لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۰

وزیر دفاع اسرائیل: بشار اسد پیروز شده است


آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل
آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل

آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید که بشار اسد در جنگ داخلی سوریه «پیروز شده است».

لیبرمن این سخنان را سه‌شنبه یازدهم مهر در مصاحبه با وب‌سایت خبری اسرائیلی والانیوز به مناسبت سال نوی عبری و اعیاد پاییزه یهودیان بیان کرده‌است.

به گفته وی، «یک صف بین‌المللی از کشورهای غربی و حکومت‌های میانه‌روی سنی تشکیل شده تا مورد لطف بشار اسد قرار گیرند».

آویگدور لیبرمن افزود که «این بی‌سابقه است؛ بخاطر این که اسد پیروز شده، به ناگهان همه در صف ایستاده و می‌خواهند به او نزدیک شوند».

لیبرمن این را نیز گفت که اشتیاق همه برای ایستادن کنار اسد، درسی هم برای اسرائیل دارد که «باید در هر مقابله‌ای نه تنها قاطع باشد بلکه عزمش برای رسیدن به پیروزی به هر قیمتی برای همه روشن باشد تا دیگران بخواهند به اسرائیل نزدیک شوند».

سخنان وزیر دفاع اسرائیل در مورد «پیروزی» بشار اسد، اذعان تلویحی به ناکامی ارزیابی‌های چندساله مقامات ارشد این کشور در خصوص سرنوشت بشار اسد و حکومت او در دمشق است.

به نوشته رویترز، بلندپایگان اسرائیل از آغاز جنگ سوریه در ۲۰۱۱ تا نیمه ۲۰۱۵، پی در پی می‌گفتند نظر به اینکه حکومت بشار اسد کنترل بخش‌های زیادی از سوریه را از دست داده‌است، سرنگون خواهد شد.

ژنرال اهود باراک وزیر اسبق دفاع اسرائیل یکی از سیاستمداران این کشور بود که پیوسته «سقوط» بشار اسد را پیش‌بینی می‌کرد.

از سپتامبر ۲۰۱۵ (شهریور ۱۳۹۴) ورود روسیه به جنگ داخلی سوریه، در کنار یاری‌های نظامی ایران و حضور هزاران شبه نظامی حزب‌الله در جنگ، اوضاع جنگی را به سود بشار اسد و نظامیان او تغییر داد.

به گزارش رویترز، در حالی که اسرائیل در تلاش است تا واشینگتن و مسکو را متقاعد کند که حضور نظامی ایران در سوریه «خطری بزرگ‌تر از داعش» است، در میانه ناخشنودی اسرائیل، عملیات نظامی آمریکا در سوریه بر مقابله با داعش متمرکز شده‌است.

به گفته لیبرمن، کشورش در «جبهه شمالی (سوریه) با روس‌ها، ایرانی‌ها، ترک‌ها و حزب‌الله روبه‌رو است و این یک امر آسان در تعاملات روزانه نیست».

لیبرمن گفته‌است که اسرائیل موضع خود را در مورد «عاری شدن سوریه از حضور ایران و حزب‌الله برای آمریکا و روسیه روشن کرده» ولی «بر اساس خطوطی که خود تعیین کرده عمل می‌کند؛ وی افزوده که اسرائیل «اجازه تثبیت حضور ایران در سوریه را نمی‌دهد و نمی‌گذارد جنگ‌افزار دقیق در سوریه و لبنان باشد».

آویگدور لیبرمن در مصاحبه با والانیوز افزود که نظر به پیروزی بشار اسد، آمریکا باید «نقش فعال‌تری» در سوریه و اصولاً در خاورمیانه در برابر «محور ایران و حزب‌الله» ایفاء کند.

وزیر دفاع اسرائیل گفت، «درک می‌کنیم که آمریکا با چالش‌های زیادی روبه‌رو است و نیروی نظامی یک ابرقدرت نیز محدودیت خود را دارد».

لیبرمن اضافه کرد که «می‌کوشیم به‌روی پای خود بایستیم» اما «گرایش معمولاً این است که هر چه آمریکا فعال‌تر باشد، برای اسرائیل بهتر است».

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در ماه‌های اخیر در دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در تلاش بوده‌است تا نیروهای ایرانی و حزب‌الله را از مرزهای سوریه با اسرائیل دور نگاه دارد.

به گزارش رویترز، اسرائیل افزون بر هشدارهایی که می‌دهد، به اقدام عملی نیز پرداخته‌است؛ یک‌رشته بمباران‌های هوایی هفته‌ها و ماه‌های گذشته در سوریه به اسرائیل نسبت داده شده‌است؛ اسرائیل مواردی از این عملیات را به طور تلویحی تأیید کرده‌است.

اعلام پیروزی بشار اسد در جنگ سوریه از زبان وزیر دفاع اسرائیل در حالی است که ماه گذشته همزمان حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان پیروزی حکومت دمشق را اعلام کرد و روسیه نیز از کنترل ۸۵ درصد از خاک سوریه از سوی نیروهای حکومت اسد خبر داد.

بشار اسد به تازگی در نامه‌های جداگانه برای آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و حسن نصرالله پیروزی حکومت خود در جنگ سوریه را به آنها نیز شادباش گفت.

XS
SM
MD
LG