لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۷

آیت‌الله جوادی آملی: ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهند ریخت


ایت‌الله جوادی آملی در دیدار با وزیر کار ایران به وی گفته که «بسیاری از کشور فرار کردند یا جای فرار خود را فراهم آوردند اما ما جای فرار نداریم».
ایت‌الله جوادی آملی در دیدار با وزیر کار ایران به وی گفته که «بسیاری از کشور فرار کردند یا جای فرار خود را فراهم آوردند اما ما جای فرار نداریم».

آیت‌الله جوادی آملی، مرجع تقلید شیعه، با اشاره به مشکلات اقتصادی مسئولان کشور را «بی‌عرضه» نامید و خطاب به مقامات جمهوری اسلامی گفت که اگر مردم «قیام کنند همه ما را به دریا خواهند ریخت».

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت که مسائلی مانند دو تابعیتی بودن برخی مسئولان و «پر کردن جیب برخی افراد تحمل نمی‌شود» و اگر مردم به دلیل این «مسائل نامطلوب» شورش کنند«همه را می‌شورند و کنار می‌گذارند».

این مرجع تقلید شیعه تاکید کرد که اگر «ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت».

او اضافه کرد: «البته بسیاری از کشور فرار کردند یا جای فرار خود را فراهم آوردند اما ما جای فرار نداریم».

آقای جوادی آملی همچنین گفت که «بی‌عدالتی‌ها و بی‌عرضگی‌های برخی مسئولان قابل تحمل نیست».

آی‌ الله جوادی آملی از چهره‌های شاخص جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است که در سال‌های گذشته همواره مواضعش نزدیک به اصول‌گرایان و حامیان رهبر جمهوری اسلامی بوده است.

پیش از این نیز برخی از چهره‌های سیاسی در ایران درباره تکرار اعتراض‌هایی شبیه به اعتراض‌های دی ماه سال گذشته هشدار داده‌اند. از جمله حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور که اذعان داشته این اعتراض‌ها«عبور از همه جریان‌های سیاسی کشور بود».

اعتراض‌های سراسری دی‌ماه در بیش از ۱۰۰ شهر ایران اگرچه از شعار علیه حسن روحانی در تجمع هفتم دی ماه در مشهد آغاز شد، اما از همان روز برخی معترضان شعارهایی را علیه همه مقام‌های جمهوری اسلامی سر دادند و در روزهای بعد نیز تعدادی از معترضان در شعارهای خود خواستار تغییر حکومت شدند.

در این میان شعار معترضان با عنوان «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا دیگه تمومه ماجرا»، از جمله شعارهایی بود که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای یافت.

در حالی که رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکانش دلیل این اعتراض‌ها را موضوعات اقتصادی دانسته‌اند، رئیس‌جمهور ایران اعلام کرده که این معترضان خواسته‌های سیاسی و اجتماعی نیز داشته‌اند.

آیت‌الله بیات زنجانی: اعتراضات دی ماه تاحدی نتیجه نادیده گرفتن جوانان بود

در همین حال آیت الله بیات زنجانی، مرجع تقلید شیعه، روز جمعه هفتم اردیبهشت دردیدار با معاون وزیر ورزش و جوانان گفت که بخشی از اعتراضات اخیر «ناشی از نادیده گرفتن مطالبات جوانان بود».

او اضافه کرد: «ما با دغدغه‌ جوانان چگونه رفتار کرده‌ایم؟ پاسخ مناسب داده‌ایم؟ اگر از من سؤال کنید پاسخ خواهم داد، خیر! رفع دغدغه که نکرده‌ایم هیچ، هر روز هم به دغدغه‌هایشان افزوده‌ایم».

این مرجع تقلید نزدیک به چهره‌های اصلاح‌طلب درایران درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها نیز گفت که ورزشگاه هم بخشی از جامعه است و نمی توان گفت زنان درخیابان راه نروند چون بسترهای فرهنگی مناسبی ندارد».

وی اضافه کرد: «این وظیفه ماست که این بسترها را اصلاح کنیم و الا با اینجا نرو و آنجا نرو موضوعی حل نمی‌شود».

سخنان این مرجع تقلید شیعه درحالی بیان شده که شورای فرهنگی، اجتماعی زنان در آذرماه پارسال به دلیل مخالفت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه، با حضور زنان در ورزشگاه‌ها، تصویب مصوبه در این زمینه را «غیرضروری» دانسته و این موضوع را از دستور کار خود خارج کرده بود.

قبل از آن نیز محمود احمدی‌نژاد در دوره اول ریاست‌جمهوری خود در نامه‌ای به سازمان تربیت بدنی خواستار تسهیل حضور زنان در استادیوم‌ها شده بود اما پس از مخالفت تعدادی از مراجع تقلید شیعه این دستور مسکوت ماند.

XS
SM
MD
LG