لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۵

«تانک»؛ شاسی‌بلند شرکت رضوانی


«تانک» جدید در سال ۲۰۲۰ با قیمت پایه ۱۵۵ هزر دلار وارد بازار می‌شود
«تانک» جدید در سال ۲۰۲۰ با قیمت پایه ۱۵۵ هزر دلار وارد بازار می‌شود

شرکت «رضوانی اوتوموتیو دیزاینز»، جدیدترین شاسی‌بلند خود را معرفی کرده است که مدل جدید تانک است. از طرفی آخرین بررسی برندهای خودرویی نشان می‌دهد «جنسیس» هیوندای قابل اعتماد ترین برند در جهان خودرو است.

تانک جدید رضوانی

«تانک» نام شاسی‌بلند شرکت رضوانی در آمریکاست. شرکتی که چند سالی است توسط فردیس رضوانی در کالیفرنیا شکل گرفته است.

مدل جدید «تانک» قرار است در سال ۲۰۲۰ با قیمت پایه ۱۵۵ هزر دلار وارد بازار شود. این خودرو از شاسی جیپ رانگلر بهره می‌برد اما تغییرات زیادی را در خود دیده است به گونه‌ای که در مدل خاص و تیونینگ شده خودرو قابلیت‌های نظامی دارد. جالب آنکه قیمت جیبپ رانگلر که پایه تانک است بیش از ۳۰ هزار دلار است.

در قوی‌ترین نسخه تانک جدید، رضوانی از یک موتور شش لیتری هشت سیلندر وی شکل استفاده کرده که هزار اسب بخار قدرت و حدود ۱۲۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور خاصی ساخت شرکت دوج است.

در این خودرو تجهیزات عجیبی استفاده شده است مثلا خریدار می‌تواند برای خودروی تانک، سیستم حرارتی دید در شب را سفارش دهد. این خودرو با تجهیزات اضافی و خاص تا ۴۰۰ هزار دلار هم قیمت پیدا می‌کند.

رضوانی «بیست» (هیولا)
رضوانی «بیست» (هیولا)

«قابل اعتمادترین» برند‌ها در جهان خودرو

موسسه جی دی پاور در گزارش‌های اخیر خود فهرستی از قابل اعتمادترین برند‌ها در جهان خودرو منتشر کرده است. آنچه در این گزارش عجیب است پیشی گرفتن شرکت‌های کره‌ای در جلب اعتماد مشتریان در بازار است.

در حالی که در گذشته مشتریان بیشتر خودروهای ژاپنی را قابل اعتماد می‌دانستند افزایش کیفیت و ارائه خدمات بهتر سبب شده تا مشتریان اکنون بیشتر به خودروهای کره‌ای اعتماد داشته باشند.

هم اکنون «جنسیس»، که برند لوکس شرکت هیوندای کره است، بالاترین اعتماد را در میان مشتریان دارد. برای این برند ۶۳ مشکل در هر ۱۰۰ خودرو گزارش شده است.

«کیا» دومین برند قابل اعتماد در جهان خودرو است. در محصولات کیا ۷۰ مشکل در ازای ۱۰۰ خودرو ثبت شده است. شرکت کیا که روزگاری پراید تولید می‌کرد حالا از شرکت‌های آلمانی، ژاپنی و آمریکایی در میان کاربران اعتماد بیشتری دارد.

هیوندای با ثبت ۷۱ ایراد در ۱۰۰ خودرو در مکان سوم این بررسی قرار گرفته است.

فورد که این روزها با فروش وانت‌های خود در آمریکا روزهای خوبی را می‌گذارند با ثبت ۸۳ مشکل در ۱۰۰ خودرو چهارمین برند قابل اعتماد است.

لینکلن با ۸۴ مشکل، شورولت با ۸۵، نیسان با ۸۶، دوج، لکسوس و تویوتا با ۹۰ مشکل در ۱۰۰ خودرو در مکان‌های بعدی این ارزیابی قرار دارند.

کدام خودروها در آمریکا بیشتر دزدیده می‌شوند

سایت فاکس بیزینس در گزارشی به خودروهایی پرداخته که بیشتر دزیده می‌شوند. این گزارش خودروهایی را مورد بررسی قرار داده که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ دزدیده شده‌اند و در این بازه زمانی، دوج شارژر اچ‌ای‌ام‌آی، دوج چلنجر اس‌آرتی هلکت، اینفینیتی کیو ۵۰ چهار در، اینفینیتی کیوایکس ۸۰، جی‌ام‌سی سیرا ۱۵۰۰، دوج چلنجر، نیسان ماکسیما، شورولت سیلواردو ۱۵۰۰ بیشترین خودروهایی هستند که دزدیده می‌شوند.

در میان خودروهایی که کمتر دزدیده می‌شوند می‌توان به ب‌ام‌و سری سه، تسلا ایکس، سوبارو لگاسی، هوندا ادیسه و ب‌ام‌و ایکس پنج اشاره کرد.

ظاهرا دوج در بین دزدان در آمریکا مشتریان زیادی دارد
ظاهرا دوج در بین دزدان در آمریکا مشتریان زیادی دارد

سراتو و مشتریان در ایران

شرکت سایپا پس از قطع همکاری با کیا موتورز در حال تولید آخرین سری کیا سراتو در ایران با قطعات انبار شده است.

رضا مفیدی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، از تولید هزار دستگاه سراتو پیش از خروج کیاموتوز خبر داد و گفته است «شرکت کیا و اغلب شرکت‌های خارجی وفادار به تعهداتشان نیستند و ما کمتر شریک خارجی وفادار در این سال‌ها داشته‌ایم، چه اروپایی و آسیایی بیشتر آنها به دنبال منافع خود هستند و در چنین مواقعی از یکدیگر سبقت می‌گیرند که از این بازار خارج شوند و به بازارهای بزرگ‌ترشان که در آمریکا و دیگر کشورهاست، برسند».

او گفته شرکت کیا هم در سال‌های گذشته «به تعهدات خود عمل نمی‌کرد». آقای مفیدی افزوده «ما هم مدتی است که از محصولات این شرکت تولید نداشته‌ایم اما چون در این چند دهه مورد بی‌مهری شرکت‌های خودروساز خارجی بودیم طی مقاطعی مجموعه‌ها و قطعاتی را از قبل در انبارهای گروه سایپا ساماندهی کرده‌ایم».

این مقام دولتی می‌گوید «برای ایفای بعضی از تعهدات معوق خودروسازها از خریداران محصولات رنو و برلیانس خواستیم اگر این محصول را می‌پسندند، از این تعداد و فرصت پیش آمده استفاده کنند و سراتو را جایگزین خودروی مدنظرشان کنند و در گام بعدی هم محصول تولید شده، به صورت فروش نقدی و فوری واگذار شد».

درهای واردات خودرو همچنان بسته است

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های ایران نیمه تیرماه پایان مهلت ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک بود، اما در مهلت زمانی که از سوی هیئت وزیران تعیین شد فقط حدود شش هزار خودرو ترخیص شده‌است.

با این حساب بیش از هزار دستگاه با وجود دریافت پروانه الکترونیکی زمان کافی برای خروج نداشتند.

ماجرای خودروهای وارداتی دپو شده به حدود دو سال پیش بر می‌گردد که نزدیک به ۱۳ هزار خودرو وارد شد، اما به دلیل مسائل مختلف از جمله ثبت سفارش‌های غیر قانونی و تغییر سیاست ارزی دولت این خودروها در گمرک دپو شدند، اما دولت مصوبه‌ای را گذراند که به صاحبان خودرو چهار ماه فرصت می‌داد تا برای ترخیص خودروها با دریافت مجوزهای لازم و انجام تشریفات گمرکی اقدام کنند.

حال با اتمام این مدت مشخص نیست چه زمانی دوباره درهای واردات خودرو به ایران باز خواهد شد.

XS
SM
MD
LG