لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

تشدید نگرانی‌ها در افغانستان با بسته شدن سفارت استراليا


نیروی امنیتی افغانستان در ایست بازرسی منطقه سبز کابل که سفارتخانه‌ها در آنجا واقع شده است
نیروی امنیتی افغانستان در ایست بازرسی منطقه سبز کابل که سفارتخانه‌ها در آنجا واقع شده است

بسته شدن سفارت استراليا در کابل نگرانی‌های امنيتی در مورد نمايندگی‌های کشورهای خارجی و کارکنان محلی آنها همزمان با خروج نظاميان آمريکايی از افغانستان را برجسته کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با نزديک شدن يازده سپتامبر، تاريخ خروج کامل نيروهای آمريکايی، دولت‌های خارجی در حال ارزيابی از نحوه فعاليت و حضور در افغانستان بدون برخورداری از چتر امنيتی نيروهای آمريکا و ناتو و همينطور سرنوشت هزاران کارمند محلی هستند که از سوی طالبان به عنوان عوامل و همدستان کشورهای خارجی شناخته می‌شوند.

برخی از تحليگران معتقدند که در هفته‌ها و ماه‌های آينده تعداد بيشتری از سفارتخانه‌های خارجی در کابل تعطيل خواهند شد چون بسياری از کشورهای غربی به بقای حکومت فعلی اطمينان ندارند.

دولت افغانستان مدعی است که می‌تواند حملات طالبان را دفع کند ولی اين گروه در ماه‌های اخير پيشروی‌های چشمگيری داشته و به حملات خود ادامه می‌دهد.

طالبان اکنون تقريبا در تمامی ولايت‌های افغانستان حضور نظامی دارد، کنترل کامل و يا بخشی از هزاران ولسوالی و ناحیه را در اختیار گرفته و چندين شهر را محاصره کرده است. اين وضعيت شبيه شرايط سال ۱۹۹۶ و آستانه تصرف کامل قدرت توسط طالبان است.

تاکتيک‌های نظامی طالبان اين گمانه‌زنی را تقويت کرده که حملات و آرايش نيروی اين گروه در ماه‌های اخير نوعی آمادگی برای حمله نهايی و تصرف قدرت به محض خروج کامل نظاميان آمريکايی است.

اسکات موريسون، نخست وزير استراليا چند روز پيش هنگام اعلام تصميم دولت برای بستن سفارت در کابل گفت: «بی‌ثباتی امنيتی در افغانستان رو به افزايش است.»

طالبان تلاش کرده نگرانی سفارتخانه‌های خارجی را رفع کند و يکی از سخنگويان اين گروه چند روز پيش به خبرگزاری فرانسه گفت نمايندگی‌های کشورهای خارجی می‌توانند فعاليت‌های خود را به طور عادی ادامه دهند. ولی سوابق طالبان در برخورد با خارجيان و کارمندان محلی که برای نهادهای خارجی کار می‌کنند فراموش نشده است.

طالبان پس از تصرف کابل در سال ۱۹۹۶ وارد مقر سازمان ملل شدند و محمد نجيب الله، رييس جمهور سابق افغانستان را به شکلی وحشيانه شکنجه و به قتل رساندند.

در سال ۱۹۹۸ نيز ۱۰ ديپلمات و کارمند سفارت ايران در شهر مزارشريف توسط طالبان به قتل رسيدند.

مردم افغانستان تصميم نمايندگی کشورهای خارجی و نهادهای بشردوست بين المللی در هفته‌های آينده را با دقت و نگرانی دنبال خواهند کرد.

برخی از تحليلگران در کابل يادآوری می‌کنند که يکی از محورهای مهم مذاکرات دولت و طالبان شراکت در قدرت است و اگر آنها بتوانند يک دولت مشترک تشکيل دهند نگرانی در مورد امنيت نمايندگی‌های کشورهای خارجی تا حد زيادی حل خواهد شد و احتمالا استراليا سفارتش را در کابل بازگشايی خواهد کرد.

همزمان، روزنامه تلگراف روز جمعه گزارش داد که دولت بريتانيا برای پرهيز از خروج سراسيمه از کابل در حال تدارک انتقال صدها تن از کارمندان سفارت و خانواده‌های آنهاست.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر/س.ن

XS
SM
MD
LG