لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

«شبه شاسی بلند» ایرانی یا پژو ۲۰۰۸ داخلی؟


خودروهای پژو ۲۰۰۸ در این عکس از چهار سال پیش در سالن نمایش ایران‌خودرو در تهران
خودروهای پژو ۲۰۰۸ در این عکس از چهار سال پیش در سالن نمایش ایران‌خودرو در تهران

گزارش‌ها حاکی‌ست شرکت ایران‌خودرو اولین خودروی شبه شاسی بلند ایران را روی پلت فرم پژو ۳۰۱ طراحی کرده است. این خودرو شباهت‌های زیادی به خودرو پژو ۲۰۰۸ دارد.

کراس اوور ایران‌خودرو بر اساس پلت فرم پژو ۳۰۱

فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران‌خودرو به سایت بیت ران گفته است « یک محصول کراس اوور طراحی کرده‌ایم و در حال رایزنی هستیم که بتوانیم آن را رونمایی کنیم.»

سایت اتومبیل فارسی هم درباره این خودرو نوشته است «پروژه کی ۱۲۵ خودرو کراس اوور ایران‌خودرو است که روی پلت فرم پی اف یک توسعه یافته است. در طرحی که از نمای داخلی این خودرو منتشر شده است، به نظر می‌رسد چرم‌ رنگی جایگزین قطعه پلاستیکی با طرح فیبرکربن در پژو ۲۰۰۸ شده است. یک نمایشگر بزرگ در مرکز داشبورد خودنمایی می‌کند و به نظر می‌رسد قطعه‌های زیادی مانند نشانگر کیلومتر، دریچه‌های کولر و… از پژو ۲۰۰۸ کری‌اوور شده است.»

سایت اسب بخار هم درباره این خودرو گزارش داده است «ایران‌خودرو از نسل جدید موتور خود که توربوشارژ شده موتور ای اف هفت است با قدرت ۱۶۰ اسب بخار و با گیربکس اتوماتیکی که روی دنا پلاس اتوماتیک است استفاده خواهد کرد.»

ایران‌خودرو در آخرین همکاری خود با پژو که برای تولید سه محصول پژو ۳۰۱، ۲۰۰۸ و ۲۰۸ بود به دانش فنی مهم ترین پلت‌فرم پژو با نام پی اف یک دست یافته است و حالا با تغییراتی در این پلت فرم مثل تغییر موتور و گیربکس قصد دارد محصولات جدید خود را وارد بازار کند.

یکی از این محصولات یک خودروی کراس اوور است. خودروهای کراس اوور به اتومبیل شبه شاسی بلندی گفته می‌شود که روی پلت فرم خودروهای سواری توسعه پیدا می‌کنند و خصوصیت‌های فنی آنها، بین شاسی بلند و خودروهای سواری قرار دارد.

ابهام درباره اتحاد بزرگ

برخی رسانه‌ها از احتمال برهم خوردن اتحاد بین پژو-سیتروئن و گروه فیات-کرایسلر خبر داده‌اند. در واکنش به این گزارش‌ها گروه پژو سیتروئن گفته است همچنان برای این اتحاد اراده کافی را در خود می‌بیند.

برخی رسانه‌های بزرگ خودرویی جهان مانند اتوموتیونیوزبه دلیل شیوع ویروس کرونا و زیان شدید خودروسازان، این اتحاد که هنوز شکل نگرفته است را در خطر از میان رفتن دیده‌اند.

اتحاد بین گروه پژو-سیتروئن و فیات-کرایسلر می‌تواند سبب شود آرزوی فرانسوی‌ها برای ورود به بازار آمریکا محقق شود. فرانسوی‌ها بارها سعی کردند وارد بازار آمریکا شوند اما تا کنون همیشه شکست خورده‌اند.

فیات-کرایسلر شامل برندهای فیات، آلفارومئو، ایویکو، مازراتی و فراری از ایتالیا و جیپ، کرایسلر و دوج از آمریکاست.

در مقابل پژو-سیتروئن برندهای پژو، دی‌اس، سیتروئن، اوپل و واکسهال را در خود دارد.

سالن لوکس هیوندایی

شرکت هیوندای جنسیس جی هشتاد را معرفی کرد. خودرویی که می‌خواهد لوکس‌سازان آلمانی را با چالش جدی روبه‌رو کند.

این برند لوکس هیوندایی در ابعاد و کلاس خودرویی با کلاس اس بنز رقابت می‌کند.

طراحی جلو این خودرو بسیار پیش رو است و جلو پنجره خودرو کشیده شده است که ظاهر خشنی به خودرو داده است.

طراحی پشت خودرو ترکیبی از انحنای بخش عقب در خودروهای کوپه است که با یک سدان لوکس تلفیق شده است.

در این خودرو از رینگ‌های ۲۰ اینچی استفاده شده و طول خودرو تقریبا پنج متر است. نمایشگر داخل خودرو از فناوری سه‌بعدی بهره می‌برد.

این خودرو از نوع دیفرانسیل عقب است و ۱۹ درصد شاسی آن از آلومینیوم ساخته شده که سبب کاهش وزن آن شده است.

چندین نوع موتور روی این خودرو قابل سفارش است که قوی‌ترین آن نسخه ۳.۵ لیتری است. این پیشرانه ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد.

جنسیس جی هشتاد در اتوبان می‌تواند تا حدودی خودران عمل کند. این خودرو می‌تواند از رفتارهای راننده خود در حالت خودران تقلید کند.

روش جدید فروش خودرو به دلیل کرونا

به دلیل ویروس کرونا و افزایش بحران اقتصادی، شرکت‌های مختلف به سمت روش‌های تازه‌ای برای فروش خودرو در بازار آمریکا رفته‌اند. در یک اقدام جدید برند‌هایی مانند جیپ، شورولت و دوج خودروهای خود را در بازه هفت ساله به‌صورت اقساط می‌فروشند.

این شرکت‌ها با توجه به شرایط بوجود آمده، خودروهای خود را در خانه به خریداران تحویل می‌دهند و و روند فروش به‌صورت کاملا اینترنتی و بدون نیاز به مراجعه افراد به مراکز فروش انجام می‌شود.

بیش از ده سال است فروش اقساطی در دوره هفت ساله در آمریکا سابقه نداشته است.

XS
SM
MD
LG