لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

از بهای بلیت هواپیما پس از گرانی بنزین تا پرتاخیرترین خط هوایی ایران


با وجود افزاش بهای بلیت برخی خطوط هوایی در ماه‌های گذشته، وزارت راه ایران اعلام کرده است که قیمت بلیت هواپیما افزایش نخواهد یافت. در همین حال شرکت کاسپین به عنوان پرتاخیرترین خط هوایی ایران اعلام شده است.

«بلیت هواپیما گران نمی‌شود»

آنگونه که خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند علی عابدزاده معاون وزیر راه با بیان این‌که نرخ بلیت سفرهای هوایی پس از افزایش نرخ بنزین و سهمیه‌بندی گران نمی‌شود، گفته است «ایرلاین‌هایی که از سقف‌های تعیین شده عدول کنند مشمول پیگیرد قانونی می‌شوند».

این مقام وزارت راه افزوده «جدول نرخ پروازهای داخلی با تعیین حداکثر نرخ مجاز به تفکیک مسیرهای پروازی منتشر شده و در اختیار عموم قرار دارد، هر گونه عدول از سقف نرخی مشخص شده تخلف محسوب می‌شود و مشمول پیگرد قانونی خواهد بود.»

شرکت‌های هوایی در ایران سال‌هاست سوخت را با قیمت ۶۰۰ تومان دریافت می‌کنند و بسیاری از خطوط هوایی هم در حال حاضر بابت پرداخت قیمت سوخت بدهکار هستند.

برد دو برابری هواپیماهای برقی با باتری‌های جدید

یک شرکت بریتانیایی می‌گوید توانسته است به دانش ساخت باتری‌های جدیدی دست پیدا کند که می‌تواند سبب توسعه هواپیماهای برقی شود.

شرکت Oxis Energy مدعی شده باتری لیتیوم گوگرد ساخته است که می‌تواند برد هواپیماهای الکتریکی را تا دو برابر افزایش دهد. در اینگونه از باتری‌ها که از جنس لیتیوم گوگرد هستند قابلیت جذب انرژی نسبت به باتری‌های لیتیوم یونی بیشتر است.

این نوع از باتری‌ها عمر کمتری نسبت به باتری‌های لیتیوم یونی دارند. البته این شرکت مدعی شده است باتری‌های جدید با فناوری متفاوت را می‌توان تا ۵۰۰ بار شارژ کرد.

یکی از اهداف برای کاهش آلودگی هوایی، برقی‌شدن موتور هواپیماها است. هرچند برای رسیدن به چنین هدفی، محدویدت‌های فنی بسیاری وجود دارد. اول از همه باید بتوان برق را با روش‌های سازگار با محیط زیست تولید کرد. چرا که راندمان موتور هواپیما از بسیاری از روش‌های تولید برق با سوخت‌های فسیلی بیشتر است و برقی کردن هواپیما تا زمانی که الکتریسته با روش‌های سازگار با محیط زیست تولید نشود منطقی نیست.

سولار ایمپالس-۲ با موتور خورشیدی سه سال پیش موفق شد اقیانوس اطلس را پس از ۷۰ ساعت بپیماید.
سولار ایمپالس-۲ با موتور خورشیدی سه سال پیش موفق شد اقیانوس اطلس را پس از ۷۰ ساعت بپیماید.

مشکل بزرگ بعدی ظرفیت پایین باتری‌های فعلی در هواپیما و سنگین بودن آنها است. تا روشی برای ذخیره الکتریسته با حجم زیاد و وزن کم پیدا نشود عملا نمی‌توان هواپیماها را برقی کرد. برای همین است که فعلا شرکت‌ها به دنبال تولید هواپیماهای هیبریدی و ترکیبی هستند تا هواپیماهای مسافربری تمام‌برقی.

آغاز مطالعات برای ساخت فرودگاه جدید مشهد

سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از آغاز مطالعات تعیین موقعیت ساخت فرودگاه جدید بین‌المللی مشهد با ظرفیت ۵۰ میلیون مسافر خبر داده است.

در حالی مقامات وزارت راه ایران از توسعه فرودگاه مشهد با ظرفیت ۵۰ میلون نفر در سال خبر می‌دهند که همچنان اصلی‌ترین فرودگاه ایران، فرودگاه بین‌المللی امام در تهران، سالانه توان پذیرش ۱۰ میلیون نفر را دارد و در برنامه بلندمدت قرار است ظرفیت این فرودگاه به ۴۰ میلیون نفر در سال برسد.

کاسپین در صدر تاخیرات پروازی ایران

براساس آمار سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت هواپیمایی کاسپین با بیشترین تاخیرات پروازی در صدر قرار گرفته است.

براساس این آمار حدود ۳۰ درصد پروازها در ایران تاخیر داشته‌اند. البته تاخیر شرکت کاسپین ۴۸ درصد است. این شرکت هواپیمایی ۲۰۳ پرواز تاخیردار را در شهریور ۹۸ به نام خود ثبت کرده است. در رده بعدی بیشترین پروازهای تاخیردار، هواپیمایی ماهان با ۳۷ درصد قرار دارد و تابان از نظر تاخیر سوم شده است.

کمترین تاخیر پروازی متعلق به هواپیمایی ساها با هشت درصد است. این ایرلاین در شهریور امسال ۱۰ پرواز تاخیردار داشته است.

هواپیمای الکتریکی جدید

شرکت هوانوردی Kitty Hawk توانسته است یک هواپیمای برقی بدون‌ صدا بسازد. این هواپیما تنها قابلیت حمل یک سرنشین را دارا است و فعلا فقط در مسیرهای کوتاه پرواز می‌کند.

این هواپیما از شش موتور ثابت استفاده می‌کند که روی بال‌ها قرار گرفته‌اند. دو موتور دیگر که می‌تواند وضعیت خود را تغییر دهند کنار کابین قرار دارند. این دو موتور در هنگام برخاستن به سمت زمین هستند و نیروی لازم برای بلند شدن را ایجاد می‌کنند. زمانی که هواپیما از زمین برخاست، این دو موتور بصورت افقی تغییر وضعیت می‌دهند.

این هواپیما فعلا می‌تواند با هربار شارژ حدود ۱۶۰ کیلومتر را طی کند. صدای این هواپیما از یک جارو برقی کمتر است.

XS
SM
MD
LG