لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۷

پرسش جهرمی جنجال‌ساز شد؛‌ اگر «امام حسین» الان بود «اینترنت قطع می‌شد»


وزیر ارتباطات ایران از معدود مقام‌های دولت روحانی است که در توئیتر حضوری فعال دارد.
وزیر ارتباطات ایران از معدود مقام‌های دولت روحانی است که در توئیتر حضوری فعال دارد.

پرسش توئیتری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران منجر به شبیه‌سازی تاریخی بین حکومت جمهوری اسلامی و حکومت‌های صدراسلام و طرح انتقادات گسترده از سوی کاربران شد.

محمدجواد آذری‌جهرمی در توئیتی که روز شنبه هشتم مرداد منتشر کرد، با اشاره به «عاشورا» پرسید که اگر امام سوم شیعیان «در این زمان بود چه می‌کرد؟»

او که از معدود مقام‌های دولت روحانی است که در توئیتر حضوری فعال دارد، پیش از این نیز پرسش‌هایی درباره وضعیت سیاسی و اجتماعی طرح کرده بود که اغلب بازتاب‌ها معطوف به رویکردهای شخص او و سیاست‌هایش در وزارت ارتباطات بود ولی پرسش توئیتری روز شنبه او، پاسخ‌ها را متوجه کلیت جمهوری اسلامی کرد.

در همین زمینه، کاربری خطاب به جهرمی نوشت: «امام حسین را نمی‌دونم اما اگه نظام اموی بود، قطعا اینترنت را قطع می‌کرد تا کسی نفهمه کربلا چه خبره».

اشاره این کاربر به اعتراض‌های آبان ۹۸ بود که پس از بروز درگیری معترضان با ماموران امنیتی، حکومت ایران برای جلوگیری از اطلاع‌رسانی درباره سرکوب معترضان اقدام به قطع کامل اینترنت کرد.

شبیه این پاسخ در بسیاری از توئیت‌ها بازتاب یافته است و برخی کاربران با اشاره به روایت‌های تاریخی درباره عاشورا، قطع اینترنت توسط حکومت را با «قطع آب» توسط سپاهیان یزد مقایسه کرده بودند.

با این حال کاربرانی هم بودند که این مقایسه‌های تاریخی را نادرست دانستند و رفتار یزد در مقابل بازماندگان ماجرای عاشورا را بهتر از رفتار جمهوری اسلامی در مقابل منتقدان خود توصیف کرده‌اند، از جمله کاربری با اشاره به این مقایسه‌ها نوشت که «یزید حتی خطبه‌های زینب رو قطع نکرد».

برخی دیگر از کاربران با اشاره به رفتارهای حکومت ایران با منتقدان سیاسی و همچنین صدور احکام اعدام برای مخالفان، اشاره کرده‌اند که اگر امام سوم شیعیان اکنون حضور داشت، با دستور حکومت در زندان یا بازداشت خانگی بود و کاربران توئیتر باید هشتگ می‌زدند که او را «اعدام نکنید».

برخی کاربران هم با کنایه نوشته‌اند که اگر «امام حسین» اکنون حضور داشت، علیه حکومت قیام می‌کرد و بعد به عنوان «اغتشاشگر» در تلویزیون اعتراف اجباری می‌کرد و می‌گفت این کارها زیر سر آمریکا بوده است.

در بسیاری از پاسخ‌های دیگر، کاربران توئیتر با شبیه‌سازی رفتارهای جمهوری اسلامی، تلاش کرده‌اند تصویری از چهل سال حکومت خمینی و خامنه‌ای ارائه دهند.

در این میان، کاربران حامی رهبر جمهوری اسلامی که منتقد سیاست‌های دولت روحانی و از جمله وزیر ارتباطات هستند هم به این پرسش واکنش نشان دادند، از جمله کاربری در یک شبیه‌سازی تاریخی نوشت که اگر امام سوم شیعیان اکنون بود، «شاید کل هیات دولت ما تو سپاه یزید بودن».

حمید رسایی، نماینده پیشین مجلس که از جمله منتقدان دولت روحانی است نیز در توئیتی با اشاره به پرسش وزیر ارتباطات، او را متهم کرد که به درخواست رهبر جمهوری اسلامی برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات بی‌توجه بوده و فضای مجازی را رها کرده است.

جمهوری اسلامی سال‌هاست که به دلایل اغلب امنیتی درصدد عملی کردن طرحی برای جدا کردن اینترنت داخلی (اینترانت) از اینترنت جهانی است.

این طرح که از سال ۸۴ با عنوان «اینترنت ملی» کلید خورد، در سال‌های اخیر به «شبکه ملی اطلاعات» مشهور شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اردیبهشت امسال برآورد کرد که تا سال گذشته مجموعا حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان صرف ایجاد اینترنت ملی شده است.

شبیه‌سازی حکومت جمهوری اسلامی با حکومت‌های صدر اسلام که توام با نیش و کنایه‌های سیاسی است، از جمله سوژه‌های معمول سیاسی و رسانه‌ای در ایران است. این شیوه همواره مورد توجه رهبر جمهوری اسلامی نیز بوده است.

علی خامنه‌ای بارها حکومت جمهوری اسلامی را شبیه حکومت پیامبر اسلام یا حکومت امام اول شیعیان دانسته است و در سیاست خارجی هم از تعابیری چون «عاشورا» یا «صلح حسنی» برای توصیف دیپلماسی جمهوری اسلامی استفاده کرده است.

با این حال در تازه‌ترین نمونه این شبیه‌سازی، حکومت جمهوری اسلامی بیش از هر حکومت دیگر با حکومت امویان و دوران یزید مقایسه شده است که در ادبیات و آموز‌ه‌های مذهب شیعه به عنوان «نماد ظلم» و «خونریزی» شهرت یافته‌اند.

XS
SM
MD
LG