لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

بوئینگ و «پیشرفته‌ترین هلیکوپتر جهان»


در اس‌بی-۱ از چرخانه‌های خلافگرد برای تامین نیروی بَرآر و پایداری و یک پروانه در بخش انتهایی برای تامین نیروی لازم برای حرکت به سمت جلو، استفاده شده است
در اس‌بی-۱ از چرخانه‌های خلافگرد برای تامین نیروی بَرآر و پایداری و یک پروانه در بخش انتهایی برای تامین نیروی لازم برای حرکت به سمت جلو، استفاده شده است

شرکت بوئینگ در حال کار برای توسعه پیشرفته‌ترین هلیکوپتر جهان است. این محصول اس بی یک نام دارد و بصورت مشترک توسط بویینگ و سیکورسکی تولید می‌شود.

بالگرد جدید بوئینگ

در محصول جدید بوئینگ که برخی کارشناسان هوایی از آن به عنوان پیشرفته‌ترین هلیکوپتر جهان یاد کرده‌اند، از چرخانه‌های (روتورهای) خلافگرد برای تامین نیروی بَرآر و پایداری و یک پروانه در بخش انتهایی برای تامین نیروی لازم برای حرکت به سمت جلو، استفاده شده است.

با این سامانه این بالگرد دارای قدرت مانورپذیری بسیار بالایی است. این پرنده می‌تواند با سرعت ۴۶۰ کیلومتر درساعت پرواز کند که حدود ۵۰ درصد بیشتر از هلیکوپترهای امروزی است. برد عملیاتی آن هم از محصولات مشابه حدود دو برابر بیشتر است.

قرار است در موتور این محصول از جدیدترین نوع توربوماشین‌ها استفاده شود. این موتور خاص قرار است توسط جنرال الکتریک ساخته شود. در این موتور قدرت نسبت به مدل‌های قبلی حدود ۴۵ درصد افزایش یافته است.

البته طرح مشابه این پرنده پیشتر توسط روس‌ها و در بالگردهای شرکت کاموف استفاده شده بود.

ادامه بحران کرونا در شرکت‌های هوانوردی

کرونا سبب شده تقاضا برای تولید هواپیما کاهش یابد از طرفی بسیاری از سازندگان قطعات هواپیما هم خطوط تولید خود را تعطیل کرده‌اند شرکت بوئینگ و ایرباس هم برخی خطوط تولید خود را متوقف کرده‌اند شرکت‌های هوایی جهان هم در حال لغو سفارش‌های پیشین خرید خود هستند.

شرکت ایرباس از کاهش تولید ۳۵ درصدی هواپیماهایش در ماه گذشته میلادی خبر داده است. این شرکت در ماه فوریه ۵۵ و در ماه مارس ۳۶ فروند هواپیما تحویل داده است.

برخی رسانه‌ها از احتمال اخراج گسترده کارگران شرکت‌های سازنده هواپیما خبر داده‌اند. از جمله بوئینگ که گفته شده قصد تعدیل ۱۰ درصدی کارکنان خود را دارد.

شرکت بمباردیه هم برخی از خطوط تولید خود را در کانادا و ایرلند تعطیل کرده است.

فرودگاه‌ها خالی و هواپیماها زمین‌گیر شده‌اند
فرودگاه‌ها خالی و هواپیماها زمین‌گیر شده‌اند

اجازه صادرات موتور هواپیما به چین

دولت آمریکا بالاخره اجازه صادرات موتورهای ساخت شرکت‌های آمریکایی را برای هواپیمای جدید ساخت چین با نام کوماک سی ۹۱۹ صادر کرد. این مجوز به مدت چهار سال اعتبار خواهد داشت.

چینی‌ها متهم هستند کوماک سی ۹۱۹ را با دزدی اطلاعات از شرکت‌های غربی ساخته اند. این هواپیما قرار است رقیب ایرباس ۳۲۰ و بوئینگ ۷۳۷ شود.

این هواپیما با گنجایش ۱۶۸ مسافر و برد پروازی شش هزار کیلومتر، می‌تواند تمام شرکت‌های هواپیماسازی جهان را به چالش بکشد به‌ویژه که قیمت این هواپیما از تمام رقیبانش کمتر است.

جنگنده جدید ساب

شرکت ساب سوئد در حال توسعه جدیدترین نسخه جنگنده خود است. این جنگنده گریپن سری ئی نام دارد.

سوئد ۶۰ جنگنده و برزیل ۳۶ فروند از این هواپیما را سفارش داده‌اند. طراحی خاص این هواپیما اجازه مانورهای سریع را به آن می‌دهد از طرفی این جنگنده مجهز به نسل جدید تجهیزات جنگ الکترونیکی ساخت سوئد است.

این جنگنده رقیب اف ۱۸آمریکا ،میگ ۳۵ روسیه و جی ۱۰چین به‌شمار می‌رود. از این هواپیما هم می‌توان برای نبردهای هوایی و هم نبردهای هوا به زمین استفاده کرد.

جگنده‌های گریپن ارتش جمهوری چک
جگنده‌های گریپن ارتش جمهوری چک

لندن و پاریس تنها پروازهای اروپایی ایران‌ایر

به دلیل بحران کرونا پروازهای اروپایی خطوط هوایی ایران تنها محدود به پرواز ایران ایر به دو شهر پاریس و لندن شده است.

شرکت ایران ایر اعلام کرده «تنها دو پرواز لندن و پاریس در هفته از سوی این ایرلاین انجام می‌شود».

ارائه اظهارنامه برای این پروازها از سوی مسافران ضروری است. همچنین مسافران در هنگام پرواز چک شده و تا دو هفته قرنطینه می‌شوند.

شرکت‌های هوایی ایران به دلیل کرونا زیان شدیدی دیده‌اند.

مسعود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته است: «پروازهای داخلی با کاهش ۸۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شد. در سال گذشته در چنین روزهایی در اوج سفرهای هوایی قرار داشتیم و شرکت‌های هواپیمایی برای پروازهای فوق العاده برنامه‌ریزی می‌کردند، اما امسال شرایط کاملاً برعکس شده و شاهد کاهش شدید پروازهای داخلی و تقاضای مسافران برای انجام این پروازها هستیم و در این میان نیز پروازهای خارجی با محدودیت‌های بسیار آن هم در چندین مسیر محدود از سوی ایران‌ایر انجام می‌شود.»

بر اساس گزارش ایسنا پیش‌بینی می‌شود از زمان اعمال محدودیت‌ها به دلیل کرونا بیش از سه هزار میلیارد تومان به صنعت هوایی ایران زیان وارد شده باشد.

XS
SM
MD
LG