اجتماعی، تلاش برای کنترل آن و در عین حال بهره‌برداری سیاسی و انتخاباتی از این ابزار نام می‌برند.

این موضوع از آن رو اهمیت دارد که مقام‌های جمهوری اسلامی نگران میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده هستند و شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز به صراحت اعلام کرده‌اند که در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

اعلام بی‌میلی به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری پس از عملی‌ نشدن وعده‌های حسن روحانی در دوره‌های ریاست‌ جمهوری او رخ می‌دهد، به طوری که شماری از افرادی که در دوره‌های قبلی به آقای روحانی رای داده‌اند، از این اقدام خود ابراز پشیمانی کرده‌اند.

دادستان کل ایران در بخش دیگری از اظهارات خود از این که به گفته وی، «برخى از مدیران هر از چندى به بهانه‌اى موضوع فیلترینگ را مطرح مى‌کنند» انتقاد کرده و گفته است: «امروز این موضوع کاملا انحرافى، غلط‌انداز و فرار به جلوست.»

آقای منتظری اضافه کرده که جمهوری اسلامی، قصد بستن فضای مجای را ندارد و «موضوع، مدیریت فضاى مجازى و رها نکردن آن است.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز اول فروردین سال جاری، فضای مجازی در ایران را در «یک جهاتی، واقعاً ول» توصیف کرده بود.

وی افزود: «همه‌ کشورهای دنیا روی فضای مجازی خودشان دارند اِعمال مدیریت میکنند، ما افتخار می‌کنیم به اینکه ما فضای مجازی را ول کرده‌ایم. این افتخار ندارد. فضای مجازی را بایستی مدیریت کرد.»

در حال حاضر صدها وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب مثل توئیتر و تلگرام در ایران فیلتر است و شهروندان باید برای استفاده از آنها از فیلترشکن استفاده کنند.

با استفاده از گزارش‌های میزان و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG