لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۸

دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان روز یکشنبه از ایران خارج می‌شوند


سفارت جمهوری آذربایجان در تهران
سفارت جمهوری آذربایجان در تهران

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان شامگاه شنبه ۸ بهمن ماه اعلام کرد که کادر دیپلماتیک این کشور به همراه خانواده‌هایشان تا ۲۴ ساعت آینده از ایران خارج خواهند شد.

جمهوری آذربایجان بر «تروریستی بودن» تهاجم مسلحانه به سفارتش در صبح روز جمعه تاکید دارد؛ حمله‌ای که منجر به کشته شدن یک کادر حفاظت سفارت و زخمی شدن دو افسر امنیتی دیگر شد.

عصر روز جمعه جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در گفت‌و‌گوی تلفنی با همتای ایرانی خود اعلام کرد «فرد مهاجم و سازمان‌دهندگان این حمله تروریستی» باید افشا و محاکمه شوند.

با این‌حال، روایت وزارت خارجه ایران از گفت‌و‌گوی تلفنی یاد شده در تضاد فاحش با گزارشی است که وزارت خارجه جمهوری آذربایجان منتشر کرده و مدعی شده است آقای بایراموف در این گفت‌و‌گو از هم‌دردی ایران اظهار «قدردانی» کرده و از هماهنگی نهادهای امنیتی و قضایی دو کشور برای روشن شدن ابعاد حادثه استقبال کرده است.

این ادعا در حالی است که در پی گفت‌وگوی تلفنی یاد شده، حسین امیرعبداللهیان در یک نشست خبری، دوباره اظهار اطمینان کرد که تهاجم مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران «سازمان‌دهی نشده بوده و تروریستی نیست».

تصمیم دولت باکو به تخلیه سفارت باکو در تهران در حالی است که سایت ریاست جمهوری ایران با انتشار بیانیه‌ای در شامگاه شنبه ۸ بهمن‌ماه از گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهوری دو کشور خبر داده و مدعی شده است الهام علی‌یف گفته است «این یک جنایت غیرمنتظره بود، ولی همکاری دو کشور در این زمینه باید چنان باشد که کسی به بهانه چنین حوادثی فرصت اخلال در روابط دوستانه دو کشور را پیدا نکند».

این در حالی است که سایت ریاست‌جمهوری آذربایجان از این گفت‌وگو روایت بسیار متفاوتی منتشر کرده و نوشته است آقای علی‌یف بر «تروریستی» بودن این تهاجم تاکید و به شدت انتقاد کرده و درخواست بررسی همه‌جانبه و محاکمه «جنایتکاران» دخیل در این تهاجم تروریستی کرده است.

بیانیه‌های وزارت خارجه و ریاست‌جمهوری آذربایجان تلویحا بر احتمال اینکه حمله تروریستی یاد شده سازمان‌دهی شده باشد، تاکید دارد، اما مقامات ایران کماکان اصرار دارند که این تهاجم در زمینه «ناموسی و شخصی» بوده است.

اظهارات همدردی گسترده با آذربایجان توسط کشورهای خارجی نیز نشان می‌دهد که اغلب آنها از این حادثه به عنوان «حمله تروریستی» یاد کرده‌اند.

دولت باکو روز جمعه تاکید کرد که چند بار به ضعف در تامین امنیت سفارت اشاره کرده، اما ایران از این امر غفلت کرده است. یک مقام امنیتی آذربایجان نیز گفته است این پنجمین حمله به سفارت طی دو سال گذشته است.

پلیس تهران در مورد زمانی که نیروهایش بعد از این حادثه به محل رسیده‌اند، گزارشی نداده است، اما ویدیوهای منتشر شده توسط دولت آذربایجان از دوربین‌های مداربسته سفارت نشان می‌دهد که فرد مهاجم با کوبیدن خودرو شخصی به خودرو سفارت در مقابل درب ساختمان و با تکان دادن دست به پلیس ایرانی مقابل ساختمان سفارت، با کلاشنیکف وارد سفارت شده و برای دقایقی با افسران امنیتی جمهوری آذربایجان درگیر می‌شود. همچنین ویدیویی از بازگشت او به خودرو، برداشتن پتک و تلاش برای شکستن در سفارت، همچنین روشن کردن کوکتل مولوتوف برای به آتش کشیدن ساختمان منتشر شده، در حالی که در این زمان طولانی خبری از نیروهای پلیس ایران نیست.

با استفاده از گزارش‌های وبسایت‌های ریاست‌جمهوری آذربایجان و ایران، خبرگزاری آپا و رادیو فردا؛ د.خ/ک.ر

XS
SM
MD
LG