لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۵

از دلایل سانحه مرگبار سوخو سوپرجت تا ادامه بحران در بوئینگ


بحران بوئینگ ادامه دارد
بحران بوئینگ ادامه دارد

اطلاعات جعبه سیاه سوخو سوپرجت ۱۰۰ که در مسکو سقوط کرده بود مشخص شده است از طرفی هواپیمایی کارون که قدیمی‌ترین خط هوایی در ایران به شمار می‌رود واگذار شد و بحران در هواپیماسازی بوئینگ ادامه یافته‌است.

چرا سوپرجت دچار سانحه شد؟

با بررسی اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای سوخو سوپرجت ۱۰۰ که در مسکو در هنگام فرود اضطراری دچار سانحه شد، مشخص شد پنج دقیقه پس از برخاستن هواپیما، سامانه خلبان خودکار و برخی سامانه‌های الکتریکی این هواپیما از کار افتاده بودند.

این تحقیقات مشخص کرد که پس از غیرفعال شدن سامانه خلبان خودکار، سامانه کنترل خودکار نیروی موتور نیز غیرفعال شده و خلبان ، هدایت هواپیما را تا زمان فرود بر عهده داشته است.

سوخو سوپرجت ۱۰۰ هم اکنون روزهای سختی را سپری می‌کند. با لغو بیشتر سفارش‌ها خرید یا اجاره این هواپیما درجهان به دلیل هزینه تعمیراتی بالا و مشکلات فنی زیاد، تولید و توسعه این هواپیما احتمالا با شکست روبه‌رو خواهد شد.

فرود مرگبار سوپرجت برای هواپیماسازی غیرنظامی سوخو به یک بحران تبدیل شده است
فرود مرگبار سوپرجت برای هواپیماسازی غیرنظامی سوخو به یک بحران تبدیل شده است

بوئینگ در بحران

پس ازدو سقوط مرگبار بوئینگ ۷۳۷ مکس که حالا مشخص شده به دلیل مشکلات فنی در هواپیما بوده؛ این شرکت با افت شدید فروش روبه‌رو شده است.

بنا بر گزارش‌ها این شرکت هیچ سفارشی برای هواپیماهای مسافربری در ماه آوریل دریافت نکرده و بسیاری از شرکت‌ها هم درخواست خرید مدل ۷۳۷ مکس را لغو کرده‌اند.

میزان سفارش‌های جدید این شرکت هم کاهش یافته و بیشتر سفارش‌ها برای مدل ۷۸۷ گزارش شده است.

این شرکت در ماه آوریل امسال زیر ۳۰ فروند هواپیما تحویل داده است.

۷۳۷ مکس به سامانه افزایش مانورپذیری با نام ام‌سی‌ای‌اس مجهز است. سیستمی که دلیل اصلی سقوط‌های اخیر محسوب می‌شود.

این سیستم به دلیل خطای محاسباتی یا خطا در سنسورها بد عمل می‌کرد و در جایی که لازم نبود دماغه هواپیما را به سمت زمین منحرف‌ کرده بود. اگر این سیستم خطا کند و خلبان دیر عمل کند، سقوط حتمی می‌شود.

پوتین سفارش سوخو داد

ولادمیر پوتین برای افزایش توان نیروی هوایی روسیه تعداد ناوگان جنگنده‌های نسل پنجمی سوخو ۵۷ را افزایش خواهد داد.

او گفته است که نیروی هوایی روسیه به سه هنگ کاملا مجهز از این هواپیماها تا سال ۲۰۲۸ نیاز دارد.

پوتین خواستار خرید ۷۶ فروند سوخو ۵۷ شده است. این در حالی است که تا پیش از این روسیه سفارش ۱۶ فروند از این هواپیما را به شرکت سوخو داده بود.

سوخو ۵۷ در حال مانور
سوخو ۵۷ در حال مانور

گفته می‌شود در حال حاضر اف ۲۲ آمریکا «پیشرفته‌ترین» جنگنده است و جنگنده‌های دیگر به‌سختی توان مبارزه با این هواپیما را دارند. اما مدتی است روسیه با جنگنده سوخو ۵۷ و چینی‌های با جنگنده جی ۲۰ سعی دارند خود را به اف ۲۲ نزدیک کنند.

موتور سوخو ۵۷ قوی‌ترین موتور ساخته شده روس‌ها برای هواپیماهای نظامی و از نوع آل ۴۱ است.

برد مفید رادار سوخو-۵۷ می‌تواند اهدافی با ابعاد یک متر را تا شعاع ۴۰۰ کیلومتری شناسایی کند. گفته می‌شود روس‌ها در این هواپیما سعی کرده‌اند از هوش مصنوعی هم استفاده کنند.

این هواپیما در بسیاری از زمینه‌ها بنا بر طرح سوخو ۳۵ که هم اکنون پیشرفته‌ترین هواپیمای ارتش روسیه و از نظر آیرو دینامیکی و قابلیت‌های مانور‌های پروازی، از پیشرفته‌ترین هواپیمای جهان است، ساخته شده است.

فروش قدیمی‌ترین خط پروازی در ایران

شرکت هواپیمایی کارون که صندوق بازنشستگی صنعت نفت سهامدار اصلی آن بود به «یدالله پروانه‌زاده اصفهانی»، صاحب مبل تشریفات اهواز و یکی از برج‌سازان استان خوزستان، فروخته شده است.

هواپیمایی کارون یا نفت سابق قدیمی‌ترین خط هوایی غیر نظامی ایران به شمار می‌رود که آغاز کار آن به بیش از هشت دهه قبل باز می‌گردد.

گفته می‌شود سهام ۱۰۰ درصدی شرکت هواپیمایی کارون به مبلغ حدود ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال واگذار شده است.

این شرکت ۸۵ سال پیش با نام خدمات هوایی نفت تاسیس شد و در حال حاضر پنج فروند فوکر ۵۰ و چهار فروند فوکر ۱۰۰ دارد.

فوکر ۵۰ هواپیمایی کارون
فوکر ۵۰ هواپیمایی کارون

ایرلاین‌های ایرانی چقدر ارز دولتی گرفتند؟

شرکت‌های هواپیمایی داخلی از ابتدای فروردین تا نیمه دوم دی‌ماه سال گذشته در مجموع ۱۴۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۱۹۶ میلیون دلار «ارز نیمایی» دریافت کردند.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد میزان ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی پرداخت شده از سوی بانک مرکزی به شرکت‌های هواپیمایی داخلی از فروردین‌ماه تا نیمه دوم دی‌ماه سال گذشته، گفته است «با توجه به این‌که بخشی از نیازهای ارزی شرکت‌های هواپیمایی داخلی توسط بانک مرکزی تأمین می‌شود به همین دلیل درخواست‌های مورد نظر ارائه و در مجموع طی مدت مذکور ۱۴۰ میلیون دلار ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی) و ۱۹۶ میلیون دلار ارز نیمایی به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی پرداخت شد که برای برخی از آنها رقم ۶۴۰۰ دلاری و برای برخی نیز مبالغ ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلاری بوده است.»

ارز مربوطه از سوی بانک مرکزی به شرکت‌های هواپیمایی به موارد مختلفی از جمله هزینه سوخت، خدمات فرودگاهی، هزینه ناوبری، هزینه اوُوِرفلای، تعمیر و نگهداری، حق مأموریت خلبانان، هزینه‌های آموزشی و مواردی از این دست تخصیص می‌یابد.

XS
SM
MD
LG