لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۱

جمهوری آذربایجان اجساد ۲۹ سرباز ارمنی را تحویل داد


ناگورنو-قره‌باغ؛ تصویر یکی از نیروهای ارمنی که زخمی شده در حال درمان
ناگورنو-قره‌باغ؛ تصویر یکی از نیروهای ارمنی که زخمی شده در حال درمان

همزمان با تداوم نبردها در ناحیه مورد اختلاف ناگورنو- قره‌باغ و افزایش تلفات درگیری ها، روز پنجشنبه هشتم آبان جمهوری آذربایجان اجساد ۲۹ سرباز ارمنستان را به آن کشور تحویل داد.

به گزارش رادیو ارپای آزاد/رادیو آزادی، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان گفت تحویل اجساد «از طریق میانجی‌گری روسیه و با مشارکت نمایندگان سازمان امنیت و همکاری اروپا و کمیته بین المللی صلیب سرخ انجام شده است.»

به گفته او، در نتیجه اقدامات کمیته بین المللی صلیب سرخ یک اسیر غیرنظامی ارمنی نیز به این کشور بازگردانده شده است.

سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان باری دیگر بر آمادگی این کشور برای تحویل دادن جنازه سربازان آذربایجان و دادن اطلاعات مربوط به اسرای آن کشور با هدف آزادی آنها در آینده تاکید کرد.

یکی از مشاوران الهام علی‌یف، رییس جمهور آذربایجان نیز گفت تحویل اجساد سربازان ارمنستان به ابتکار باکو و با کمک دولت روسیه انجام شده است. او از کمک‌های وزیر دفاع روسیه در این زمینه قدردانی کرد.

تحویل اجساد در آستانه ملاقات وزرای خارجه دو کشور با نمایندگان شورای مینسک در شهر ژنو صورت گرفت. شورای مینسک متشکل از فرانسه، روسیه و آمریکا در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپا مسئول میانجیگری در بحران ناحیه ناگورنو- قره‌باغ است.

شورای مینسک اعلام کرده که هدف از این مذاکرات بررسی یک توافق برای پایان دادن به درگیری‌ها و برداشتن گام‌های ضروری برای دستیابی به یک راه‌حل صلح‌آمیز برای بحران ناگورنو- قره‌باع است.

همزمان وزارت دفاع دولت محلی ناگورنو- قره‌باغ روز پنجشنبه اعلام کرد که با کشته شدن ۵۱ نفر دیگر از نیروهای مسلح ارامنه تعداد تلفات آنها از زمان شروع درگیری‌ها در ۲۷ سپتامبر به هزار و ۱۱۹ نفر رسیده است.

وزارت دفاع ناگورنو- قره‌باغ همچنین اعلام کرد که توپ‌باران مناطق مسکونی این ناحیه توسط نیروهای آذربایجان در شب گذشته ادامه یافت. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز در مقابل گفت نیروهای این کشور در منطقه گورانبوی، واقع در شمال ناگورنو- قره‌باغ مورد حمله قرار گرفته اند.

مقامات ناحیه ناگورنو- قره‌باغ درعین حال گفتند که نیروهای جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه به مدت چند ساعت با موشک به استپاناکرت، بزرگترین شهر این ناحیه حمله کرده‌اند و در جریان این حملات که شدیدترین مورد از زمان شروع درگیری‌ها بوده چندین غیرنظامی مجروح شده‌اند.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکنون بارها طرف مقابل را به حمله به اهداف غیرنظامی متهم کرده‌اند.

طی هفته‌های اخیر با وجود دو توافق آتش‌بس با میانجیگری دولت روسیه و آتش‌بسی که روز یکشنبه پس از دیدار وزرای خارجه دو کشور با مایک پومپئو در شهر واشینگتن اعلام شد درگیری‌ها ادامه پیدا کرده است.

در این مدت علاوه بر روسیه و آمریکا، اتحادیه اروپا نیز خواهان توقف بلادرنگ درگیری‌ها شده است.

یکی از نگرانی‌های قدرت‌های جهانی گسترش دامنه این درگیری‌ها و احتمال دخالت ترکیه، حامی اصلی جمهوری آذربایجان و یا روسیه در این بحران است که با ارمنستان پیمان امنیتی مشترک دارد.

XS
SM
MD
LG