لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۳

«آریا»؛ نمادی از خودروهای آینده نیسان


نیسان آریا
نیسان آریا

شرکت نیسان به‌تازگی محصول جدید کاملا برقی خود که یک کراس اوور سایز متوسط است را با نام «آریا» معرفی کرده، اسمی که البته قبلا در ایران و توسط شرکت پارس خودرو برای «رامبلر» تولید داخل استفاده می‌شد. تولید پراید هم پس از مدت‌ها بالاخره متوقف شده و شرکت سایپا قصد دارد تیبا و کوییک را جایگزین کند.

پراید در انتهای مسیر تولید

رسانه‌های ایران از توقف تولید پراید خبر داده‌اند. بر اساس گزارش سایت خودرویی بیت‌ران آخرین پراید در مدل ۱۳۱ روز ۳۱ تیرماه از خط تولید این خودرو در سایپا گذشت.

پیش از این سایپا اعلام کرده بود که تا پایان تیرماه ۹۹ تولید پراید به‌طور کامل متوقف خواهد شد.

۱۵ دی‌ماه سال ۹۸ بنا بر اعلام سایپا ۱۵ روز پیش از موعد مقرر، این خودروساز تعهدات خود در قبال مشتریان را انجام داد و تولید پراید ۱۳۲ متوقف شد.

آخرین پراید ۱۱۱ از محصولات خانواده ایکس۱۰۰ گروه خودروسازی سایپا نیز در روز پنجشنبه ۴ اردیبهشت تولید شده بود.

به‌ این ترتیب ‌تولید دو مدل ۱۳۲ و ۱۱۱ از مجموع سه مدل خودروهای سواری پراید برای همیشه از سبد محصولات سایپا در بازار ایران خارج شدند و روز ۳۱ تیرماه ۹۹ تولید پراید مدل ۱۳۱ نیز متوقف شد.

البته تولید وانت پراید همچنان ادامه خواهد داشت اتفاقی که در گذشته برای پیکان هم رخ داده بود و پس توقف تولید پراید در سال ۱۳۸۴ تولید وانت پیکان ادامه پیدا کرد و پس از توقف تولید وانت پیکان، باز موتور پیکان روی وانت آریسان که ترکیب وانت پیکان با خودرو پژو ۴۰۵ بود قرار گرفت.

برای جایگزین پراید هم خودروهای تیبا و کوییک مشخص شده‌اند. این خودروها روی پلت‌فرمی که ترکیب پراید و کیا ریو است توسعه یافته‌اند. شرکت سایپا ادعا می‌کند این دو خودرو ایمنی بیشتری نسبت به پراید دارند؛ ادعایی که تا کنون ثابت نشده است.

در این دو خودرو موتور توسعه‌یافته پراید استفاده شده است.

نیسان آریا

نیسان آریا نمادی از خودروهای آینده شرکت نیسان محسوب می‌شود و خطوط جدید طراحی این شرکت را نشان می‌دهد.

با توجه به اقبال زیاد به کراس‌اوورهای سایز متوسط در جهان، نیسان در این بخش از بازار، خودرو تمام الکتریکی جدید خود را معرفی کرده است.

استفاده از نام‌های آشنا برای ایرانیان توسط نیسان بی‌سابقه نیست و در گذشته هم نیسان نام کراس‌اوور سایز متوسط خود که از پرفروش‌ترین خودروهای این شرکت است را قشقایی نام گذاشته بود.

مدیران نیسان در آن زمان نام این خودرو را بر گرفته از ایل قشقایی عنوان کرده بودند چرا که این ایل در کنار قناعت، سخت‌کوش است و در شرایط سخت زندگی می‌کند. نیسان قشقایی هم کم‌مصرف است و هم توانایی پیمودن راه‌های سخت را در نمونه‌های چهار چرخ محرک دارد.

طراحی داخلی نیسان قشقایی
طراحی داخلی نیسان قشقایی

سمند جایگزین پژو ۴۰۵

چندی پیش تولید پژو ۴۰۵ متوقف شد. این در حالی است که همچنان تولید محصولاتی روی پلت فرم این خودرو مانند سمند ادامه دارد.

مدیران ایران خودرو اعلام کرده‌اند نوعی از سمند را قرار است جایگزین این محصول در بازار ایران کنند.

کیانوش پورمجیب معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو گفته است: «دامنه دگرگونی این خودرو، تمامی تزیینات داخلی به جز سقف است. یعنی داشبورد، رودری، صندلی‌ها به‌همراه یک سری تزیینات خارجی است و در مدل لوکس نیز چراغ‌ها و جلو پنجره و دستگیره تغییر می‌یابد و سیستم ترمز آن نیز دیسکی به همراه رینگ آلومینیومی خواهد بود.»

وی با اشاره به توان تولید این محصول، توضیح داده که طبق برنامه‌ریزی‌ها، قرار است روزانه ۴۵۰ دستگاه از خانواده این محصول تولید شود.

محصول جدید برقی ب‌ام‌و

شرکت ب‌ام‌و برای اولین بار محصول آی ‌اکس-۳ خود را در نسخه کاملا برقی عرضه کرده است. این خودرو رقیب محصول ای کیو سی مرسدس بنز است. این ماشین از نظر ظاهری نزدیک مدل اکس-۳ طراحی شده است. آی ایکس-۳ در چین تولید خواهد شد و با یک بار شارژ می‌تواند ۴۶۰ کیلومتر را طی کند.

این اتومبیل دارای موتور الکتریکی با قدرت ۲۸۶ اسب بخار است. حداکثر سرعت این خودرو برای کاهش مصرف باتری به ۱۸۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است.

XS
SM
MD
LG