لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

همزمان با اقدامات ديپلماتيک یک سرباز آذربایجانی در ناگورنو- قره‌باغ کشته شد


سرباز ارتش جمهوری آذربایجان در منطقه ناگورنو-قره‌باغ
سرباز ارتش جمهوری آذربایجان در منطقه ناگورنو-قره‌باغ

گزارش‌ها حاکی است که در درگیری‌های غروب روز پنجشنبه ۲۲ مهر در ناحیه ناگورنو- قره‌باغ یک سرباز جمهوری آذربایجان کشته و ۶ سرباز ارمنی نیز مجروح شده‌اند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان گفت سرباز این کشور بر اثر تک تیراندازی نیروهای ارمنی کشته شده است.

نیروهای ارمنی مستقر در منطقه هر گونه مسئولیتی در مرگ سرباز جمهوری آذربایجان را تکذیب کرده و گفتند که شش نفر از نیروهای ارمنی بر اثر تیراندازی ارتش جمهوری آذربایجان در شرق ناحیه قره‌باغ مجروح شده‌اند.

نیروهای ارمنی افزودند که این مورد از نقض آتش‌بس را به نیروهای حافظ صلح روسیه اطلاع داده‌اند.

یکی از مقامات ناحیه ناگورنو- قره‌باغ گفت پنجشنبه شب در چندین نقطه از نوار مرزی بین دو طرف زد و خوردهایی روی داده است. او افزود که روز جمعه اوضاع آرام است و مقامات محلی مشغول انجام اقدامات لازم برای حفظ آرامش هستند.

حوادث شب گذشته شدیدترین مورد از نقض آتش‌بسی است که از نوامر گذشته در نوار مرزی بین نیروهای ارمنی و ارتش جمهوری آذربایجان برقرار. درگیری‌های شدید سال گذشته که بیش از شش هزار و ۶۰۰ کشته به جا گذاشت با میانجی‌گری روسیه پایان یافت.

همزمان با این درگیری‌ها وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه برای دومین بار طی یک ماه اخیر در گفت‌وگوهایی که با میانجی‌گری سرگئی لاورف، وزیرخارجه روسیه برگزار می‌شود شرکت کردند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت که آقای لاورف در این مذاکرات تاکید کرده که مسکو کماکان به بحران ناگورنو- قره‌باغ توجه ویژه‌ای دارد و هنوز مسائلی وجود دارد که مذاکرات سه جانبه در مورد آن باید ادامه یابد.

به گفته وزارت خارجه روسیه، وزرای خارجه سه کشور در این دیدار در مورد نحوه اجرای آتش‌بس گفت‌وگو کرده و به این نتیجه رسیدند که بخش اعظم شروطی که در این توافق پیش‌بینی شده بود به خوبی اجرا شده است.

وزارت خارجه ارمنستان گفت وزیر خارجه این کشور در گفت‌وگوهای اخیر باری دیگر موضوع اسارت ده‌ها نظامی و غیرنظامی ارمنی در جمهوری آذربایجان را به عنوان نقض مفاد آتش‌بس مطرح کرده است.

وضعیت ناحیه ناگورنو- قره‌باغ در دیدار روز سه‌شنبه نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در مسکو مطرح شد و آقای پاشینیان بدون ارائه جزییات این مذاکرات را «بسیار سازنده» توصیف کرد.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG