لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۹

جمهوری آذربایجان ذخایر جدید نفتی در دریای خزر کشف کرد


آذربایجان با کمک ده‌ها شرکت خارجی منابع نفت‌وگاز خود را در دریای خزر توسعه داده است.
آذربایجان با کمک ده‌ها شرکت خارجی منابع نفت‌وگاز خود را در دریای خزر توسعه داده است.

شرکت ملی نفت آذربایجان، سوکار، با همکاری شرکت «اکوینور» نروژ (استات اویل سابق)، موفق شده است که ذخایر جدیدی در دریای خزر کشف کند.

شرکت سوکار روز پنج‌شنبه ۲۹ اسفند با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود نوشت، مطالعات مشترک با اکوینور وجود ۶۰ میلیون تن (۴۳۰ میلیون بشکه) نفت قابل استخراج در میدان قره‌باغ را ثابت کرد.

میدان قره‌باغ قبلا توسط شرکت سوکار کشف شده بود اما ذخایر آن دقیقا معلوم نبود و اکنون عملیات لرزه‌نگاری سه‌بعدی، حفر چاه و دیگر مطالعات با کمک شرکت نروژی میزان ذخایر آن را مشخص کرده است.

ابراهیم احمداف، سخنگوی سوکار، در این زمینه به رادیو فردا گفت کشف این میزان از نفت حداقل برای حفظ سطح تولید کشور در بلندمدت کمک خواهد کرد.

مهم‌ترین میادین نفتی آذربایجان شامل آذری، چراغ و گونشلی سال‌هاست که تولید نفت انجام می‌دهند و به نیمه دوم عمر خود رسیده و تولید آنها چند سالی است که در حال کاهش است.

آذربایجان با تولید نفت از میدان قره‌باغ می‌تواند این کاهش را جبران کند.

به گفته آقای احمداف، در حال حاضر تقریبا کل نفت‌وگاز تولیدی آذربایجان از دریای خزر به‌دست می‌اید.

او اظهار داشت: «پارسال بیش از ۳۷ میلیون تن نفت (حدود ۷۵۰ هزار بشکه در روز) و ۲۴ میلیارد متر مکعب گاز تولید شد».

سال ۲۰۱۸ تولید نفت آذربایجان بیش از ۳۹ میلیون تن بود که نشان می‌دهد تولید این کشور رو به کاهش است و سوکار امیدوار است میدان قره‌باغ مانع این کاهش شود.

قره‌باغ اولین میدان نفتی است که بعد از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، در جمهوری آذربایجان کشف شد و ذخایر آن ثابت می‌شود. همه میادین جدیدی که بعد از فروپاشی شوروی در آذربایجان کشف شده‌اند، حاوی ذخایر گاز هستند.

آذربایجان با کمک ده‌ها شرکت خارجی، خصوصا «بی‌پی» بریتانیا منابع نفت‌وگاز خود را در دریای خزر توسعه داده است و اکنون به تنهایی بیش از مجموعه بقیه کشورهای ساحلی، از دریای خزر نفت و پنج برابر آنها گاز تولید می‌کند.

هیچ کدام از میادین توسعه یافته جمهوری آذربایجان در آب‌های محل مناقشه بین کشورهای ساحلی خزر نیستند.

آذربایجان حدود ۲۰ سال پیش یک میدان با نام «آلو شرقی» يا آنچه که در ايران «البرز» نامیده می‌شود، در آب‌های مورد مناقشه با ایران کشف کرد، اما مطالعه و توسعه آن به خاطر حل نشدن رژیم حقوقی دریای خزر مسکوت مانده و دقیقا معلوم نیست این میدان حاوی چه مقدار نفت یا گاز است و دو کشور در آینده چه توافقی برای مطالعه و توسعه آن خواهند کرد.

آذربایجان همچنین دو میدان گازی در آب‌های مورد مناقشه با ترکمنستان دارد و طی سال‌های گذشته مذاکراتی برای توسعه مشترک آنها آغاز شده است.

ایران تنها کشور ساحلی است که تاکنون موفق به تولید هیچ نفت یا گازی از دریای خزر نشده است.

بعد از آذربایجان، قزاقستان بیشترین حجم تولید منابع نفتی و گازی در دریای خزر را دارد.

طی سال‌های گذشته، قزاقستان نیز موفق شد که میدان کاشاغان، بزرگترین پروژه نفتی دریای خزر با سرمایه ۵۵ میلیارد دلار را به کمک شرکت‌های اروپایی و آمریکایی توسعه دهد و در ماه‌های گذشته نیز ظرفیت تولید روزانه آن را به ۴۰۰ هزار بشکه در روز برساند.

XS
SM
MD
LG