لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۶

سفارت جمهوری آذربایجان در تهران تعطیل شد؛ «شواهد کافی از تروریستی بودن تهاجم داریم»


نیروی انتظامی برای مقابله با حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان با تاخیر زیاد در صحنه حاضر شد
نیروی انتظامی برای مقابله با حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان با تاخیر زیاد در صحنه حاضر شد

معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با اعلام «توقف کامل» فعالیت سفارت این کشور در تهران اعلام کرد به رغم تلاش مقامات جمهوری اسلامی برای «انحراف اذهان عمومی»، اسناد و شواهد کافی مبنی بر تروریستی بودن این حادثه را در اختیار داریم.

خلف خلف‌اف همزمان با ورود دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان به باکو در شامگاه یکشنبه ۹ بهمن اعلام کرد از ایران انتظار داریم این حادثه تروریستی را به‌صورت شفاف بررسی کرده و «سازمان‌دهندگان» این عملیات تروریستی را معرفی و در دادگاهی عادلانه و شفاف محاکمه کند.

او توضیح بیشتری درباره اسناد و شواهد یاد شده نداد.

دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان دو روز بعد از حمله مسلحانه به سفارت این کشور در تهران که منجر به کشته شدن یک کادر حفاظت سفارت شد، ایران را ترک کرده و وارد باکو شدند.

همزمان با ورود کادر دیپلماتیک جمهوری آذربایجان به باکو، خبرگزاری ایسنا از قول «یک منبع آگاه در وزارت خارجه ایران» که نامی از او نبرد، گزارش داد که فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران با حضور تعدادی دیپلمات و کارکنان این سفارت کماکان ادامه خواهد داشت.

اما آقای خلف‌اف اعلام کرد که فعالیت سفارت در تهران «به‌صورت کامل» متوقف شده و تنها کنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز فعال خواهد بود.

او همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت فعالیت سفارت ایران در باکو گفت که جمهوری اسلامی درباره ادامه یا توقف فعالیت سفارتش در جمهوری آذربایجان اطلاعی نداده است.

آقای خلف‎‌اف تاکید کرد عملیات تروریستی علیه سفارت این کشور در تهران «ضربه‌ای جدی» به روابط دو کشور بود: «مقامات جمهوری اسلامی تلاش دارند برای انحراف افکار عمومی این حمله تروریستی را حادثه‌ای با انگیزه شخصی معرفی کنند، اما ما شواهد و اسناد کافی داریم و باید افرادی که در سفارش‌ و سازمان‌د‌هی این حمله تروریستی دست داشتند، معرفی و محاکمه شوند».

او گفت جمهوری آذربایجان در واکنش به این عمل تروریستی از سازوکارهای بین‌المللی نیز استفاده خواهد کرد: «رئیس‌جمهور آذربایجان تصمیم به تخلیه سفارت گرفت. این تصمیم سختی بود، اما انجام شد. چون ما دیگر اعتماد و اطمینانی نسبت به تعهد ایران برای حفاظت از کادر دیپلماتیک نداریم. ما بارها به ایران اعلام کرده بودیم که تهدیدهایی علیه کادر دیپلماتیک جمهوری آذربایجان در تهران وجود دارد، اما اقدامی نکردند».

پیشتر یک مقام امنیتی جمهوری آذربایجان به خبرگزاری «رپورت» این کشور گفته بود حمله صبح روز شنبه، پنجمین تهاجم به سفارت باکو در تهران طی دو سال گذشته بود.

تصمیم دولت باکو به توقف فعالیت سفارتش در تهران در حالی است که سایت ریاست‌جمهوری ایران با انتشار بیانیه‌ای در شامگاه هشتم بهمن‌ از گفت‌وگوی تلفنی رؤسای‌جمهوری دو کشور خبر داد و مدعی شد الهام علی‌اف گفته است: «این یک جنایت غیرمنتظره بود، ولی همکاری دو کشور در این زمینه باید چنان باشد که کسی به بهانه چنین حوادثی فرصت اخلال در روابط دوستانه دو کشور را پیدا نکند».

این در حالی است که سایت ریاست‌جمهوری آذربایجان از این گفت‌وگو روایت بسیار متفاوتی منتشر کرده و نوشته است آقای علی‌اف بر «تروریستی» بودن این تهاجم تاکید کرده و خواستار بررسی همه‌جانبه و محاکمه «جنایتکاران دخیل در این تهاجم تروریستی» شده است.

اظهارات همدردی گسترده با جمهوری آذربایجان توسط کشورهای خارجی نیز نشان می‌دهد که اغلب آن‌ها از این حادثه به عنوان «حمله تروریستی» یاد کرده‌اند.

پلیس تهران در مورد زمانی که نیروهایش بعد از این حادثه به محل رسیده‌اند، گزارشی نداده است، اما ویدئوهای منتشر شده توسط دولت آذربایجان از دوربین‌های مداربسته سفارت نشان می‌دهد که فرد مهاجم با کوبیدن خودرو شخصی به خودرو سفارت در مقابل در ساختمان و با تکان دادن دست به پلیس ایرانی مقابل ساختمان سفارت، با کلاشنیکف وارد سفارت شده و برای دقایقی با افسران امنیتی جمهوری آذربایجان درگیر می‌شود.

همچنین ویدئویی از بازگشت او به خودرو، برداشتن پتک و تلاش برای شکستن در سفارت، روشن کردن کوکتل مولوتوف برای به آتش کشیدن ساختمان منتشر شده است، در حالی که در این زمان طولانی خبری از نیروی انتظامی نیست.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آپا آذربایجان، ایسنا، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG