لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

وزیر ورزش و جوانان: زمینه حضور زنان در استادیوم فراهم می شود


حضور زنان در ورزشگاه‌ها و میادین ورزشی ایران برای تماشای مسابقات پس از انقلاب اسلامی محدود شد
حضور زنان در ورزشگاه‌ها و میادین ورزشی ایران برای تماشای مسابقات پس از انقلاب اسلامی محدود شد

مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان، اعلام کرد که زمینه حضور زنان در استادیوم فراهم خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مسعود سلطانی فر با اعلام اینکه دولت به دنبال راهکاری برای تحقق این مساله خواهد بود،‌ افزود:«این اتفاق دور از انتظار نخواهد بود.»

وی گفت:« انشاءالله به مرور تلاش خواهیم کرد شاهد حضور خانواده ها در ورزشگاه‌ها باشیم.»

مسعود سلطانی فر: حضور زنان در استادیوم ها فراهم خواهد شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:07 0:00

وزیر ورزش و جوانان همچنین افزود:« در گذشته خانواده ها به استادیوم ها می رفتند، اصلا مشکلاتی در این رابطه نداشتیم. حتما حریم هایی که بایستی توسط مردم رعایت شود، رعایت خواهد شد. مطمئن هستم هواداران و تماشاگران ما در تمام رشته ها این حریم ها را رعایت می کنند».

حضور زنان در ورزشگاه‌ها و میادین ورزشی ایران برای تماشای مسابقات پس از انقلاب بهمن ۵۷ محدود شد. بسیاری از زنان این مساله را " تبعیض جنسی" تلقی می‌کنند.

همین موضوع باعث شده است که مراکز بین‌المللی ورزشی بارها به ایران برای رفع این تبعیض فشار بیاورند. در خرداد ۱۳۹۴ که قرار بود تیم والیبال ایران در چارچوب برگزاری لیگ جهانی والیبال،میزبان تیم والیبال آمریکا باشد فدراسیون جهانی والیبال تهدید کرد که در صورت ممانعت از حضور بانوان در سالن برگزاری مسابقات لیگ جهانی والیبال، ایران را از حق برگزاری و میزبانی این مسابقات محروم خواهد کرد.

فعالان مدنی و طرفداران حقوق بشر در ایران همواره تلاش کرده‌اند علیه این تبعیض اقدام کنند. از جمله شیرین عبادی، رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و برنده ایرانی نوبل صلح، طی نامه‌ای که در سال ۱۳۹۴ به رئیس نهاد زنان سازمان ملل نوشت از تشدید برخورد با فعالان زنان از جمله بازداشت‌ها و صدور احکام سنگین قضایی و ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه‌ها سخن گفت.

خانم عبادی در این نامه تأکید کرد که «دولت [ایران] وظیفه دارد امکان تماشای مسابقات ورزشی را برای زنان فراهم سازد».

در سال ۱۳۸۵، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری وقت ایران با ارسال نامه‌ای به رییس سازمان تربیت بدنی خواستار فراهم کردن امکانات حضور زنان در ورزشگاه‌ها شد. این نامه با اظهارنظرهای متفاوتی در میان مسئولان کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگزاری‌های خارجی همراه شد و احمدی‌نژاد با مخالفت صریح گروهی از روحانیون در شهر قم نتوانست آن را به اجرا بگذارد و از تصمیم خود صرف نظر کرد.

اینها در حالیست که آیت الله احمد خاتمی، امام جمعه اصولگرای تهران،‌ مهم‌ترین عامل مخالفت روحانیون با حضور زنان در ورزشگاه‌ها را اهمیت رعایت حجاب و عفاف دانسته و گفته است نمی‌توان تضمینی بر رعایت آن در صورت حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات ورزشی داد.

XS
SM
MD
LG