لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۹

تاکسی‌های هوایی می‌آیند، اروپا مقررات وضع می‌کند


یک تاکسی هوایی برقی شرکت سفیر به نام «کورا» در نیوزیلند
یک تاکسی هوایی برقی شرکت سفیر به نام «کورا» در نیوزیلند

خودروهای پرنده به آرامی خود را به شهرها می‌رسانند و به همین دلیل مقررات جدیدی در اروپا در حال تدوین است. شرکت میتسوبیشی هم که مدتی است معروف‌ترین محصول خود، لنسر، را بازنشسته کرده قرار است این محصول را با استفاده از پلت‌فرم رنو مگان دوباره تولید کند.

تاکسی هوایی

آژانس ایمنی هوایی اروپا در حال ایجاد شرایط تازه برای گواهینامه خودروهای پرنده است. این قوانین تازه برای خودروهای پرنده‌ای است که گفته می‌شود قابلیت عمودپرواز بودن را دارند.

ایرباس با همکاری چندین شرکت دیگر اروپایی برنامه‌ای برای ساخت خودروی پرنده‌ای را دارد که می‌تواند به‌صورت عمود اوج بگیرد. البته این شرکت سعی دارد بیشتر بخش‌های این محصول به صورت خودران باشد.

قوانین جدید برای تاکسی‌های پرنده به وسایلی اشاره دارد که حداکثر ۹ نفر سرنشین و نهایتا سه هزار کیلوگرم وزن داشته باشند.

ایرباس اعلام کرده توانسته است تاکسی هوایی را با موفقیت آزمایش کند. این هواپیمای عمودپرواز الکتریکی که نیروی مورد نیاز خود را از موتورهای برقی ۱۰۰ کیلوواتی تأمین می‌کند، با استفاده از هشت پروانه و سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، قابلیت حمل چهار سرنشین را دارد. شرکت اوبر هم برنامه گسترده‌ای برای فعال کردن تاکسی‌های هوایی دارد.

ظاهر لنسر، باطن رنو

شرکت رنو چند سالی است که اتحاد رنو نیسان را به میتسوبیشی هم گسترش داده است. چند سال پیش میتسوبیشی موفق‌ترین خودروهای تاریخی سدان خود مانند لنسر را کنار گذاشت. حالا این شرکت قصد دارد این خودرو را با کمک رنو دوباره احیا کند.

لنسر سدان ۱۹۷۹
لنسر سدان ۱۹۷۹

لنسر یک خودروی اقتصادی برای خانواده‌های متوسط است. با این وجود این خودرو قابلیت‌های اسپرت و فرمان‌پذیری بسیار بالایی دارد که آن را برای دوستدارن خودرو جذاب می‌کند.

نسل جدید لنسر قرار است پلت‌فرم مشابهی با رنو مگان داشته باشد. نوع قوی‌تر لنسر که معروف به ایوولوشن است هم بر روی پلت‌فرم مگان اسپرت آر اس توسعه خواهد یافت. رنو ادعا می‌کند در ساخت مگان اسپرت از تجربیات فرمول یک این شرکت استفاده شده است.

رنو مگان اسپرت یکی از بهترین عملکردها را در زمینه فرمان‌پذیری در پیست اتومبیلرانی نوربرگ رینگ دارد . این خودرو از موتوری استفاده می‌کند که با حجم موتور ۱۸۰۰ سی سی می‌تواند حدود ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

میتسوبیشی در لنسر جدید تغییراتی را در پلت‌فرم رنو ایجاد می‌کند و برای افزایش پایداری این خودرو چهار چرخ محرک خواهد بود. لنسر در ژاپن رقیب مستقیم سوبارو دبلیو آر سی است.

اتحاد ژاپنی برای خودروهای خودران

شرکت‌های مطرح ژاپنی مانند تویوتا، هوندا، سوبارو، مزدا و سوزوکی به اتحادی به نام مانت ملحق شده‌اند. این اتحاد با کمک سافت بانک قصد دارد در زمینه خودروهای خودران اشتراکی فعالیت کند.

با این اتحاد خودروسازان ژاپنی می‌توانند به جهش تکنولوژی در زمینه خودروهای خودران دست پیدا کنند. این اتحاد سعی دارد در سال ۲۰۲۳ یک پلت‌فرم را برای خودروهای خودران خود ارائه دهد.

خودروهای خودران هم اکنون با چالش‌های بزرگی روبه‌رو هستند. برای رسیدن به خودروهای خودران سطح چهار نیاز به هوش مصنوعی، ارتباطات گسترده و توسعه فناوری نسل پنجم اینترنت است. این خودروها نیاز به پردازنده‌های بسیار قدرتمندی دارند.

خودروی خورشیدی جدید تویوتا

یکی از مشکلات خودروهای الکتریکی شارژ دوباره و زمان زیاد برای این کار است. حالا تویوتا در یک خودروی مفهومی با استفاده از پنل‌های خورشیدی که توان آن بیش از پنج برابر پنل‌های رایج است، خودرویی را ساخته که با انرژی خورشیدی می‌تواند تا چهل کیلومتر پیمایش داشته باشد.

این میزان پیمایش برای مصارف شهری کافی است. تویوتا اگر بتواند این طرح را در خودروهای هیبریدی خود استفاده کند خودرو کاربردی‌تر خواهد شد. در این حالت تا جایی که اتومبیل بتواند با انرژی خورشیدی حرکت می‌کند و در زمانی که انرژی کافی وجود نداشت موتورهای درون‌سوز وارد مدار خواهند شد.

برلیانس بخر، پراید ببر

شرکت برلیانس چین پس از خروج آمریکا از برجام، یکی از اولین شرکت‌های چینی بود که بازار ایران را ترک کرد. این شرکت شریک استراتژیک سایپا بود و شرکت سایپا قرار بود از موتور این شرکت برای ساخت محصولات جدید خود مانند رهام استفاده کند.

سایپا خط تولید پارس‌خودرو که از بهترین خطوط تولید در ایران است را هم در اختیار برلیانس گذاشته بود اما با ترک برلیانس، با تعداد زیادی خودروی پیش‌فروش شده شرکت چینی روبه‌رو شد که توان تولید آن را ندارد؛ به همین دلیل سایپا اعلام کرده است افرادی که برلیانس پیش‌خرید کرده بودند به جای برلیانس، پراید، تیبا و ساینا تحویل بگیرند.

در طرح انصراف نیز سود انصراف با نرخ ۴۵ درصد از زمان ثبت‌نام اولیه، محاسبه خواهد شد و پس از انصراف، امکان فروش فوری یک دستگاه خودرو از محصولات قابل عرضه سایپا با قیمت تیر ماه ۹۸ با قابلیت خرید انصرافی برای مشتری فراهم می‌شود.

XS
SM
MD
LG