لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

یک گروه از پناهجویان اردوگاه‌های خارج از استرالیا «راهی آمریکا شد»


اردوگاه مانوس
اردوگاه مانوس

بخشی از یک گروه ۵۲ نفره از پناهجویان قایق‌سوار در راه استرالیا، که در جزیره‌ای خارج از مرزهای آن کشور نگه‌داری می‌شوند، بر اساس توافقاتی که پیش‌تر صورت گرفته بود، راهی ایالات متحده شد. عمده پناهجویان اردوگاه‌‌ها را ایرانیان، افغان‌ها و شهروندان سریلانکلا تشکیل می‌دهند.

«ائتلاف اقدام برای پناهجویان»، سازمانی فرادولتی که در استرالیا فعالیت می‌کند، پنجم مهر ماه گزارش داد که ۲۵ تن از این پناهجویان در اردوگاه مانوس، واقع در پاپوآ گینه نو، از مبدا پایتخت این کشور، از طریق فیلیپین و قطر، راهی ایالات متحده شده‌اند.

گروه دیگر، متشکل از ۲۷ پناهجو، روز پنج‌شنبه از نائورو راهی پورت‌ مورسبی، پایتخت پاپوآ شدند. به گفته این «ائتلاف» آن‌ها پس از سفر از فیلیپین، قطر و شیکاگو، در نهایت به مقصد خود که شهر لس‌آنجلس است، خواهند رسید.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید مقام‌های آمریکایی هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند و مقام‌های رسمی استرالیا نیز از ابراز نظر در این مورد خودداری کرده‌اند.

روزنامه «دیلی تلگراف» چاپ سیدنی، گفته است ۲۵ نفری که به‌عنوان نخستین گروه به آمریکا رفته‌اند، قرار است مقیم شهرهای بزرگ، از جمله آتلانتا شوند. سخنگوی «ائتلاف اقدام برای پناهجویان» گفته اطلاعی از مقصد نهایی این گروه ندارد.

در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، میان آمریکا و استرالیا، توافقی صورت گرفت که بر پایه آن ایالات متحده شماری تا ۱۲۵۰ پناهجوی قایق‌سوار را می‌پذیرد. عمده آن‌ها شهروندان ایران، افغانستان و سریلانکا هستند. گفته می‌شود این توافق، پاسخی از سوی واشینگتن بود پس از آن‌که استرالیا به پذیرش شماری از پناهجویان هندوراس و السالوادور که در اردوگاهی در کاستاریکا ساکن بودند، اقدام کرد.

با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا، او این توافق را «ابلهانه» توصیف کرد، اما تاکید کرد به اجرای آن، با پی گرفتن بررسی‌های موشکافانه، احترام خواهد گذاشت.

بازداشت پناهجویان قایق‌سوار، ارسال آن‌ها به اردوگاه‌های خارج از خاک استرالیا، و همچنین شرایط نگهداری آنها، مدت‌هاست هدف انتقاد نهادهای مدافع حقوق بشر، سازمان ملل و شماری از کشورهای جهان است.

دولت استرالیا با دولت‌های پاپوآ گینه نو و جمهوری نائورو توافق کرده بود در برابر پرداخت مبلغی، پناهجویان قایق‌سوار را در این جزیره‌ها اسکان دهد. طی سال‌های گذشته گزارش‌های مختلفی از شورش، مرگ و خودکشی این پناهجویان منتشر شده‌است. شماری از قربانیان را شهروندان ایران تشکیل می‌دهند.

XS
SM
MD
LG