لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

پرواز هواپیمای مسافربری برقی


با اینکه همچنان سال‌ها مانده تا هواپیماهای برقی در ابعاد گسترده استفاده شوند اما یک هواپیما برقی مسافربری بالاخره توانست به پرواز درآید.

نخستین هواپیمای مسافربری برقی

شرکت MagniX توانسته است اولین پرواز سفری موفقیت‌آمیز با یک هواپیمای برقی را انجام دهد. این شرکت با همکاری آئروتک یک هواپیمای سسنا ۲۰۸ بی، را برقی کرده است. این هواپیمای برقی موفق شد حدود ۳۰ دقیقه پرواز کند و تا ارتفاع دو هزار و ۵۰۰ پایی از سطح زمین اوج بگیرد.

موتورهای این هواپیما به دلیل برقی بودن کاملا بی صدا کار می‌کنند و آرامش بیشتر هنگام پرواز از خصوصیت‌های اینگونه هواپیماها به‌شمار می‌رود.

مدیران شرکت سازنده امید دارند این هواپیما تا سال ۲۰۲۱ مجوزهای لازم را برای پرواز تجاری کسب کند.

این هواپیمای کوچک مسافری می‌تواند پنج مسافر را تا مسافت ۱۶۰ کیلومتر حمل کند.

مدیران شرکت سازنده می‌گویند هزینه تعمیراتی اینگونه هواپیماها حدود ۴۰ درصد کمتر از هواپیماهای دیگر است.

از طرفی این شرکت از هزینه کم برای شارژ این هواپیما خبر داده است؛ برای پرواز ۳۰ دقیقه‌ای با هواپیما عادی ۳۰۰ دلار هزینه سوخت نیاز است اما برای پرواز با این هواپیمای برقی تنها شش دلار هزینه شارژ برق می‌شود.

این شرکت امیدوار است با توجه به چنین موارد اقتصادی بتواند شرکت‌های مسافربری کوچک را به استفاده از چنین هواپیمایی برای مسافت‌های کوتاه تشویق کند.

با این وجود همچنان این هواپیماها مشکلات و مخالفان خود را دارند مهم‌ترین آن هزینه باتری و سنگینی آن است. این باتری‌ها خود پس از مدتی به زباله‌های خطرناکی تبدیل می‌شوند. برق تولیدی هم اکثرا توسط نیروگاه‌های حرارتی متکی به سوخت فسیلی تولید می‌شوند که بازده آن از موتورهای هواپیماها کمتر است.

بوئینگ ۷۳۷ مکس باز می‌گردد

در پی بیش از یک سال زمینگیری و با برطرف شدن مشکلات نرم‌افزاری و فنی در مدل ۷۳۷ مکس، این هواپیما آماده می‌شود تا دوباره به خطوط تجاری بازگردد.

شرکت ساوث وست ایرلاینز که از بزرگ‌ترین خطوط هوایی ارزان‌قیمت جهان است اعلام کرده در سه ماهه آخر سال میلادی جاری، ۷۳۷ مکس دوباره برای انجام عملیات‌های پروازی به این خط هوایی باز خواهد گشت و پس از ماه‌ها بالاخره این هواپیما از حالت زمینگیری خلاص می‌شود.

بر اثر زمینگر شدن ۷۳۷، بوئینگ در یک سال گذشته میلیارد‌ها دلار زیان دیده است. این زیان به دلیل کرونا شدت بیشتری هم یافته است.

امارات آماده بازگشت

شرکت هواپیمایی امارات اعلام کرده پس از چند ماه توقف بیشتر پروازها، بالاخره بخش زیادی از پروازهای ترانزیتی خود را فعال می‌کند. این شرکت بزرگ هوایی همچنین ۱۲ مقصد جدید پروازی را به برنامه‌های پروازی خود اضافه خواهد کرد.

البته این مسیرها در صورت بحرانی شدن وضعیتشان به دلیل کرونا، متوقف خواهند شد و این شرکت سعی می‌کند کنترل روی سلامتی مسافران خود داشته باشد.

در همین حال بیشتر خطوط هوایی جهان اعلام کرده‌اند احتمالا تا پایان سال جاری میلادی سیاست فاصله گذاری را ادامه خواهند داد.

به عنوان مثال شرکت دلتا اعلام کرده است برای جلوگیری از گسترش بیماری درون هواپیما همچنان تا ماه سپتامبر صندلی میانه مسافران را به فروش نخواهد رساند. از طرفی در بخش فرست کلاس هم پنجاه درصد بلیت‌ها را نمی‌فروشد.

بدهی خطوط هوایی در ایران به مردم

پس از اعتراض انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و برآورد ۴۰۰ میلیارد تومان بدهکاری شرکت‌ها، رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، این عدد را غیرمستند نامید.

به گزارش ایسنا آقای جعفرزاده با تکذیب این رقم گفته است «تاکنون بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان توسط شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی بدون کسر هزینه لغو سفر به مسافران بازگردانده‌ شده است.»

در همین حال مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز بعد از این اعتراض‌ها و دفاعیات، اظهار کرده: «بیش از ۹۵ درصد بهای بلیت هواپیما که مردم در ایام شیوع ویروس کرونا مسترد کرده‌اند به آن‌ها بازگردانده شده است. از میان ۱۷ ایرلاین داخلی تاکنون ۱۵ شرکت هواپیمایی بهای بلیت پروازهایی را که مردم در ایام شیوع ویروس کرونا مسترد کرده‌اند یا کنسل شده است بازگردانده‌اند و هیچ بدهی‌ای به مردم ندارند.»

با این وجود انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران اعلام کرده است « فقط در انجمن ما، حدود ۸۰۰ پرونده شکایت باز است که بیشتر آن‌ها به بدعهدی شرکت‌های هواپیمایی برمی‌گردد. البته هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی هم پرونده شکایتی و بدهکاری دارند.»

XS
SM
MD
LG