لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۱

سرباز پرنده


مخترع این دستگاه قصد داشت کانال مانش بین فرانسه و انگلیس را طی کند که به دلیل اشتباه در هنگام سوخت‌گیری از یک قایق، در میانه راه به دریا افتاد.
مخترع این دستگاه قصد داشت کانال مانش بین فرانسه و انگلیس را طی کند که به دلیل اشتباه در هنگام سوخت‌گیری از یک قایق، در میانه راه به دریا افتاد.

این روزها سرباز پرنده فرانسوی سر و صدای زیادی به پا کرده‌است. از طرفی شرکت ایرباس طرحی را برای هواپیماهای آینده معرفی کرده که از عقاب در طراحی بدنه آن الهام گرفته شده است.

زاپاتا، از آسمان تا آب

فرانکی زاپاتا، یک مخترع فرانسوی دستگاه پرنده‌ای ساخته که با ایستادن روی آن می‌توان به صورت عمودی از روی زمین بلند شد و شروع به پرواز در ارتفاع کم کرد.

البته ایده این دستگاه جدید نیست و در گذشته هم به شکل دیگری استفاده شده بود. این دستگاه از چندین موتور میکروجت استفاده می‌کند که در صفحه‌ای زیر پای خلبان آن قرار گرفته است. سوخت هم از کوله‌پشتی فرد پرنده تامین می‌شود.

موتورهای مینی‌جت استفاده شده برای این دستگاه از نوع سانتریفیوژ و مشابه هواپیماهای مدل کنترلی هستند.

این اختراع با حضور در روز باستیل در پاریس و در رژه معرف نیروهای نظامی این کشور در مقابل رئیس جمهور فرانسه خبرساز شده بود.

مخترع دستگاه قصد داشت کانال مانش بین فرانسه و انگلیس را طی کند که به دلیل اشتباه در هنگام سوخت‌گیری از یک قایق، در میانه راه به دریا افتاد.

سازنده وسیله ادعا می‌کند این پرنده می‌تواند تا سه هزار متر اوج بگیرد و به سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت برسد.

پیش‌تر وسیله ای به نام جت‌پک عرضه شده بود شبیه اختراع فرانکی زاپاتا: کوله پشتی که با موتور مینی‌جت می‌توانست چندین دقیقه پرواز کند و موتور آن هم حدود ۲۰۰ اسب بخار قدرت داشت.

طرح عقاب در ایرباس

شرکت ایرباس به تازگی طرح تازه‌ای را معرفی کرده که در آن یک هواپیما شبیه به یک عقاب در قرارگیری بال‌ها، طراحی شده است.

در این هواپیما بال‌هایی که در بالای بدنه هواپیما قرار گرفته‌اند قابلیت انعطاف زیادی دارند که این عامل می‌تواند مصرف انرژی را در هنگام پرواز و در جریان‌های مختلف هوا کاهش دهد.

از طرفی این نوع طراحی که احتمالا در آینده با مواد جدید در صنعت هوایی امکان‌پذیر خواهد شد، سبب افزایش قدرت مانورپذیری هواپیما می‌شود.

در طراحی این هواپیما از موتورهای ملخ دار استفاده شده است و گفته شده این موتورها به‌صورت هیبریدی خواهند بود.

سال‌هاست موتورهای توربینی گازی در صنایع هوایی کاربرد دارند که اصول کارکرد تمامی آنها احتراق سوخت در محفظه احتراق و حرکت دادن پره توربین‌ها و ایجاد نیروی رانش است.

هم اکنون شرکت‌های هوایی به دنبال طرحی هستند تا طراحی هواپیماها را دگرگون کنند. چندی پیش در طرحی که کی‌ال‌ام و چند مرکز دانشگاهی ارائه داده‌ بودند، هواپیمایی دارای ساختار وی شکل طراحی شده بود. در این محصول دو موتور در بخش انتهایی هواپیما قرار گرفته‌اند.

به گفته ارائه‌دهندگان طرح، این هواپیما ۲۰ درصد کمتر سوخت مصرف می‌کند و با طول کمتر، برای تعداد مسافران بیشتری جا داد.

علت انفجار دراگون

شرکت اسپیس‌ایکس بالاخره دلیل انفجار دراگون را در سه ماه قبل اعلام کرد. این فضاپیما قرار بود فضانوردان ناسا رابه ایستگاه فضایی بین‌المللی برساند.

دلیل این ناکامی انفجار کپسول فضاپیما بوده است. این انفجار که البته تلفات جانی نداشت چندین ماه ارسال فضاپیما به فضا را به تاخیر انداخته است. البته نسخه آزمایشی بود که منفجر شد و نسخه نهایی در حال اصلاح و تکمیل است.

دلیل انفجار کپسول هم خروج بخشی از سوخت از یکی از شیرها بوده است. حالا مشخص شده نشتی شامل مقدار کمی نیتروژن تترواکسید بوده است. این نشتی سبب انفجار‌های پشت سر هم در فضاپیما شده است.

بیشتر فضاپیماها از طریق موشک‌های سایوز روسی به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌روند.

فضاپیمای اسپیس‌ایکس در ایستگاه بین‌المللی فضایی
فضاپیمای اسپیس‌ایکس در ایستگاه بین‌المللی فضایی

گرمای هوا در ایران و اخطار برای ایمنی پرواز

یکی از دلایلی که در برخی از سوانح هوایی ایران باعث سقوط هواپیما یا مشکلات دیگر شده، گرمای هوای برخی مناطق ایران است.

رضا جعفر‌زاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، به خبرگزاری فارس گفته است «اگر شرایط جوی و گرما به گونه‌ای باشد که تشخیص داده شود برای ایمنی پرواز مخاطراتی ایجاد می‌شود، طبق دستور‌العمل یا نباید آن پرواز انجام ‌شود و یا با اجرای موارد‌ و دستورالعمل‌هایی نظیر سبک کردن هواپیما با کاهش بار یا کاهش تعداد مسافر، تلاش می‌شود ایمنی به بهترین وجه در پرواز رعایت شود.»

او توصیح داده است «اگر شرکت هواپیمایی تشخیص دهد که به دلیل گرمای زیاد و احتمال به خطر افتادن ایمنی‌ پرواز، هواپیما باید سبک‌تر شود، بنابراین لازم است بار مسافر از هواپیما خارج شود، ضرورت دارد حتماً این موضوع‌ به اطلاع مسافر رسانده شود، در واقع آنچه که مربوط به مسافر است نظیر ساعت پرواز، تاخیرات پروازی، بار مسافر و غیره، حتما باید توسط شرکت هواپیمایی و کرو به مسافر‌ اطلاع‌رسانی شود».

تشکیل نیروی فضایی در نیروی هوایی فرانسه

زمزمه‌ها در جهان، خبر از یک رقابت فضایی جدید می‌دهد و حالا فرانسه هم به دنبال تشکیل یک نیروی فضایی است.

آنگونه که رویترز گزارش داده امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، از تشکیل فرماندهی فضایی در زیرمجموعه نیروی هوایی این کشور خبر داده است. او قصد دارد در آینده نزدیک نیروی هوایی این کشور را به نیروی هوا فضای فرانسه تبدیل کند.

این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ در بخش فضایی حدود ۳.۶ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری کند.

XS
SM
MD
LG