لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۵

کرونا بزرگ‌ترین نمایشگاه خودروی جهان را متوقف کرد


پژو ۲۰۸ جدید توانست خودروی سال اروپا شود؛ هرچند با لغو نمایشگاه به دلیل کرونا، معرفی خودروی سال بدون حضور رسانه ها و به‌صورت مجازی برگزار شد.
پژو ۲۰۸ جدید توانست خودروی سال اروپا شود؛ هرچند با لغو نمایشگاه به دلیل کرونا، معرفی خودروی سال بدون حضور رسانه ها و به‌صورت مجازی برگزار شد.

شرکت‌های مختلفی قصد داشتند آخرین محصولات خود را در نمایشگاه خودروی ژنو معرفی کنند اما کرونا باعث لغو این نمایشگاه شد و حتی سریع‌ترین خودروی جهان هم در فضای مجازی معرفی شد.

خودروی سال اروپا

نمایشگاه خودروی ژنو، بزرگ‌ترین نمایشگاه سالیانه خودروی در جهان است که هر ساله در آن خودروی سال اروپا معرفی می‌شود؛ اما با لغو نمایشگاه به دلیل کرونا، معرفی خودروی سال بدون حضور رسانه‌ها و به‌صورت مجازی برگزار شد.

در نهایت در این برنامه که برای سازندگان خودرو در اروپا بسیار مهم است پژو ۲۰۸ جدید توانست خودروی سال اروپا شود.

خودروهای تسلا سه و پورشه تایکان که اولین خودروی برقی پورشه است هم در این برنامه فینالیست شده بودند ولی در نهایت امتیاز پژو ۲۰۸ جدید از دیگر خودروها بیشتر شد.

تسلا ۳
تسلا ۳

بر اساس رای خبرنگاران خودرویی اروپا هر سال این مقام مشخص می‌شود، و امسال این خبرنگاران به جای خودروهای گران‌قیمت برقی، پژو ۲۰۸ جدید که خودرویی اقتصادی است را به دلیل طراحی و تنوع در پیشرانه آن، انتخاب کردند.

پژو ۲۰۸ البته یک مدل کاملا برقی هم دارد.

سه سال قبل هم پژو توانسته بود با مدل ۳۰۰۸ این مقام را کسب کند. کسب مقام خودروی سال در آن زمان باعث افزایش فروش پژو ۳۰۰۸ شده بود و مشتریان در اروپا چند ماه را باید منتظر می‌ماندند تا خودرو را تحویل بگیرند.

سریع‌ترین خودروی جهان

شرکت سوئدی کونیزگ مدعی شده است که سریع‌ترین خودروی جهان را ساخته است. این خودروی سرعتی در حدود ۵۳۰ کیلومتر در ساعت دارد.

البته این سرعت هنور تست نشده است. این شرکت سوئدی قصد داشت با معرفی این محصول در نمایشگاه ژنو غوغایی به پا کند اما کرونا سبب تغییر برنامه شد.

این خودرو با نام «جسکو ابسولوت» از موتور هشت سیلندر وی شکل پنج لیتری با قدرت ۱۶۰۰ اسب بخار استفاده می‌کند. این قدرت توسط یک گیربکس ۹ سرعته به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

در شهریور سال ۱۳۹۸ آنگونه که بنیاد بازرسی فنی TÜV آلمان گزارش داده بود خودروی بوگاتی شیرون با رسیدن به سرعت ۴۹۰ کیلومتر در ساعت سریع‌ترین خودروی جهان شده بود. بوگاتی برای رسیدن به چنین سرعتی محدودیت سرعت را در شیرون برداشته است و برخی تغییرات فنی را در خودروی اعمال کرده است.

بوگاتی شیرون سال‌هاست رقیب اصلی در سرعت است
بوگاتی شیرون سال‌هاست رقیب اصلی در سرعت است

اگر ادعای شرکت کونیزگ درست باشد این رکورد حالا جابه‌جا شده است.

کونیزگ همچنین از سریع‌ترین خودروی چهار نفره جهان هم رونمایی کرده است البته به خاطر کرونا مراسم رونمایی عمومی این خودروی در نمایشگاه خودروی ژنو انجام نشد و این شرکت بصورت مجازی خودروی «جمرا» را با قدرت موتور ۱۷۰۰ اسب بخار معرفی کرد.

این خودروی از موتور سه سیلندر بنزینی با قدرت ۶۰۰ و از سه موتور الکتریکی با قدرت ۱۱۰۰ اسب بخار استفاده می‌کند. این خودروی می‌تواند به سرعتی بیش از ۴۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

خودروی ارزان برقی

شرکت سیتروئن قصد دارد ارزان‌ترین خودروی برقی جهان را با قیمت شش هزار یورو وارد بازار کند سرعت این خودروی به ۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. خودروی دو نفره‌ای که «امی» نام دارد و با یکبار شارژ شدن می‌تواند تا ۷۰ کیلومتر را طی کند.

برای راندن این خودروی دو نفره نیازی به گواهینامه نیست و با برق شهری طی مدت سه ساعت می‌توان باتری‌های این خودرو را شارژ کرد.

مدل جدید مرسدس بنز

شرکت مرسدس بنز مدل جدید مرسدس بنز ای کلاس را معرفی کرده است. این شرکت هم مانند دیگر خودروسازان قصد داشت این محصول را در نمایشگاه ژنو رونمایی کند.

محصول جدید مرسدس بنز از طیف جدید موتورهای هیبریدی بهره می‌برد البته این شرکت همچنان از تعداد زیادی از موتورهای دیزلی و بنزینی استفاده می‌کند.

این روند مرسدس بنز نشان می‌دهد همچنان تا ده سال آینده تولید خودروهای دیزلی ادامه خواهد داشت.

البته این شرکت هفت موتور هیبریدی را برای مدل جدید ای کلاس خود معرفی کرده است ولی در میان پیشرانه‌های این خودروی هیچ خودروی تمام برقی به چشم نمی‌خورد.

موتورهای این خودروی از بازه ۱۵۶ تا ۴۲۹ اسب بخار را در حجم‌ها و انواع مختلف پوشش می‌دهند.

مرسدس بنز ای کلاس از مهم‌ترین خودروهای دیپلماتیک جهان است. با این وجود برخی کارشناسان طراحی مدل جدید را ناامید کننده دانسته‌اند.

XS
SM
MD
LG