لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۰

از تحریم خرید خودرو در ایران تا کولاک «بی ام و»


در حالی که بازار خودرو ایران بحرانی‌ترین روزهای خود را در سال‌های اخیر سپری می‌کند، کیلومترها آنسوتر مدیران «آئودی» و «فولکس واگن» باز هم درگیر یک رسوایی جدید شده‌اند. این رسوایی به بازداشت یکی از مدیران ارشد صنعت خودروی آلمان ختم شده است.

این بازداشت بازتاب گسترده‌ای هم در بین مخاطبان ایرانی داشته است. آنهایی که کمپین خرید خودرو صفر ممنوع را دوباره راه انداخته‌اند، در صفحات مجازی می‌پرسند چرا مدیران صنعت خودرو ایران به دلیل کارهایشان بازخواست نمی‌شوند. البته در سرزمین سرعت و خودرو، شرکت «بی ام و» کولاک جدیدی به راه انداخته است؛ با معرفی «بی ام و- ام هشت» دوباره خودروساز باورایا گرد و خاک به پا کرده است.

خودرو صفر بخریم یا نخریم

بازار خودرو ایران دوباره روزهای عجیبی را سپری می‌کند. قیمت خودرو ۵۰ میلیون تومانی به ۱۰۰ میلیون تومان و قیمت خودرو ۱۰۰ میلیون تومانی به ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است. در این زمان دوباره کمپین خرید خودرو صفر ممنوع در صفحات مجازی شکل گرفته است.

در حالی که بسیاری در موفقیت این کمپین تردید دارند سامانه اینترنتی فروش شرکت ایران خودرو برای ساعاتی از دسترس خارج شد. این اتفاق زمانی رخ داد که ایران خودرو اعلام کرد قصد فروش ۱۰۰ هزار خودرو را دارد.

ایران خودرو گفته است که امسال قصد فروش ۱۰۰ هزار خودرو را دارد.
ایران خودرو گفته است که امسال قصد فروش ۱۰۰ هزار خودرو را دارد.

دلیل این اتفاق به درستی مشخص نیست. برخی منابع خبری دلیل این اتفاق را هجوم مردم برای خرید خودرو و برخی دیگر از رسانه‌ها علت را ایجاد رانت برای دلالان بازار خودرو عنوان کرده‌اند. برخی کارشناسان هم معتقدند شرکت‌های خودروسازی با این کار می‌خواهند بازار گرمی کنند، چرا که از تحریم خرید خودرو صفر ترسیده‌اند.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، گفته است که قیمت‌های فعلی در بازار خودرو حبابی است و باید کاهش یابد، و الان زمان خرید خودرو نیست.

«ام هشت» شاهکار جدید فرشته باواریا

چند ماهی است که عاشقان صنعت خودرو منتظر رونمایی «بی ام و- ام هشت» هستند. این انتظار از نمایشگاه خودرو ژنو شروع شد؛ زمانی که «بی ام و» از خودرو کانسپت «ام هشت» رونمایی کرد. این زمان بود که برخی کارشناسان خودرو گفتند دوباره «بی ام و» می‌خواهد گرد و خاک کند.

«بی ام و» گفته است آنچه خوبان همه دارند «ام هشت» یکجا دارد، این خودرو هم لوکس است و هم اسپرت.

چند ماه پیش در نمایشگاه ژنو، «بی ام و» از خودرو کانسپت «ام هشت» رونمایی کرد.
چند ماه پیش در نمایشگاه ژنو، «بی ام و» از خودرو کانسپت «ام هشت» رونمایی کرد.

​«بی ام و- ام هشت» جای خالی محصولی بین خودرو اسپرت پورشه ۹۱۱ و مدل لوکس مرسدس بنز یعنی کلاس اس را پر خواهد کرد «بی ام و» زیر کاپوت «ام هشت» یک قلب هشت سیلندر ۴.۴ لیتری خورچینی بنزینی را برای تپیدن آماده کرده است. این محصول با یک توربو شارژدوگانه می‌تواند ۵۲۳ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند با این موتور «ام هشت» در مدت ۳.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

افتضاح به سبک آلمانی

هرچه هفته قبل برای «بی ام و» خوب شروع شد، برای گروه «فولکس واگن» بد تمام شد.

مدیرعامل شرکت آئودی به دلیل تقلب در تولید محصولاتش بازداشت شد. شرکت آئودی از سال ۲۰۰۹ به این سو دستکم ۲۱۰ هزار خودروی دیزل در آمریکا و اروپا فروخته که در آنها نرم‌افزاری برای کمتر نشان دادن آلودگی هوا تعبیه شده است. این اتفاق ادامه داستانی است که چند سالی است گریبان گروه فولکس واگن را گرفته است.

مدیرعامل خبرساز آئودی
مدیرعامل خبرساز آئودی

فولکس واگن در سال ۱۳۹۴ هم اعلام کرده بود ما با سازمان محیط زیست آمریکا صادق نبودیم و ما افتضاح به بار آوردیم.

گروه «فولکس واگن» شامل «آئودی»، «بنتلی»، «بوگاتی»، «لامبورگینی»، «دوکاتی»، «اشکودا»، «سئات»، «پورشه» و «فولکس واگن» است.

به تازگی دولت آلمان، یک میلیارد یورو «فولکس واگن» را جریمه کرده است.

دایملر به جدال تسلا رفت

مارتین دام - مدیرعامل شرکت کامیون‌سازی دایملر در آمریکای شمالی گفته است که مرسدس بنز رهبر خودروهای سنگین جهان است، برای همین ما می‌خواهیم با تولید کامیون‌های برقی جدید داستان بازار را تغییر دهیم.

البته درباره اینکه دایملر بخواهد داستان را تغییر دهد کمی شک وجود دارد چرا که این تسلا بود که با کامیون تمام برقی سمی سبب شد خودرو سازان پر سابقه مانند دایملر به خودشان تکانی بدهند.

دایملر اعلام کرده است از سال ۲۰۲۱ کامیون برقی با نام eCascadia وارد بازار می‌کند. این کامیون یک موتور برقی با قدرت حدود ۷۰۰ اسب بخار دارد و می‌تواند مسافت ۴۰۰ کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند باتری‌ها این کامیون در مدت ۹۰ دقیقه می‌توانند ۸۰ درصد شارژ شوند.

رونمایی از خودروی برقی تسلا در پاییز سال گذشته
رونمایی از خودروی برقی تسلا در پاییز سال گذشته

این در حالی است که کامیون برقی تسلا که با یک بار شارژ توانایی پیمایش ۸۵۰ کیلومتر را دارد. این کامیون را می‌توان پرشتاب‌ترین کامیون تولیدی جهان دانست چرا که بدون تریلر شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودروی سنگین، تنها پنج ثانیه است البته وقتی تریلر ۳۶ تنی به این کامیون متصل می‌شود، این شتاب به عددی در حدود ۲۰ ثانیه کاهش می‌یابد.

این کامیون که سـِمی Semi نام دارد، می‌تواند در مسیر‌های شیب‌دار با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. این محصول با حفظ سرعت تعیین‌شده در بزرگراه‌ها، با هر بار شارژ می‌تواند تا شعاع ۸۰۰ کیلومتر حرکت کند. شعاع حرکتی سـِمی به‌عنوان یک کامیون الکتریکی از شعاع حرکتی کامیون‌های دیزلی با یک‌بار سوخت‌گیری بیشتر است.

کیا سراتو جدید چگونه است؟

خودرو کیا سراتو یکی از معروف‌ترین محصولات کیا موتور در ایران است. مدل قدیمی آن توسط سایپا مونتاژ می‌شود و مدل جدید آن به صورت وارداتی در بازار ایران مشتریان فروانی دارد. اما مشخصات مدل جدید که به تازگی منتشر شده چیست؟

خودروی سراتو محصول کیا
خودروی سراتو محصول کیا

​کیا سراتو در جهان رقیب هوندا سیویک، مزدا سه و هیوندایی النترا است. این محصول در مدل جدید در سه تیپ اس، اسپرت و اسپرت پلاس با قیمت‌های ۱۵، ۱۷ و ۱۹ هزار دلار عرضه خواهد شد. برای اینکه بازار آمریکا برای کیا مهم است این خودرو بر اساس سلیقه مشتریان آمریکایی طراحی شده و ظاهری بسیار نزدیک به محصول دیگر کیا یعنی مدل استینگر پیدا کرده است.

پیشرانه‌ دو لیتری این خودرو ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۲ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند.

پروتن مالزی به سمت ژاپن می‌رود

پروتن مالزی را بسیاری نشانه تحولات دوران طلایی اقتصاد مالزی می‌دانند؛ زمانی که مالزی رویای ژاپن اسلامی را داشت اما با تغییرات سیاسی در این کشور اوضاع سال‌ها به زیان پروتن تمام شد تا اینکه با بازگشت دوباره ماهاتیر محمد به قدرت در مالزی، این شرکت امید دارد به روزهای اوج بازگردد.

خودروی ساگا محصول پروتون
خودروی ساگا محصول پروتون

ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی، در مصاحبه‌ای گفته است که برای رشد پروتن و تولید خودروهای ملی جدید باید به سمت همکاری با شرکت‌های ژاپنی حرکت کنیم.

XS
SM
MD
LG