لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

وزارت خزانه‌داری آمریکا با تحریم‌های جدید «ظرفیت صادرات نفت» ایران را کاهش خواهد داد


جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا
جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا

وزیر خزانه‌داری آمریکا خبر داد که ایالات متحده در روزهای آینده قصد دارد تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کند که می‌تواند منجر به کاهش ظرفیت صادرات نفت ایران شود.

به گزارش رویترز، جنت یلن، روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ماه در حاشیه نشست بهاری مشترک «صندوق بین‌المللی پول» و «بانک جهانی» در واشینگتن تاکید کرد که این تحریم‌ها در واکنش به حملات پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل اعمال خواهد شد.

خانم یلن توضیحات بیشتری درباره این ابزارهای تحریمی نداد اما گفت اما در بحث‌هایی که داشتم، همه گزینه‌ها برای «ایجاد اختلال در تأمین مالی تروریسم ایران» روی میز قرار دارد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا در ادامه گفت که وزارت خزانه داری و وزارت امور خارجه ایالات متحده پیشتر اقداماتی برای مهار رفتار «بی ثبات کننده» جمهوری اسلامی از طریق کاهش توانایی تهران در صادرات نفت انجام داده‌اند.

او افزود: «بدیهی است که ایران همچنان به صادرات نفت خود ادامه می‌دهد اما ممکن است به زودی اقدامات بیشتری در این زمینه انجام دهیم.»

پیش‌تر وبسایت اکسیوس و روزنامه واشینگتن‌پست نوشته بودند دولت جو بایدن در حال آماده کردن بسته تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حمله موشکی و پهپادی یک‌شنبه شب آن به اسرائیل است.

بر اساس این گزارش‌ها که روز سه‌شنبه منتشر شدند، وزیر خزانه‌داری آمریکا با تأکید بر اعمال مجازات‌های اقتصادی در واکنش به حمله بی‌سابقه ایران به اسرائیل، در حال آماده کردن تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی است.

به نوشته اکسیوس، خانم یلن در نشست‌های این هفته صندوق بین‌المللی پول از همتایان خود در کشورهای دیگر می‌خواهد تا با آمریکا در برقراری تحریم‌های جدید علیه ایران هماهنگ شوند.

نشست صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه در مقر این نهاد مالی مهم در واشینگتن آغاز شد و خانم یلن در آن سخنرانی خواهد کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه گفته بود که گروه هفت کشور صنعتی در حال بررسی تحریم‌ها با هدف منزوی‌تر کردن ایران در سطح بین‌المللی و افزایش فشار اقتصادی بر تهران است.

به نوشته اکسیوس، تحریم‌های جدید حاوی این پیام است که «بیش از یک راه برای آسیب زدن» به حکومت جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

ییسرائل کاتس وزیر خارجه اسرائیل روز سه‌شنبه در پستی در شبکه ایکس نوشت که او سکان‌دار کارزار سیاسی تهاجمی علیه جمهوری اسلامی پس از حمله نظامی ایران به اسرائیل است تا کشورها را با برقراری تحریم‌های اقتصادی علیه تهران و تروریستی نامیدن سپاه پاسداران همراه کند.

او افزود که در راستای این هدف، نامه‌هایی برای ۳۲ کشور فرستاده و با همتایان خود از ده‌ها کشور و مقامات نهادهای جهانی گفتگو کرده است.

با این حال، به نوشته واشینگتن پست، گزینه‌ها برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران، که در حال حاضر هدف بیشترین تحریم‌ها در سطح بین‌المللی قرار گرفته، به طرز معناداری «محدود» است.

به نوشته این روزنامه، دستیاران جو بایدن در حالی آماده وارد کردن ضربات اقتصادی تازه به تهران هستند که کارشناسان معتقدند عملی کردن این تحریم‌ها، موجب افزایش بهای نفت خواهد شد و بر خصومت بیشتر با چین دامن خواهد زد.

واشینگتن‌پست افزوده است: یکی از گزینه‌های باقی‌مانده، تشدید تحریم‌ها علیه شرکت‌های چینی است که مقادیر زیادی نفت خام از ایران وارد می‌کنند و پول آن عملا راه تنفس مالی برای جمهوری اسلامی فراهم کرده است.

احتمال وضع تحریم‌های بیشتر علیه شرکت‌های چینی یا علیه مراودات بانک‌های چینی با ایران در حالی است که جنت یلن به تازگی از سفر چین بازگشته است. سفر او و سایر مقامات آمریکایی در دوره اخیر به چین با هدف تثبیت روابط واشینگتن با پکن انجام شده بود.

به نوشته واشینگتن‌پست، آمریکا «به صراحت» اعلام کرده که در هیچ حمله نظامی احتمالی اسرائیل علیه ایران در واکنش به حملات بی‌سابقه یکشنبه‌شب آن به اسرائیل، شرکت نخواهد کرد.

کابینه جنگی اسرائیل روز دوشنبه برای بررسی واکنش احتمالی این کشور در قبال ایران تشکیل جلسه داد و همزمان با آن، هرتسی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفت کشورش به حملات گسترده موشکی و پهپادی ایران واکنش نشان خواهد داد.

اسرائیل با همکاری کشورهای متحد، شامل آمریکا، بریتانیا و فرانسه و همچنین با مشارکت فعال اردن و کمک اطلاعاتی عربستان و امارات، ۹۹ درصد از موشک‌های شلیک‌شده از سوی ایران را مهار کرد و تمامی پهپادهای ایران نیز وارد حریم اسرائیل نشد و در میانه راه توسط اسرائیل، اردن، آمریکا و دیگر کشورها ساقط شدند.

با استفاده از گزارش‌های اکسیوس، واشینگتن پست و رادیو فردا؛ ف.ر، س.ب/ب.ب، ع.م
XS
SM
MD
LG