لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۱

صدراعظم اتریش: توافق ناقص با ایران بهتر از عدم توافق است


الکساندر شالنبرگ، صدراعظم جدید اتریش
الکساندر شالنبرگ، صدراعظم جدید اتریش

صدراعظم جدید اتریش می‌گوید که تردید‌های مقام‌های اسرائیلی در مورد احیای توافق برجام را «درک می‌کند» اما «تاریخ نشان داده که از گفت‌وگو نکردن نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد».

الکساندر شالنبرگ که کشورش به زودی میزبان دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های باقی‌مانده در برجام خواهد بود، روز یکشنبه ۱۶ آبان در مصاحبه با «اسرائیل هیوم»، پرتیراژترین روزنامه اسرائیلی، دستیابی به توافقی ناقص را بهتر از عدم توافق دانسته است.

او بر اهمیت و ضرورت تلاش برای احیای توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ موسوم به برجام تاکید کرد.

صدراعظم اتریش درباره احتمال این‌که اسرائیل در مقطعی از مذاکرات هسته‌ای تهدید خود در مورد حمله نظامی به ایران را عملی کند، گفت: «اقدامات موقت، امنیت پایدار ایجاد نخواهد کرد».

آقای شالنبرگ تصریح کرد: «اسرائیل هم باید از مذاکرات و تمدید توافق، تمام‌قد حمایت کند».

او در پاسخ به این اظهار نظر که بسیاری در اسرائیل، حکومت ایران را با رژیم نازی و برجام را با توافق سال ۱۹۳۸ مونیخ مقایسه می‌کنند، گفت: «ما با رهبری ایران مشکلات بزرگی داریم، از جمله در رابطه با انکار هولوکاست و اختلاف نظر خود را به روشن‎‌ترین شکل ممکن برای آن‌ها توضیح داده‌ایم».

صدراعظم اتریش در عین حال یادآور شد که به‌رغم تمام اختلافات موجود، «مذاکرات وین کوششی برای جلوگیری از دستیابی (حکومت) ایران به بمب هسته‌ای است».

توافق مونیخ میان آدولف هیتلر، رهبر حکومت نازی‌ها، با ایتالیا، فرانسه و بریتانیا در سال ۱۹۳۸ با امید جلوگیری از حمله ارتش نازی به سرزمین‌های دیگر امضا شد. اما یک سال بعد، هیتلر حملات خود را به لهستان و نقاط دیگر آغاز کرد و جنگ جهانی دوم رقم خورد.

مقام‌های اسرائیلی همواره توافق مونیخ را به عنوان «درس عبرت تاریخی» از سازشکاری احتمالی غرب در برابر جمهوری اسلامی ایران ذکر کرده‌اند.

دولت نفتالی بنت نیز ضمن تکرار سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین، درباره خطرات مماشات غرب در برابر ایران، می‌گوید نگران است که با وجود توافق، جمهوری اسلامی سرانجام به بمب اتمی برسد.

حکومت ایران این اظهارات را همواره تکذیب کرده و گفته است که اسرائیل به عنوان «موجودیتی نامشروع که بمب هسته‌ای هم دارد، حق ندارد درباره برنامه مسالمت‌جویانه ایران اظهار نظر کند».

در میانه تشدید حساسیت اسرائیل به برنامه اتمی ایران و پیشرفت‌های آن، تهران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته خبر دادند که که مذاکرات هسته‌ای، پس از حدود پنج ماه وقفه از روز هشتم آذر در وین از سرگرفته می‌شود.

صدراعظم اتریش در بخش دیگری از مصاحبه خود افزوده است: هدف باید این باشد که «ایران را در چارچوب پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رصد کنیم زیرا بدون آن، هیچ امکانی برای بازرسی از تاسیسات ایران نخواهیم داشت».

روزنامه اسرائیل هیوم از صدراعظم جدید اتریش پرسیده است به عنوان وزیر خارجه پیشین که ایران را به خوبی می‌شناسد، «آیا می‌توان به ایرانی‌ها اعتماد کرد؟»

آقای شالنبرگ در پاسخ گفته است که «اعتماد را نمی‌توان با سکوت ایجاد کرد...اعتماد از طریق توافق، سیستم‌های بازرسی و شفافیت کامل از سوی طرف ایرانی حاصل می‌شود تا اطمینان یابیم که آن‌ها به برنامه توسعه اتمی خود ادامه نمی‌دهند و ما باید با همکاری یکدیگر بیشترین شفافیت را ایجاد کنیم زیرا بدون آن توافق هسته‌ای وجود نخواهد داشت».

صدراعظم اتریش در حالی اسرائیل را به حمایت «کامل و شدید» از مذاکرات و تشویق تا دستیابی به تمدید برجام فرا خوانده است که اسرائیل رسما با هرنوع بازگشت آمریکا نیز به برجام قاطعانه مخالفت کرده و آن را توافقی خوانده که «دیگر موضوعیتی ندارد».

ارتش اسرائیل نیز در هفته‌های اخیر گفته است که برای بمباران سایت‌های اتمی ایران آماده می‌شود و تمرینات نیروی هوایی خود را برای این هدف گسترش داده است.

روزنامه اسرائیل هیوم ۱۶ آبان نوشت که مشخص است که آمریکا در هیچ نوع طرح حمله به سایت‌های اتمی ایران مشارکت نخواهد کرد و اسرائیل در رویارویی با ایران «تنها مانده است».

عاموس یادلین، رئیس پیشین سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، ۱۴ آبان گفته بود که اسرائیل «توان نظامی حمله به تاسیسات اتمی ایران را دارد» ولی مشکل اصلی عواقب آن است.

رسانه‌های اسرائیل در همین حال نوشته‌اند که ایران با «دست پرتر» از گذشته به میز مذاکرات بازمی‌گردد، در حالی‌که به پیشرفت‌هایی چشمگیر در برنامه هسته‌ای خود دست یافته است.

بر اساس گزارش روزنامه «اسرائیل هیوم» و سایت رادیو فردا/ ف.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG