لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

نخستین کراس‌اوور ایرانی و روح جاری پراید


خودروهای کراس‌اوور به خودروهایی بین سواری و شاسی‌بلند گفته می‌شود. این خودروها هم اکنون در بازارهای جهانی پرطرفدار هستند و شرکت‌های ایرانی هم سعی در ساخت آن‌ها دارند. و ظاهرا به همین دلیل شرکت سایپا خودروی کراس‌اوور شاهین را معرفی کرده است. هرچند این خودرو همچنان مشکل موتور دارد.

کراس‌اوور شاهین سایپا روی پلت‌فرم خودروی شاهین توسعه پیدا کرده است. بر اساس گزارش سایت بیت‌ران پلت‌فرم شاهین از خودروی تویوتا یاریس سال ۲۰۰۰ ریشه گرفته است. اطلاعات این خودرو توسط برخی شرکت‌های چینی به‌دست سایپا رسیده و این شرکت مدعی است این پلت‌فرم را توسعه داده است.

پلت‌فرم به مجموعه قطعات خودرو مانند شاسی، موتور، گیربکس، سیستم تعلیق و ترمز گفته می‌شود. سایپا در پلت‌فرم موتور و گیربکس تویوتا را نداشته و سعی کرده بود از موتور چینی شرکت برلیانس استفاده کند. اما برلیانس به دلیل تحریم‌های آمریکا ایران را ترک کرد و این موتور به شاهین نرسید.

پس از این مشکل این شرکت از رقیب خود، ایران خودرو، موتور ای اف هفت را درخواست کرد. این موتور با کمک آلمانی‌ها طراحی شده و در مدل معمولی ۱۱۰ و در مدل توربو تا ۱۶۰ اسب بخار قدرت دارد اما ایران خودرو حاضر نشد این موتور را به سایپا بدهد.

در نتیجه سایپا خودرویی طراحی کرده بود که موتور نداشت. به همین دلیل به سراغ موتور قدیمی خود یعنی پراید رفت.

این شرکت در گذشته یک‌بار موتور پراید را کمی تقویت کرده بود و به توان ۸۰ اسب بخار رسانده و در خودرو تیبا استفاده کرده بود. این‌بار هم تنها دارایی سایپا پراید بود خودرویی که البته این شرکت در مراسم رونمایی کراس‌اوور شاهین رسما با آن وداع گفت؛ اما جالب آنجاست که موتور پراید روی خودرو جدید این شرکت همچنان با تغییراتی زنده است.

در خودروی شاهین سایپا موتور را با کمک توربو شارژ به قدرت ۱۰۸ اسب بخار رسانده‌است.

رسانه‌های خودرویی ایران مانند سایت اسب بخار البته گزارش داده‌اند موتور نسخه اول به غیر از توربو شارژ تغییرات چندانی نکرده و همچنان با تکنولوژی قدیمی هشت سوپاپ تولید می‌شود.

روزنامه دنیای اقتصاد گزارش داده که این شرکت در حال کار روی نسخه ۱۱۴ اسب بخاری ۱۶ سوپاپ و نسخه قوی توربو شارژ با ۱۶ سوپاپ است.

در نسخه معمولی شاهین سایپا از همان گیربکس پراید با تغییراتی اندک استفاده کرده است. اما در مراسم رونمایی از خودرو کراس‌اوور شاهین، اتومبیل رونمایی‌شده دارای نسخه دنده اتوماتیک بود. احتمالا این گیربکس هم از طریق چینی‌ها تامین می‌شود.

خودرو کراس‌اوور شاهین به عنوان اولین خودرو کراس‌اوور ایرانی دارای ارتفاع بیشتری از کراس‌های معمول است. اما قابلیت آفرودی ندارد. در ضمن اگر موتور نسخه معمولی شاهین در آن استفاده شود حتی در مقابل خودروهای سواری تولید ایران هم ضعیف‌تر است.

در مقابل سایپا، ایران خودرو هم در حال توسعه یک کراس‌اوور روی پلت‌فرم پژو ۳۰۱ است این خودرو شباهت‌های زیادی به پژو ۲۰۰۸ دارد.

پژو ۲۰۰۸ روی پلت‌فرم مشترک با پژو ۳۰۱ ساخته شده است و در ایران هم برای مدت محدودی تولید شد، اما با خروج آمریکا و ترک پژو از ایران، تولید آن قطع شد.

ایران خودرو در این محصول از پلت‌فرم پژو ۳۰۱ استفاده می‌کند که نسبت به شاهین پلت‌فرم به‌روزتری است و در نسخه‌های فرانسوی ایمنی متوسط به بالایی داشته است. البته باید دید ایران خودرو از چه مهندسی و چه کیفیتی در ساخت این خودرو استفاده خواهد کرد. تا کنون هیچ کدام از خودروهای ایرانی ستاره‌های ایمنی در مراکز معتبر را به‌دست نیاورده‌اند.

برای موتور هم ایران خودرو در کراس‌اوور جدید خود قرار است از موتور ۱۶۰ اسب بخاری استفاده کند.

با وجود رقابت کم در بازار ایران و بازار بسته، تقاضای بسیاری برای خودروهای کراس‌اوور در بازار وجود دارد و حالا مشتریان ایرانی در آینده نزدیک تنها دو انتخاب خواهند داشت؛ که در ضمن به احتمال زیاد گران‌ترین خودروها با نشان‌های ایرانی خواهند بود.

XS
SM
MD
LG