لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۷

سوار خودرویتان شوید و پرواز کنید


خودروی پرنده در مارس ۲۰۱۸ در نمایشگاهی در ژنو
خودروی پرنده در مارس ۲۰۱۸ در نمایشگاهی در ژنو

آئودی و ایرباس در حال کار بر روی یک خودروی پرنده هستند. از طرفی شرکت چینی کوماک توانسته از مرز ۵۰۰ سفارش برای هواپیمای ای‌آر‌جـِی-۲۱ گذر کند و با این تعداد سفارش صدای زنگ خطر برای شرکت‌های اروپایی و آمریکایی برای رقابت با یک شرکت آسیایی به صدا در آمده است.

خودرو پرنده آئودی

شرکت ایرباس و آئودی در حال کار بر روی یک خودروی پرنده هستند. این خودرو می‌تواند به‌صورت عمودی پرواز کند. برخی معتقد هستند خودروهای پرنده طی دو دهه آینده به‌زودی وارد حمل نقل شهری می‌شوند. این خودروها احتمالا در ابتدا در سیستم‌های تاکسی‌های آنلاین مانند اوبر به کار گرفته خواهند شد.

در سال ۲۰۱۶ ایرباس در نمایشگاه خودروی ژنو از خودروی پرنده خود رونمایی کرد؛ و در سال گذشته اولین آزمایش‌های تاکسی پرنده این شرکت با موفقیت انجام شد.

مدل ایرباس شهری در نمایشگاه تجهیزات هوایی پاریس هم به نمایش گذاشته شده بود؛ این هواپیمای عمودپرواز الکتریکی که نیروی مورد نیاز خود را از موتورهای برقی ۱۰۰ کیلوواتی تأمین می‌کند، با استفاده از هشت پروانه و سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، قابلیت حمل چهار سرنشین را دارد.

افزایش تقاضا برای هواپیماهای چینی

برخی گمان می‌کردند چینی‌ها تا سال‌ها نتواند مشتری چندانی برای هواپیماهای خود پیدا کنند اما قیمت پايین و قابلیت مناسب در کنار درخواست‌های بالای خطوط هوایی در چین سبب شده است سفارش برای هواپیمای ای‌آر‌جـِی-۲۱، نخستین هواپیما ساخته شده توسط کوماک چین، به ۵۲۸ فروند برسد.

جت مسافربری کوماک ای‌آر‌جـِی-۲۱ ساخت چین در سال ۲۰۰۸ اولین پرواز خود را انجام داد و پس از هشت سال در ماه ژوئن ۲۰۱۶ رسماً وارد خدمت عملیاتی شد.این هواپیما در دو سری با ظرفیت‌های ۹۰ و ۱۰۵ نفره در مسیرهایی تا سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر به کار گرفته می‌شود. در ساخت این جت مسافربری چینی از همکاری شرکت‌های غربی مانند جنرال‌الکتریک برای تأمین موتور بهره گرفته شده‌است. البته این هواپیما با موتور چینی هم قابل سفارش است.

قیمت این هواپیمای چینی حدود ۳۰ میلیون دلار است در حالی که قیمت یک بوئینگ ۷۳۷ سری ۶۰۰ که هم کلاس این هواپیما است حدود ۶۰ میلیون دلار است.

همکاری بوئینگ و سفران فرانسه

شرکت بوئینگ با شرکت سفران فرانسه برای ساخت واحد ای‌پی‌یو (APU) به توافق رسیدند. قرار است در هواپیماهای شرکت بوئینگ از این قطعه ساخت سفران استفاده شود. ای‌پی‌یو واحد توان كمكی در هواپیماها است که معمولا در بخش انتهای هواپیما قرار دارد. این بخش روی زمين و در صورت نياز در هنگام پرواز، در زمان خاموش بودن موتورها، و همچنين برای روشن كردن موتور‌ها، برق مورد نياز هواپيما را، تولید می‌کند.

وعده کاهش قیمت بلیت هواپیما در ایران

علی اصغر مونسان، معاون حسن روحانی، به تلویزیون دولتی ایران گفته « وزیر راه از گرانی بلیت هواپیما نگران است، زیرا دولت موافق گرانی بلیت هواپیما نیست». او ابراز امیدواری کرده‌است که «هزینه بلیت هواپیما به حال قبل برگردد» و می‌گوید «این مسئله چند وجهی است مثلاً درگذشته فعالان این عرصه در حوزه هواپیمایی ارز دولتی می‌گرفتند ولی هم اکنون اینگونه نیست.»

در ابتدای مهر ۱۳۹۷ خبرگزاری‌های ایران خبر از کاهش قیمت پروازهای خارجی به ایران داده بودند. در همین حال برخی از سایت‌های گردشگری و رسانه‌ها، هم اکنون ایران را یکی از ارزان‌ترین کشورها برای سفر معرفی می‌کنند؛ عاملی که می‌تواند سبب افزایش سفر گردشگران خارجی به ایران شود.

منابع خبری در ایران می‌گویند پس از آنکه شرکت‌های هواپیمایی داخلی در جلسه‌ای با مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری به نرخ‌های مصوب دست یافتند و اعلام کردند که این نرخ‌ها تا اطلاع ثانوی اجرایی خواهد شد، بازار بلیت پروازهای داخلی به آرامشی نسبی رسیده است. این ثبات نسبی در بلیت پروازهای خارجی هم ایجاد شده است و نرخ بلیت‌ها کاهش یافته است.

با این همه حتی قیمت‌های کاهش یافته هم بیش از دو برابر قیمت‌های پروازهای شرکت‌های داخلی در سال گذشته است.

پرواز‌های داخلی در تهران «۲۴ ساعته می‌شود»

به گزارش روزنامه اطلاعات علی رستمی، معاون بهره‌برداری شهر فرودگاهی امام، دیروز با اشاره به برقراری پروازهای داخلی در این فرودگاه در آینده نزدیک گفت: با این اتفاق، پروازهای داخلی پایتخت مجددا ۲۴ ساعته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بعد از افتتاح ترمینال سلام ظرف چند ماه آینده، امکان فرود پروازهای داخلی در فرودگاه بین‌المللی امام فراهم خواهد شد، گفته است :« نخستین دلیل اتخاذ چنین تصمیمی درخواست مردم است. اکنون مسافرانی که از اقصی نقاط کشور و از مسیرهای دور مانند بندرعباس، شیراز، زاهدان، کرمان و دیگر شهرها ، قصد انجام پرواز خارجی دارند، باید به فرودگاه مهرآباد آمده و به صورت زمینی خود را به فرودگاه امام برسانند تا پرواز خارجی خود را انجام دهند. برای پاسخگویی به این تقاضا‌ها پروازهای داخلی فرودگاه امام خمینی از چندین نقطه کشور که مسیر دوری نسبت به تهران دارند، برقرار خواهد شد. هنگامی که پروازها از پنج یا شش استان برقرار شود، مسافران این مسیرها تجمیع شده و پرواز خارجی خود را انجام خواهند داد.»

در حال حاضر هنگامی که ایرلاین‌ها بخواهند هواپیمایی را از مسیر داخلی به مسیر خارجی منتقل کنند، ناچارند هواپیما را بدون مسافر به فرودگاه امام انتقال دهند و این به ضرر ایرلاین‌ها است. با آغاز پروازهای داخلی در فرودگاه امام، ایرلاین‌ها می‌توانند هواپیمای خود را با مسافر به این فرودگاه انتقال بدهند و از زیان خود جلوگیری کنند.

XS
SM
MD
LG