لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۷

بازداشت و ضرب و شتم معلمان حامیِ سخنگوی کانون فرهنگیان گیلان


عکس مادر عزیز قاسم‌زاده، کنشگر صنفی
عکس مادر عزیز قاسم‌زاده، کنشگر صنفی

همزمان با برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات عزیز قاسم‌زاده، سخنگوی کانون فرهنگیان گیلان، در روز شنبه، ۲۱ اسفند، تجمع معلمان در رودسر که قرار بود با هدف حمایت از این فعال صنفی برگزار شود، با دخالت پلیس و نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد.

به گزارش «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران»، نیروهای امنیتی همچنین با «هتک حرمت» و «خشونت»، مانع از همراهی اعضای خانواده آقای قاسم‌زاده در زمان ورود او به دادگاه شدند.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی مادر این فعال صنفی را با خشونت هل داده و به زمین انداخته‌اند و تلفن همراه برادر او را ضبط و یکی از بستگان آن‌ها به نام امیرحسین آقاجان‌پور را بازداشت کرده‌اند.

کانون صنفی فرهنگیان استان گیلان پیشتر از معلمان این استان خواسته بود که روز شنبه همزمان با برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عزیز قاسم‌زاده در مقابل اداره آموزش و پرورش شهرستان رودسر تجمع کنند و خواهان تبرئه این کنشگر صنفی شوند.

بر اساس گزارش «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران»، نیروی انتظامی از صبح روز شنبه به بهانه برگزاری رزمایش، در اطراف اداره آموزش و پرورش رودسر مستقر شده و با خشونت اقدام به پراکنده کردن معلمان معترض کرده‌اند.

در این گزارش همچنین آمده است که نیروهای امنیتی خودروهای حامل معلمان را که راهی رودسر بودند متوقف کرده و این افراد را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و شماری از آن‌ها را بازداشت کرده‌اند.

تاکنون هویت شماری از بازداشت‌شدگان به نام‌های محمود بهشتی لنگرودی، محمود صدیقی‌پور، حسن نظریان و مسعود فرهیخته محرز شده و بنا بر گزارش‌ها برخی از معلمان بازداشت‌شده به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

بنا بر اعلام شماری از معلمان شرکت‌کننده در تجمع امروز رودسر، نیروهای امنیتی در زمان ضرب و شتم، آن‌ها را «سران فتنه» و «برانداز» نامیده‌اند.

عزیز قاسم‌زاده روز چهارم مهر امسال توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود در رودسر بازداشت و پس از بازجویی به زندان رودسر منتقل و پس از ۱۵ روز با قید وثیقه تا زمان رسیدگی به اتهامات آزاد شد.

آقای قاسم‌زاده در سال ۹۶ نیز به‌دلیل فعالیت صنفی با برخورد نیروهای امنیتی مواجه شده بود.

در سال‌های اخیر و با تشدید بحران اقتصادی و گسترش فقر در میان اقشار گوناگون جامعه، ‌معلمان ایران اعتراض‌های صنفی بسیاری را شکل داده‌اند.

XS
SM
MD
LG