لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۵

جهان هوانوردی در سال ۲۰۱۹


سال ۲۰۱۹ برای هواپیماسازی اروپا سال خوبی بود
سال ۲۰۱۹ برای هواپیماسازی اروپا سال خوبی بود

سال ۲۰۱۹ سال تلخی برای هوانوردی آمریکا و یکی از بهترین سال‌ها برای هوانوردی اروپا بود. از طرفی چینی‌ها توانستند در این سال موفقیت‌هایی کسب کنند اما روس‌ها همچنان درگیر مشکلات سوخو ۱۰۰ بودند.

بوئینگ و مشکلی که پایان ندارد

بوئینگ سعی کرد در ۷۳۷-مکس هرآنچه از تکنولوژی داشت رو کند. شاید همین عامل هم سبب دردسرهایش شد و فناوری‌هایی که هنوز به‌درستی آزمایش خود را پس نداده بودند سبب دو سقوط مرگبار شدند.

در نهایت این رسوایی به اخراج مدیرعامل بوئینگ و توقف تولید مدل ۷۳۷ تا زمان نامعلوم و افت چشمگیر فروش این شرکت منجر شد؛ تولید بوئینگ حدود ۴۰ درصد کاهش یافت و بسیاری از شرکت‌ها هم از بوئینگ اعلام خسارت کردند و برخی دیگر هم به سمت تامین نیاز خود از ایرباس رفتند.

۷۳۷ مکس به سامانه افزایش مانورپذیری با نام ام‌سی‌ای‌اس مجهز است. سیستمی که دلیل اصلی سقوط‌های اخیر محسوب می‌شود.

هواپیماهای ۷۳۷-مکس که زمین‌گیر شده‌اند
هواپیماهای ۷۳۷-مکس که زمین‌گیر شده‌اند

در مدل ۷۳۷ مکس، مکان موتور، قدرت و رانش موتور نسبت به مدل‌های قبلی تغییر اساسی کرده است. میزان رانش موتور و جانمایی جدید موتور باعث می‌شود در مواردی، اثر بالا رفتن دماغه و افزایش زاویه حمله رخ دهد. اگر این زاویه بیش از اندازه افزایش یابد ممکن است واماندگی ایجاد شود. برای جلوگیری از حالت واماندگی سیستم ام‌سی‌ای‌اس وارد عمل می‌شود و به‌طور خودکار دماغه هواپیما را به سمت پایین می‌کشد.

این سیستم به دلیل خطای محاسباتی یا خطا در سنسورها بد عمل می‌کرد و در جایی که لازم نبود دماغه هواپیما را به سمت زمین منحرف می‌کرد. اگر این سیستم خطا کند و خلبان دیر عمل کند، سقوط حتمی می‌شود.

اوج‌گیری ایرباس

بر خلاف بوئینگ برای ایرباس سال ۲۰۱۹ از بهترین سال‌ها بود. چندین پروژه با موفقیت اجرایی شد و سیل خریداران ناامید از ۷۳۷ مکس به سمت خرید ایرباس ۳۲۰ تمایل پیدا کردند.

در کلاسی کمی کوچک‌تر از ایرباس ۳۲۰ هم این شرکت مدل ۲۲۰ را به تولید انبوه رساند. شرکت ایرباس با خرید بخشی از شرکت بمباردیه و مشارکت در ساخت سری سی، برنامه‌ریزی کرده بود تا در بخش هواپیماهای ۱۰۰ نفره حضور جدی‌تری پیدا کند و با تغییراتی در سری سی بمباردیه، این هواپیما را تبدیل به سری جدید محصولات خود یعنی ۲۲۰ کرد. این محصول ممکن است موفق شود جای کوچک‌ترین مدل بوئینگ ۷۳۷ مکس را بگیرد.

ایرباس ۳۲۰
ایرباس ۳۲۰

این شرکت همچنین با افزایش برد گونه خاصی از ایرباس ۳۲۰ قرار است دوربردترین هواپیما تک‌راهروی جهان راهم بسازد.

۳۲۱ ایکس‌ال‌آر محصول جدید ایرباس است که این شرکت تا کنون ۲۰۰ فروند آن را پیش‌فروش کرده است. این محصول نسبت به نسل قبلی ایرباس‌های ۳۲۱ حدود ۳۰ درصد مصرف کمتری دارد و می‌تواند ۹ هزار کیلومتر را تنها با یک‌بار سوخت‌گیری طی کند.

این محصول که بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر سرنشین دارد می‌تواند برای پروازهای دوربرد با تعداد مسافر کم کاربردی و اقتصادی باشد.

این بخش قبلا توسط بوئینگ ۷۵۷ پوشش داده می‌شد اما با توقف تولید این مدل و عدم جایگزین شدن مدل دیگر حالا بازار در اختیار ایرباس است.

روس‌ها همچنان ناتوان از ساخت هواپیما مسافربری کارآمد

روس‌ها می‌خواستند ثابت کنند با سوخو سوپر جت ۱۰۰ می‌توانند هواپیمای امن و کارآمد مسافربری بسازند اما کنار گذاشتن این هواپیما از بسیاری از خطوط هوایی همچنان سایه تردید رای برای روس‌ها بلندتر کرده‌است.

در سال ۲۰۱۹ شرکت هواپیمایی آدریا در اسلوونی قرار داد اجازه سوخو سوپر جت ۱۰۰ را با این شرکت لغو کرد. یکی از دلایل لغو قرار داد به عدم توانایی سوخو در پشتیبانی فنی لازم باز می‌گردد. در سال گذشته چندین شرکت از استفاده از این هواپیما در ناوگان خود انصراف دادند.

شرکت ایرلندی سیتی‌جت هم از استفاده از هواپیمای سوخو سوپرجت ۱۰۰ منصرف شده بود.

سوخو سوپرجت ۱۰۰
سوخو سوپرجت ۱۰۰

رشد چینی‌ها

شرکت‌های سازنده هواپیما در چین در حال رشد هستند، اما به تازگی گزارش‌هایی منتشر شده که مدعی‌ هستند این شرکت‌ها با دزدی اطلاعات توانسته‌اند به تولید قطعات حساس برای هواپیمای مسافربری کوماک سی ۹۱۹ دست پیدا کنند.​

تست‌های پروازی این مدل موفق بوده است و شرکت‌های چینی تعداد زیادی از آن را سفارش‌گذاری کرده‌اند و اگر در بازار چین این هواپیما موفق عمل کند می‌تواند به رقیب جدید ایرباس ۳۲۰ تبدیل شود. مخصوصا آنکه این هواپیما ارزان‌تر از تولیدات ایرباس و بوئینگ است.

حالا چینی‌ها با کمک روس‌ها به دنبال توسعه هواپیمای پهن پیکر هستند.

پروژه‌ «سی‌آر ۹۲۹» پروژه روسیه و چین برای ساخت یک هواپیمای پهن پیکر است. پروژه‌ای که اگر موفق شود ممکن است به چالشی برای شرکت‌های غربی تبدیل شود.

شرکت روسی یو‌ای‌سی (یونایتد ایرکرفت کورپوریشن) که حاصل اتحاد بزرگان ساخت هواپیما در روسیه است، در همکاری با شرکت کوماک چین در حال انجام این پروژه بسیار بلندپروازنه است. پروژه‌ای که به غیر از متخصصان هوا و فضای چین و روسیه، از بسیاری از کارشناسان زبده سابق شرکت‌هایی مانند بوئینگ و ایرباس هم در آن استفاده می‌شود.

این هواپیمای پهن‌پیکر قرار است ۳۰۰ نفر ظرفیت داشته باشد. طول این هواپیما حدود ۶۳ متر تعریف شده که نزدیک به طول بوئینگ ۷۸۷ سری ۹۰۰ است. سرعت این هواپیما حدود ۹۰۸ کیلومتر در ساعت تعریف شده و برد آن ۱۲ هزار کیلومتر در نظر گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG